2020-11-12, 17:39
Medlem
Tjenare. Jag var ute och drog i väldigt tunga grejer för någon vecka sen. Sen drog ja väl med dåligt sätt så kände ja att det typ klicka till i ryggen lite men de kändes inget av det då. Sen gick det typ någon dag sen börja de ömma och göra lite ont i nedre rygg till höger. Lite i höften också typ. Sen fortsatte de göra ont å ja tänkte att de skulle gå över. Men härom dagen så såg ja i spegeln att typ ena höften var mera uppåt än andra. Som lite sne. Jag har hört att om man får ont i ryggen kan typ nerverna dra ihop sig och benet kan typ åka uppåt. Hur fixar ja detta?
Citera
2020-11-12, 17:45
Medlem
Ryggmuskeln Quadratus lumborum fäster in i bäckenet och har potentialen att dra den uppåt. Så du är sannolikt spänd och har lite lätt kramp i den muskeln vilket är vanligt vid t ex ryggskott. Bör gå över av sig själv på några veckors sikt men värme och cirkulationsövningar för muskulaturen kan snabba på förloppet något.
Citera
2020-11-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memelord69
Tjenare. Jag var ute och drog i väldigt tunga grejer för någon vecka sen. Sen drog ja väl med dåligt sätt så kände ja att det typ klicka till i ryggen lite men de kändes inget av det då. Sen gick det typ någon dag sen börja de ömma och göra lite ont i nedre rygg till höger. Lite i höften också typ. Sen fortsatte de göra ont å ja tänkte att de skulle gå över. Men härom dagen så såg ja i spegeln att typ ena höften var mera uppåt än andra. Som lite sne. Jag har hört att om man får ont i ryggen kan typ nerverna dra ihop sig och benet kan typ åka uppåt. Hur fixar ja detta?
Gå till sjukgymnasten så får du övningar av den.
Citera
2020-11-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Ryggmuskeln Quadratus lumborum fäster in i bäckenet och har potentialen att dra den uppåt. Så du är sannolikt spänd och har lite lätt kramp i den muskeln vilket är vanligt vid t ex ryggskott. Bör gå över av sig själv på några veckors sikt men värme och cirkulationsövningar för muskulaturen kan snabba på förloppet något.

tack för svar. Så alltså röra på mig så borde det bli bra om några veckor?
Citera
2020-11-12, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memelord69
tack för svar. Så alltså röra på mig så borde det bli bra om några veckor?

Utan att ha undersökt just din rygg så är iallafall prognosen utmärkt:

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/ortopedi/lumbago/
"Akut lumbago har god prognos med över 60 % besvärsfria inom 2 veckor och 80-90 % inom 3 månader."

En stor riskfaktor till att muskelspänningar dröjer sig kvar orimligt länge är (enligt samma länk som ovan) "Ett antal riskfaktorer för kronisk ländryggsmärta har identifierats, däribland hög ålder, tidigare ryggproblem, depression, ångest och missnöjdhet med arbete och livssituation."

Så är du väldigt stressad/orolig i övrigt så kan det ta längre tid än det normala att återhämta dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in