Citat:
Ursprungligen postat av
Glorkas
Den här grejen kommer ni alla känna igen.
...
När man var barn och bodde på hotell runt 1987-89 var det ju tvärtom. Då var TV:n på hotellet bättre än TV:n därhemma med sina två ynka kanaler.
Det var Sky Channel och Filmnet och TV1000 och Super Channel och MTV och man ville fan knappt lämna rummet, vi skippar fan Avenyn och kollar på TV istället!
Men på dagens hotell är det som att min farmor skött kanalsökningen.
Oj! Ja det här känner man igen. Att sätta på tv:n och kolla hur många kanaler som fanns var alltid det första jag gjorde när man kom till ett nytt hotellrum som barn i slutet av 80-talet. Besvikelsen kunde dock bli stor ibland. Det hände ju att man hamnade på nåt billigt ställe i Norge utan satellit/kabel-tv och då fick nöja sig med en enda kanal, lika tråkig som SVT. Fast det var
ändå lite spännande att se Dagsrevyen istället för Rapport på kvällen!
Men att kanalutbudet sköts så jävla dåligt tror jag är en kombination av ointresse, okunskap, juridik och gamla komplicerade central-antennnät. Hotellet har knappast en egen tv-tekniker som ansvarar för att kanalerna programmeras på rätt sätt när en tv går sönder och behöver bytas, så den som har tid får sköta det efter bästa förmåga. Juridiskt kan det vara knepigt med rättigheter och kostnader för abonnemang. Helt plötsligt blir en viss tv-kanal för dyr att distribuera och då blir en kanalplats tom.
Tekniskt så är gamla analoga koaxialnät ganska komplicerade. Det kan uppstå en massa otrevliga korsmodulationsfenomen om signalnivåer har ställts fel och om antennförstärkare är av låg kvalitet. Därför kanske vissa kanaler bara funkar i vissa delar av nätet. Några rum blir helt utan vissa kanaler eller få stå ut med usel bild.
Idag
borde detta inte vara några problem. Jag vet inte hur hotell-tv-tekniken ser ut idag men jag antar att allt borde vara lätt att lösa med IP-teknik och boxar som programmeras och uppdateras centralt.
En annan sak jag har noterat, som inte heller borde vara något problem idag, är felaktigt bildformat. Den moderna platt-tv:n på rummet har av någon teknisk idiot ställts in så att 16:9 visas med svarta kanter både vid sidorna och i över- och underkant...