2020-11-12, 20:13
Medlem
Ördögs avatar
Det finns inte så många sätt för en vanlig hunsad Svensson att visa sitt missnöje med islams utbredning i Folkhemmet. Ändå tycker jag att Svenne borde rikta protestsinnet mot de egna politikerna i stället. De har dessutom större förståelse för practical jokes av den här arten ...

Hotbrev har skickats till flera moskéer i landet
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7598664
Fyra moskéer, i Malmö, Eskilstuna och Stockholm, har tagit emot hotbrev innehållande ett vitt pulver under de senaste dagarna. Polisen har inlett förundersökningar och även Säpo har underrättats.
/---/
Thomas Bergqvist är kommunpolis i Eskilstuna.

– Jag skulle vilja säga att vi tar det här på allvar. Alla sådana här brott uttrycker en missaktning mot en sak som faktiskt är grundlagsskyddad. Alla som bor i Sverige ska ju kunna hänge sig åt vilken religion man vill. Och om man genom brott får missaktning riktad mot sig på grund av sin religion så blir det ett hatbrott av det. Och den här typen av brott prioriteras.

Thomas Bergqvist säger att Säpo har underrättats om händelsen och att man via nationella operativa avdelningen har kontakt med de andra regionerna där moskéer har fått liknande hotbrev.

Moské i Eskilstuna fick hotbrev med vitt pulver
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/moske-i-eskilstuna-fick-hotbrev-med-vitt-pulver
I veckan utsattes Eskilstuna Stora Moské för ett hatbrott. Någon hade skickat ett hotbrev där det även låg ett okänt vitt pulver i.

Det var i tisdags som en medarbetare på Eskilstuna Stora Moské öppnade hotbrevet, och fick pulvret över sig. Eskilstuna-Kuriren var först med att berätta nyheten.
/---/
Eskilstuna Stora Moské har även tidigare tagit emot flera hotbrev. Antingen har det skickats via brev eller sms, eller kommit in som telefonsamtal. Enligt moskén har det uttryckts i meddelanden att medlemmarna ska ut från landet, att de inte passar in här och att de är mördare och terrorister. Dock låter det i moskén som att hatet påverkar verksamheten.
Intuitionen säger mig att avsändaren finns i åtminstone någon FB-ares bekantskapskrets.
Senast redigerad av Ördög 2020-11-12 kl. 20:21.
Citera
2020-11-12, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det finns inte så många sätt för en vanlig hunsad Svensson att visa sitt missnöje med islams utbredning i Folkhemmet. Ändå tycker jag att Svenne borde rikta protestsinnet mot de egna politikerna i stället. De har dessutom större förståelse för practical jokes av den här arten

Intuitionen säger mig att avsändaren finns i åtminstone någon FB-ares bekantskapskrets.

Det är troligt att det är som du säger, men kan precis lika gärna röra sig om AFA-vänner som vill sprida ryktet att högerextremismen breder ut sig, och äska än mer skattepengar till vänsterns propagandamaskiner.
Citera
2020-11-12, 20:27
Medlem
SkattefriZons avatar
Jag tror det är muslimerna själva som gjort det här för att få lite snyfft sympati.

Vi får se när bevisen kommer.
Citera
2020-11-12, 20:28
Medlem
Flippertrollkarls avatar
Troligtvis samma typer som klottrar felvända hakkors överallt. Inte rasister, utan folk som vill att det ska finnas rasister att vara arga på.

Glöm inte heller att muslimerna satte fyr på sin egen moské för inte överdrivet längesen. Det var också en "rasistattack".
Citera
2020-11-12, 20:33
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flippertrollkarl
Troligtvis samma typer som klottrar felvända hakkors överallt. Inte rasister, utan folk som vill att det ska finnas rasister att vara arga på.

Glöm inte heller att muslimerna satte fyr på sin egen moské för inte överdrivet längesen. Det var också en "rasistattack".

Va inte det en fritör som brann?
Citera
2020-11-12, 20:42
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det finns inte så många sätt för en vanlig hunsad Svensson att visa sitt missnöje med islams utbredning i Folkhemmet. Ändå tycker jag att Svenne borde rikta protestsinnet mot de egna politikerna i stället. De har dessutom större förståelse för practical jokes av den här arten ...

Hotbrev har skickats till flera moskéer i landet
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7598664
Fyra moskéer, i Malmö, Eskilstuna och Stockholm, har tagit emot hotbrev innehållande ett vitt pulver under de senaste dagarna. Polisen har inlett förundersökningar och även Säpo har underrättats.
/---/
Thomas Bergqvist är kommunpolis i Eskilstuna.

– Jag skulle vilja säga att vi tar det här på allvar. Alla sådana här brott uttrycker en missaktning mot en sak som faktiskt är grundlagsskyddad. Alla som bor i Sverige ska ju kunna hänge sig åt vilken religion man vill. Och om man genom brott får missaktning riktad mot sig på grund av sin religion så blir det ett hatbrott av det. Och den här typen av brott prioriteras.

Thomas Bergqvist säger att Säpo har underrättats om händelsen och att man via nationella operativa avdelningen har kontakt med de andra regionerna där moskéer har fått liknande hotbrev.

Moské i Eskilstuna fick hotbrev med vitt pulver
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/moske-i-eskilstuna-fick-hotbrev-med-vitt-pulver
I veckan utsattes Eskilstuna Stora Moské för ett hatbrott. Någon hade skickat ett hotbrev där det även låg ett okänt vitt pulver i.

Det var i tisdags som en medarbetare på Eskilstuna Stora Moské öppnade hotbrevet, och fick pulvret över sig. Eskilstuna-Kuriren var först med att berätta nyheten.
/---/
Eskilstuna Stora Moské har även tidigare tagit emot flera hotbrev. Antingen har det skickats via brev eller sms, eller kommit in som telefonsamtal. Enligt moskén har det uttryckts i meddelanden att medlemmarna ska ut från landet, att de inte passar in här och att de är mördare och terrorister. Dock låter det i moskén som att hatet påverkar verksamheten.
Antagligen konflikten mellan shia och sunni som vanligt.
Citera
2020-11-12, 21:01
Medlem
Flippertrollkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto

Nej. Det var ett påhitt av media.

https://omni.se/polisen-dementerar-att-branden-startade-i-fritos/a/e71a3ace-7ce5-4152-8067-3fa1254d7d52

När en annan moské ett år senare brann ner i Örebro var det en före detta muslim som anlagt branden.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/20-aring-misstanks-for-moskebranden/
Citera
2020-11-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flippertrollkarl

Det var min första tanken när jag läste rubriken, false flag.
Citera
2020-11-12, 22:58
Bannlyst
Vi ser just nu en våg av hot, hån och hädelser mot muslimer. Politiska grupper vill att de nya ska anpassa sig till sverige eller flytta, när vi i media gör samma så kallar vi det en normaliseringsprocess.
Enligt polisen är det massor med små nålstick mot muslimer som anmäls för HMF eller intolerans, breven som beskrivs i trådstart, glåpord kastade efter muslimer, hån mot slöjbärare, klotter på väggarna (tydligen vill de att muslimer ska se hån vart de än tittar), brev till imamer med muhammedteckningar, brända koraner och uppmaningar till att häda mot islam och bränna koraner.
Dumt och onödigt, vill de ha terrorattentat i sverige?
Citera
2020-11-12, 23:56
Medlem
fjiskens avatar
Stinker falseflag. Precis som när flyktingförläggningar brann, eller när "nynazister hade klottrat "die müslims" någonstans (för trött för att kolla upp. )
Citera
2020-11-13, 00:25
Medlem
AngryDanes avatar
Chancen er at det er muslimerne selv som står bag.
Det vil ikke være første gang, hverken i Sverige eller Danmark, at muslimerne aktivt søger offerrollen. Jeg vil gå så langt som til at påstå, at det er en af deres spidskompetencer!

Uanset så er det jo en ganske harmløs manifestation, en happening kunne man kalde det😊
Citera
2020-11-13, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Nej, Moskébranden i Eskilstuna startade av allt att döma i en hög med kläder inne i en garderon, men ja det konstaterades med högsta sannolikhet att det var församlingen själva eller snarare barn i den som hade tänt på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in