2020-11-12, 03:05
Medlem
Hej,
Jag har mått rätt skit psykiskt det senaste och därför inte öppnat min post på väldigt länge. Vilket jag såklart förstår är idiotiskt gjort utav mig. Det agerandet i kombination med lån och krediter hos Klarna har gjort att min ekonomi är helt förstörd, men nu när jag mår bättre är det mitt nästa mål att rätta till.
Vilket är bästa sättet tycker ni? Har en hel del skulder hos olika inkassobolag och ett ”vanligt” lån på 80 000kr som jag lyckats betala enligt plan. Totalt tror jag att jag är uppe i ca 150 000kr med lån, krediter och inkasso-skulder. Har betalningsanmärkningar sen i somras men har lyckats hålla mig ifrån kronofogden sen dess även om jag inser att det är med nöd och näppe. Mest för att jag inte har någon koll på hos vilka inkasso mina skulder ligger och känner att det kan dyka upp när som helst.
Det jag funderar över är om jag ska försöka lösa ett samlingslån, och isåfall vilka långivare som är bäst att söka hos om med betalningsanmärkningar? Eller om jag ska ansöka om skuldsanering direkt?
Citera
2020-11-12, 03:13
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlassbilenGBG
Hej,
Jag har mått rätt skit psykiskt det senaste och därför inte öppnat min post på väldigt länge. Vilket jag såklart förstår är idiotiskt gjort utav mig. Det agerandet i kombination med lån och krediter hos Klarna har gjort att min ekonomi är helt förstörd, men nu när jag mår bättre är det mitt nästa mål att rätta till.
Vilket är bästa sättet tycker ni? Har en hel del skulder hos olika inkassobolag och ett ”vanligt” lån på 80 000kr som jag lyckats betala enligt plan. Totalt tror jag att jag är uppe i ca 150 000kr med lån, krediter och inkasso-skulder. Har betalningsanmärkningar sen i somras men har lyckats hålla mig ifrån kronofogden sen dess även om jag inser att det är med nöd och näppe. Mest för att jag inte har någon koll på hos vilka inkasso mina skulder ligger och känner att det kan dyka upp när som helst.
Det jag funderar över är om jag ska försöka lösa ett samlingslån, och isåfall vilka långivare som är bäst att söka hos om med betalningsanmärkningar? Eller om jag ska ansöka om skuldsanering direkt?
Jobbar du eller ?
Citera
2020-11-12, 03:20
Bannlyst
Anyfin tog över mina skulder från klarna med mycket lägre ränta.
Fast har du betalningsanmärkningar kanske det blir svårt.
Privata lån av släkt lr vän lr söka skuldsanering lr göra upp egna avbetalningsplaner med företagen du är skyldig är nog enda lösningarna.
Citera
2020-11-12, 03:28
Medlem
Du kommer inte få skuldsanering.

Försök få tag i skuldrådgivare (kommunens) och få något möte för att gå igenom exakt allt. Försöka skapa dig en bild av vad som ska betalas av först, en prioriteringsordning.
Citera
2020-11-12, 07:00
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlassbilenGBG
Jag har mått rätt skit psykiskt det senaste och därför inte öppnat min post på väldigt länge.

Har du berätta om din situation för någon, föräldrar eller vänner? Om inte så är det ett viktigt första steg, kommer hjälpa dig att lyckas

Du måste även få en helhetsbild, hur mycket är du skyldig. Samtidigt är det långsiktigt en ganska meningslös aktivitet om du inte kan göra en förändring gällande hur du lever (inkomster samt vad du spenderar pengar på). Vad händer nästa gång du mår skit, nya Klarna lån?

Du kan ju alltid kolla några Lyxfällan avsnitt för inspiration
Citera
2020-11-12, 08:26
Medlem
Som andra redan frågat. Vad har du för inkomster.

Varför har du tagit lån? Ta aldrig några fler lån förutom om du kan få ett samlingslån.

Börja betala av skulderna en efter en med start på den som genererar störst ränta.

Ring och prata med inkassobolagen för att få hjälp och en betalningsplan. Dom kan ge dig viss hjälp med betalning av skulderna.
Citera
2020-11-12, 08:28
Medlem
RonHowards avatar
Du får inte skuldsanering. Glöm det. Beloppet är för lågt och du är förmodligen för ung samt har skulderna i närtid.

Ring samtliga gäldenärer och försök att frysa räntan. Säg att du vill betala men att du inte har möjlighet pga de höga räntorna. När du har pratat med varje företag så får du försöka summera vad du har för skulder, vilka har högst ränta och mest brådskande att betala av. Skapa ett excel-ark för tydligare överblick och enklare uträkningar. Om du inte har Excel så finns gratisvarianten Open Office eller Googles Sheets.

Försök först att lösa ett lån för rubbet. Om du kan ordna en person som går i borgen för det lånet så borde det inte vara något problem. Försök iaf att lösa hela lånet först. Om det inte går, minska behovet till att lösa de absolut viktigaste lånen med högst ränta och förhandla sedan om lånen med de återstående. Om du lyckas betala av de skulder som är mest kritiska så kan du förmodligen erbjuda dig att betala mer pengar på de som återstår men inte utan att de gör upp en betalningsplan med bättre villkor för dig.

Lycka till!
Citera
2020-11-12, 09:29
Medlem
TrueCs avatar
Så klart beroende på inkomst, men ändå, den skulden är en piss i Atlanten, de flesta har billån på högre summor!

Har du stadig inkomst borde du kunna komma överens med en bank.

Ta inga fler lån!
Citera
2020-11-12, 11:28
Medlem
Ett bra sätt är att betala dina skulder och låt bli att dra på dig nya.
Citera
2020-11-13, 13:45
Medlem
Tack för era svar!
Mitt största lån var till en utbildning som iallafall gett mig en fast tjänst med en lön som gör att jag utan problem borde kunna betala av iallafall 5000kr/mån.
Försöker se över var alla skulder hamnat men är mest orolig att jag ska tro att jag löst och betalat tillbaka allt och sen kommer plötsligt ett brev från något inkasso jag inte visste fanns med summor jag inte har. Är det bästa sättet att bara ringa alla som skickat brev eller finns det andra sätt?

Har inte pratat med några nära om min ekonomiska situation då jag skäms något oerhört. Tror inte jag kommer att hamna i samma sits igen. Jag pluggade 100% och jobbade 80% vilket såklart ledde till att jag kraschade rätt in i väggen. När jag blev sjukskriven hade jag inte råd att betala av på mitt lån för studierna vilket blev en ond spiral. Nu är jag frisk och har som sagt lyckats avsluta studierna och fått ett ordentligt jobb so jag trivs med. Det är bara att styra upp min ekonomi kvar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in