2020-11-11, 17:48
Medlem
Jag är en man som blev smittad av kondylom förra året. Vid Februari i år fick jag många, stora vårtor runt anus. Nu har dom försvunnit, men jag har fortfarande en del klåda kvar och huden runt är lite öm. Jag är rädd att vårtorna ska komma tillbaka. Om jag vaccinerar mig nu blir jag frisk då, eller hindrar jag bara att föra smittan vidare? Har ni vaccinerat er? Vad fick ni betala? Hur gick behandlingen till?

Tack
Citera
2020-11-11, 17:58
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Jag är en man som blev smittad av kondylom förra året. Vid Februari i år fick jag många, stora vårtor runt anus. Nu har dom försvunnit, men jag har fortfarande en del klåda kvar och huden runt är lite öm. Jag är rädd att vårtorna ska komma tillbaka. Om jag vaccinerar mig nu blir jag frisk då, eller hindrar jag bara att föra smittan vidare? Har ni vaccinerat er? Vad fick ni betala? Hur gick behandlingen till?

Tack

Du kan väl trots allt inte vaccinera dig i efterhand?

Citat:
HPV-vaccin ger över 90 procents skydd mot de HPV-typer vaccinerna innehåller om man inte blivit smittad med dessa typer innan man blev vaccinerad. Vaccinerna läker inte en redan befintlig infektion eller redan etablerad cellförändring.

Det vaccin som används inom det allmänna vaccinationsprogrammet för barn skyddar också mot HPV typ 6 och 11 vilka orsakar 90 procent av alla fallen av kondylom (könsvårtor).

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/humant-papillomvirus-hpv/
Citera
2020-11-11, 19:03
Medlem
Tror inte det går.
Har läst att när det gäller herpes kan man vaccinera sig även om man har en viss sort. Då det finns flera olika herpes virus så kan man vaccinera sig mot de övriga man inte har.
Men hpv är bara hpv finns 1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in