2020-11-11, 13:32
Medlem
Hej flashbackare!

En fråga. Kan läkare eller andra sjukvårdspersonal se vilka mina föräldrar är? När dom är födda etc? Eller är det enbart mig dom kan se i mina journaler?
Kan man ta reda på det på något annat sätt genom att begära utdrag ifrån Skatteverket?
Citera
2020-11-11, 13:52
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR.XYXZ
Hej flashbackare!

En fråga. Kan läkare eller andra sjukvårdspersonal se vilka mina föräldrar är? När dom är födda etc? Eller är det enbart mig dom kan se i mina journaler?
Kan man ta reda på det på något annat sätt genom att begära utdrag ifrån Skatteverket?
Nej, det kan inte sjukvårdspersonal se. Om du har ett ovanligt namn kanske de kan gissa. Jag hade också en gång en patient som sökte för något mycket ovanligt. Några dagar kom sen en kvinna och berättade om sin son som råkat ut för något konstigt. De kunde jag ju koppla ihop (men berättade så klart inte).
Citera
2020-11-11, 14:10
Medlem
De flesta journalsystem har möjlighet att lägga till denna information (för att t.ex. se till att det finns kontaktuppgifter till anhörig ifall du är allvarligt sjuk). Denna information läggs dock bara till om du själv lämnar den. Har dina föräldrar lämnat denna information när du var minderårig så kan den finnas kvar. Sjukvårdspersonal har dock som regel inte rätt att kontakta dina föräldrar utan ditt uttryckliga medgivande, och detta är något de håller hårt på.
Citera
2020-11-11, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Nej, det kan inte sjukvårdspersonal se. Om du har ett ovanligt namn kanske de kan gissa. Jag hade också en gång en patient som sökte för något mycket ovanligt. Några dagar kom sen en kvinna och berättade om sin son som råkat ut för något konstigt. De kunde jag ju koppla ihop (men berättade så klart inte).
Jo det kan sjukvårdspersonal göra. Kanske inte varende en, kan hänga ihop med vilken roll/anställning man har. Men jobbigt när man får in tex blodprov och läkaren bara skriver mamma eller pappa som anhörig, då behöver man gå in och hämta namn. Jag tror att de flesta läkare kan det men väljer att inte göra det av lathet eller att de inte hinner....elleee kanske inte har en aning om det.
Citera
2020-11-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
Jo det kan sjukvårdspersonal göra. Kanske inte varende en, kan hänga ihop med vilken roll/anställning man har. Men jobbigt när man får in tex blodprov och läkaren bara skriver mamma eller pappa som anhörig, då behöver man gå in och hämta namn. Jag tror att de flesta läkare kan det men väljer att inte göra det av lathet eller att de inte hinner....elleee kanske inte har en aning om det.

Pratar du om minderåriga nu? Där är det lite skillnad. Om en vuxen inte registrerat sina föräldrar eller angett dem som anhöriga så ser man inte vilka dem är. Det kan som tidigare påpekats hänga kvar sedan lång tid tillbaka om man inte tagit bort det.
Citera
2020-11-11, 18:49
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
Vem är "man" i det fetade stycket ovan? Om en patient själv har angivit närmast anhöriga, ja då har naturligtvis läkaren också koll på det. Hur det fungerar när ett barn blir vuxen vet jag inte. Men i mitt landsting finns ingen automatisk koppling mellan barn och föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in