2024-12-05, 23:21
Medlem
-Hengpung-s avatar
Jag lyssnade på en podd om fallet och vad jag reagerade på är att Marianne tydligen ska ha stannat och pratat med flera personer på vägen ner till varuhandeln där hon skulle köpa glass och godis. Förmodligen folk som bor på vägen till varuhandeln och som är ute och rör på sig i området. Dessa skulle vara mina primära misstänkta i Mariannes försvinnande och människorna som bor i närområdet. De som Marianne pratade med frågade säkerligen vart hon var på väg alldeles ensam och för en eventuell gärningsman (gm) är det intressant information eftersom denne vet att Marianne om några minuter snart går tillbaka samma väg ensam och gm hinner förbereda sig på detta. När Marianne går hem efter att ha handlat så blir hon indragen på gm tomt och vidare in i huset där hon förmodligen bragts om livet samma dag.

Det känns mer sannolikt än att hon blivit indragen i en bil som står utanför varuhandeln, just vid det tillfälle som Marianne är där och handlar. Givetvis finns det en chans att det är så det gått till, men den känns förhållandevis liten och då har Marianne verkligen haft maximal otur och om hon gått hemifrån kanske 5 minuter senare så hade det inte funnits ett "Fallet Marianne" då bilen kört iväg. Men nu var det flertalet personer som vet var Marianne var på väg, även den potentiella gm som frågat Marianne detsamma på vägen dit, och där ser han sin chans att kidnappa Marianne på vägen tillbaka.

Vad jag tror att han gjort med Marianne i tryggheten av sitt hem vill jag inte skriva, men jag tror definitivt att han tagit hennes liv när han var klar. Det finns stora skogsområden på vägen in till Risör och eftersom det tar väldigt lång tid innan sökandet drar igång efter Marianne så har han haft gott om tid att åka ut med kroppen och begrava den i något av dessa områden utanför Risör. Jag tror därför som många andra i tråden att gm finns/fanns i närområdet, kanske dessutom på samma gata som Marianne bodde.

Tyvärr har jag ingen karta eller bilder på hur Mariannes gångväg sannolik sett ut eftersom det inte har skrivits ut några adresser någonstans. Vet någon vilken adress Marianne bodde på och vilken adress varuhandeln låg på?
Citera
2025-05-02, 09:41
Medlem
Forbehold: jeg er ny her inne og kan ikke regler, skrevne og uskrevne, så godt som mange andre.. Så beklager på forhånd dersom jeg tråkker i salaten med begge beina på første forsøk.

Hva med å lage en egen tråd for Therese- og Marianne-saken? De faktiske forholdene, altså det lille som vites om disse sakene, av holdepunkter, tid, sted og forsvinningenes art gjør jo at sakene har mange likhetstrekk. I tillegg er jo teorien om JJ som gjerningsmann noe som i nyere tid potensielt binder sakene sammen. Denne typen modus har vi heldigvis ikke sett så mye av i Norge, verken før eller siden, og jeg har alltid tenkt at det må være samme mann som står bak disse bortføringene. Jeg tror rett og slett ikke på tilfeldigheter, at det fantes to så syke menn på den tiden, som opererte på nær sagt samme måte, i såpass nært geografisk området. Det er virkelig verdt å gjøre et helhjerta forsøk. Jeg vet det er for sent å få vedkommende dømt, men det er jo ikke det dette handler om nå. Det handler om å finne jentene og gi familiene deres noen svar. Og ikke minst et sted å gå til.

Ideer:
- Lage en tidslinje og evt et google maps med pins
- JJ sitt arbeidsområde fra 81 til 88. Her bør man få hans kollega i tale for å angi ca geografisk område
- Plotte hans kjente oppholdssteder i tidsrommet (feks gården fra dokumentaren, kameraten med hareskåret sin bopel, venninna fra Fjell sin bopel, fotoklubber, osv)
- Plotte påståtte forsøk på bortføringer og andre avvikende tilnærmelser med tid og sted
- Plotte alle avisoppslag der JJ figurerer, både saker og annonser som promoterer hans foredrag etc - tid (dato for utgivelse og dato for hendelse) og sted

Målet må jo være å kartlegge mest mulig av JJs liv i de gjeldende 7 årene og på den måten forstå mer om hans potensielle nedslagsfelt som overgriper og ikke minst hvilke steder som kan være aktuelle som, i mangel av et mer verdig ord, dumpingsteder. La oss nå feks legge til grunn at hårene i Holletjenna faktisk stammer fra Marianne. Faktisk, vil jeg si at det er mer sannsynlig enn at disse hårene IKKE tilhører Marianne - uten at jeg kan bevise det på noen som helst måte. Men det handler for min del mest om at håret passer med lengde, geografisk sett er det et aktuelt område - og det er meg bekjent ikke meldt savnede som kan være aktuelle donorer av hårene. Anyway; HVIS hårene skulle være Mariannes, så er det nærliggende å tenke at GMs modus er å dumpe lik i vann/tjærn etterpå. Om det er samme GM kan vi anta at samme dumpingmetode ville vært benyttet i begge tilfeller ettersom første tilfelle, altså Marianne, beviselig fungerte godt. Hun er jo ikke funnet. OK, dere skjønner greia.

Jeg mener ikke å være fanebærer for et korstog mot JJ. Han skal, som alle andre, anses som uskyldig inntil det motsatte er bevist. Og som sagt; det er for sent å dømme GM, uansett hvem han er. Men jeg har trua på at det kan ha noe for seg å grave dypere i JJs historikk og systematisere denne. Kanskje, kanskje kan det komme noe ut av det. Kanskje finner man noe som skriver ham ut av saken - kanskje mot satt. Men målet må jo, som tidligere sagt være å bidra til at familiene får et sted å gå til.
Citera
2025-05-09, 08:36
Medlem
Ny serie om Marianne-saken kommer på Svarttrost 15. mai!
Citera
2025-05-12, 11:41
Medlem
Blir spennende!
Citera
2025-05-23, 09:13
Medlem
Ördögs avatar
En ny leteaksjon har dragits i gång. Man ska söka i ukjente grotter og juv i Risør.

https://www.nrk.no/sorlandet/ny-lete...den-1.17429042
https://www.agderposten.no/nyheter/i...-ikke-la-vaere
Senast redigerad av Ördög 2025-05-23 kl. 09:18.
Citera
2025-05-23, 12:17
Medlem
WinnieSeilas avatar
Som du kanske har sett i tråden om Therese har vi många gemensamma tankar. En gemensam tråd är inte dum alls om det inte redan finns. Forumet har egna avdelningar för ouppklarade försvinnanden så väl som kriminalhistoria, har inte kollat så noggrant där på sistone men vet att de som bidrager där är mycket kompetenta så det skulle inte förundra mig om något redan finns. (Kan även själv ha glömt bort
Det finns flera ouppklarade försvinnanden där antigen offren, omständigheter, MGM eller annat har likheter. Hata slumpen ...
Själv har jag ju tidigare varit inne på JJ som MGM i fallet med Jasmina Jasharaj som försvann från Sävsjö i 1997 (alder, tidpunkt, geografi, offer som liknar de to norska tjejerna till utseendet mm), fast det blev tillbakavisat.
Oavsett är det mycket intressant att titta på absolut alla fall man kan hitta som kan ha likheter, även minimala, om inte annat så för att utesluta.
Vad med dom andra nordiska länderna, vad finns av ouppklarade fall där? Alla gränstrakter är speciellt intressanta, inte bara relaterad til JJ (med rötter i Nordland och brorsa i Norrland), men också alternativa GMs.

Citat:
Ursprungligen postat av justiceisblind
Forbehold: jeg er ny her inne og kan ikke regler, skrevne og uskrevne, så godt som mange andre.. Så beklager på forhånd dersom jeg tråkker i salaten med begge beina på første forsøk.

Hva med å lage en egen tråd for Therese- og Marianne-saken? De faktiske forholdene, altså det lille som vites om disse sakene, av holdepunkter, tid, sted og forsvinningenes art gjør jo at sakene har mange likhetstrekk. I tillegg er jo teorien om JJ som gjerningsmann noe som i nyere tid potensielt binder sakene sammen. Denne typen modus har vi heldigvis ikke sett s å mye av i Norge, verken før eller siden, og jeg har alltid tenkt at det må være samme mann som står bak disse bortføringene. Jeg tror rett og slett ikke på tilfeldigheter, at det fantes to så syke menn på den tiden, som opererte på nær sagt samme måte, i såpass nært geografisk området. Det er virkelig verdt å gjøre et helhjerta forsøk. Jeg vet det er for sent å få vedkommende dømt, men det er jo ikke det dette handler om nå. Det handler om å finne jentene og gi familiene deres noen svar. Og ikke minst et sted å gå til.

Ideer:
- Lage en tidslinje og evt et google maps med pins
- JJ sitt arbeidsområde fra 81 til 88. Her bør man få hans kollega i tale for å angi ca geografisk område
- Plotte hans kjente oppholdssteder i tidsrommet (feks gården fra dokumentaren, kameraten med hareskåret sin bopel, venninna fra Fjell sin bopel, fotoklubber, osv)
- Plotte påståtte forsøk på bortføringer og andre avvikende tilnærmelser med tid og sted
- Plotte alle avisoppslag der JJ figurerer, både saker og annonser som promoterer hans foredrag etc - tid (dato for utgivelse og dato for hendelse) og sted

Målet må jo være å kartlegge mest mulig av JJs liv i de gjeldende 7 årene og på den måten forstå mer om hans potensielle nedslagsfelt som overgriper og ikke minst hvilke steder som kan være aktuelle som, i mangel av et mer verdig ord, dumpingsteder. La oss nå feks legge til grunn at hårene i Holletjenna faktisk stammer fra Marianne. Faktisk, vil jeg si at det er mer sannsynlig enn at disse hårene IKKE tilhører Marianne - uten at jeg kan bevise det på noen som helst måte. Men det handler for min del mest om at håret passer med lengde, geografisk sett er det et aktuelt område - og det er meg bekjent ikke meldt savnede som kan være aktuelle donorer av hårene. Anyway; HVIS hårene skulle være Mariannes, så er det nærliggende å tenke at GMs modus er å dumpe lik i vann/tjærn etterpå. Om det er samme GM kan vi anta at samme dumpingmetode ville vært benyttet i begge tilfeller ettersom første tilfelle, altså Marianne, beviselig fungerte godt. Hun er jo ikke funnet. OK, dere skjønner greia.

Jeg mener ikke å være fanebærer for et korstog mot JJ. Han skal, som alle andre, anses som uskyldig inntil det motsatte er bevist. Og som sagt; det er for sent å dømme GM, uansett hvem han er. Men jeg har trua på at det kan ha noe for seg å grave dypere i JJs historikk og systematisere denne. Kanskje, kanskje kan det komme noe ut av det. Kanskje finner man noe som skriver ham ut av saken - kanskje mot satt. Men målet må jo, som tidligere sagt være å bidra til at familiene får et sted å gå til.
Citera
2025-05-24, 10:46
Medlem
Ördögs avatar
Längre artikel om sökandet.

Skal søke etter Marianne (6) i ukjente grotter
https://www.nrk.no/sorlandet/skal-so...ter-1.17430204
– Jeg gjør dette i håp om å finne svar og å få ro, sier Torunn Rugaas (69).

Hun er moren til Marianne Rugaas Knutsen (6) som forsvant sporløst i Risør 28. august 1981.

Marianne forsvant 150 meter fra hjemmet sitt da hun hadde gått til nærbutikken, Frydendal varehandel, for å kjøpe is og godteri.
Citera
2025-05-29, 03:33
Medlem
Hei!

Jeg har undersøkt en god del rundt Jann Jenssen. Hadde han er bror i Norrland?
Har noen mer info om hvor eksakt i Fägerlanda han bodde?
Og vet noen navnet på hans kompis med hareskår? Jeg vet han bodde i Agder, noe mer info? Og venninnen på Fjell?
Det finns en gruppe på Facebook som heter 'krimfakta'. Meld dere gjerne inn der.
Citera
2025-07-26, 21:48
Medlem
Her er butikken hun forsvant fra til salgs:
https://www.finn.no/realestate/homes...kode=356953473
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in