2020-11-12, 16:51
Medlem
Ja vi får sämre pension efter 40 års arbete än vad invandrare får som inte arbetar en timma

Har vi nu hamnat i minoritet då detta är möjligt. Är vi nu underlägsna vårt styre?

https://youtu.be/kDZEOeYFE-I
Citera
2020-11-12, 17:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Rubriken förbättrad.

Strix/Mod
Citera
2020-11-12, 17:18
Medlem
Riddarhusets avatar
Då är inte den pension medräknad som finns i kollektivavtalen som nästan alla får som jobbar vitt.
Inte bara de som är fackanslutna.
Citera
2020-11-12, 20:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Kompletterande upplysningar i frågan:

Citat:
En pensionär som aldrig arbetat och får full garantipension och fullt bostadstillägg kommer nästa år att ha 13 962 kronor att leva på efter skatt. Det är mer än vad en 65-årig undersköterska med 25 000 kronor i slutlön kommer att få i pension, enligt nya beräkningar från Sveriges pensionärsförbund SPF Seniorerna.

– Det är väldigt dåligt, både för den enskilde och för trovärdigheten för hela systemet. Legitimiteten för pensionssystemet minskar ju hela tiden, säger Eva Eriksson.

Skillnaden mellan de lägsta pensionerna efter 40 års arbete i låglöneyrken och grundskyddet i den allmänna pensionen brukar kallas respektavstånd. Efter de senaste årens förstärkningar av grundskyddet genom höjt bostadstillägg och höjd garantipension har respektavståndet krympt.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/pension/a/PRRezp/nytt-pensionslarm-for-lite-pengar-i-systemet?fbclid=IwAR2XEXzyMuDarOg-PJdbiG-TTFH9kFRO1A-mCU6kLX1Prv jL-OaM2-iPYAk

Detta är belöningen för den som anstränger och sköter sig - ingen alls.
Citera
2020-11-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/pension/a/PRRezp/nytt-pensionslarm-for-lite-pengar-i-systemet?fbclid=IwAR2XEXzyMuDarOg-PJdbiG-TTFH9kFRO1A-mCU6kLX1Prv jL-OaM2-iPYAk

Lite slött men jag orkar inte läsa allt. Förstår jag det rätt att man jämför garantipension + andra bidrag med en annan pension exkl andra bidrag?

Sen har väl en sjuksköterska kollektivavtal?
Citera
2020-11-12, 20:37
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:

För djävligt - folk som har jobbat tills de är totalt utslitna får ingen uppskattning/belöning alls...
Citera
2020-11-12, 20:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Lite slött men jag orkar inte läsa allt. Förstår jag det rätt att man jämför garantipension + andra bidrag med en annan pension exkl andra bidrag?

Sen har väl en sjuksköterska kollektivavtal?

Jag är inte säker på att det framgår, alltså i vilken utsträckning bidragsdelar ingår eller ej.
Citera
2020-11-12, 20:57
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Då är inte den pension medräknad som finns i kollektivavtalen som nästan alla får som jobbar vitt.
Inte bara de som är fackanslutna.

Den pensionen minskar dock bostadstillägget. Det innebär att de som får en tjänstepension på 4-5000 kr per månad i praktiken kommer att - under hela livet - ha avstått lön mot en pension som de inte kommer att ha någon nytta av i relation till de som inte jobbat alls,

De som inte har jobbat alls kommer nämligen att få samma belopp i bostadstillägg.

Kul va?
Citera
2020-11-12, 21:02
Medlem
Citat:
Jag är inte säker på att det framgår, alltså i vilken utsträckning bidragsdelar ingår eller ej.

Tycker det borde vara så vilket är illa nog men vi ska jämföra äpplen med äpple.
Sen gissar jag att även sjuksköterskor har pensionsavsättningar i kollektivavtal men jag vet noll om offentliga sektorn
Citera
2020-11-12, 21:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Tycker det borde vara så vilket är illa nog men vi ska jämföra äpplen med äpple.
Sen gissar jag att även sjuksköterskor har pensionsavsättningar i kollektivavtal men jag vet noll om offentliga sektorn

Möjligen, även om det var undersköterskor som utgjorde exemplet. De organiseras i olika förbund (Vårdförbundet resp Kommunal).
Citera
2020-11-12, 21:28
Medlem
cacas avatar
Tur man är person 4 som får mer än både den som arbetat i 40 år och invandraren som inte arbetat en dag, även om de lägger ihop sin pension får jag ut mycket mer.
Varför? Bra tjänstepension inbetalningar under många år pga hög lön och de senaste åren även fått in i anställningsavtal extra avsättning motsvarande den lön+bonus jag har. Dvs lika mycket jag tjänar betalas in extra till pension utöver ordinarie pension/tjänstepension inbetalningar.

Som man bäddar får man ligga
Citera
2020-11-12, 21:34
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Tur man är person 4 som får mer än både den som arbetat i 40 år och invandraren som inte arbetat en dag, även om de lägger ihop sin pension får jag ut mycket mer.
Varför? Bra tjänstepension inbetalningar under många år pga hög lön och de senaste åren även fått in i anställningsavtal extra avsättning motsvarande den lön+bonus jag har. Dvs lika mycket jag tjänar betalas in extra till pension utöver ordinarie pension/tjänstepension inbetalningar.

Som man bäddar får man ligga

Vilket skitsnack att du får lika mycket i pension mm och mer därtill betalt. Gillar din bondetråd, men nu undrar jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in