2020-11-11, 04:36
Medlem
flytandelyckas avatar
Hej,

Jag sparar några tusenlappar varje månad i aktier och fonder och jag har äntligen kommit upp i summor där pengarna kan jobba åt mig. Problemet är följande: Skulle någon fråga mig vad jag sparar till så kan jag inte svara. Just nu sparar jag bara på mitt ISK utan någon egentlig vision förutom att jag vill att pengarna ska växa. Jag är i tjugoårsåldern och har nu börjat tänka på pensionen också. Hur pensionsparar ni? Hur mycket lägger ni undan till pensionen varje månad? Sparar ni i aktier/fonder eller har ni pensionsförsäkringar?
Citera
2020-11-11, 05:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Skulle någon fråga mig vad jag sparar till så kan jag inte svara. Just nu sparar jag bara på mitt ISK utan någon egentlig vision förutom att jag vill att pengarna ska växa.
Det är väl en alldeles utmärkt förklaring.

Du lägger undan pengar du tjänar men i dagsläget inte behöver, och sparar i något som historisk gett väldigt bra avkastning.

Ditt sparande säkrar din framtid, då du kanske vill skaffa barn, köpa hus, få en dräglig ålderdom med mera.

Frågan varför man inte sparar om man har möjlighet torde vara svårare att svara på.
Citera
2020-11-11, 08:41
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag kan bara hålla med, det är inget du behöver förklara. Det ska vara en självklarhet egentligen, att slösa bara för man kan ska snarare ses som en dysfunktion.

Jag gör samma sak, är närmare 40 än 30 och lägger undan de pengarna jag inte behöver. 75% aktier och 25% fonder. 25% av summan (aktier) swing tradar jag med, resten ligger och myser.
Citera
2020-11-11, 09:00
Medlem
Tarrous avatar
Sparar ca. 15% av min månadslön i fonder - Global samt Tillväxt - utan större mål och mening än att de kan vara bra att ha i framtiden. Det som finns kvar i slutet av månade hamnar på ett `bra att ha` konto
Citera
2020-11-11, 09:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Jag sparar också utan något direkt mål, vad är meningen med att spendera bara för sakens skull? Kommer du på att du behöver eller vill ha något i framtiden så finns ju pengarna kvar, bättre det.
Citera
2020-11-11, 10:20
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Hej,

Jag sparar några tusenlappar varje månad i aktier och fonder och jag har äntligen kommit upp i summor där pengarna kan jobba åt mig. Problemet är följande: Skulle någon fråga mig vad jag sparar till så kan jag inte svara. Just nu sparar jag bara på mitt ISK utan någon egentlig vision förutom att jag vill att pengarna ska växa. Jag är i tjugoårsåldern och har nu börjat tänka på pensionen också. Hur pensionsparar ni? Hur mycket lägger ni undan till pensionen varje månad? Sparar ni i aktier/fonder eller har ni pensionsförsäkringar?

Finns väl ingen anledning att ha pensionsförsäkring längre? Höga avgifter utan några fördelar.

Tycker personligen man ska ha minst tre olika konton. Ett för pension som man aldrig rör, ett för en buffert och ett för lite dyrare nöjen eller semester.

En fördel med att börja spara till pension så tidigt som du är att det inte behövs så mycket varje månad. En tusenlapp i månaden kommer bli en jävla slant när du fyller 65.
Citera
2020-11-11, 15:53
Medlem
Citat:
Hej,

Bra start!
Börja läsa på Rikatillsammans.se om sparande och indexfonder.
Om du sparar 10% av din nettolön så bör du efter 10 år ha en årslön i sparande. Sparar du mer så kan du bli ekonomiskt fri inom rimlig tid och leva på dina besparingar.
Citera
2020-11-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fordp
Bra start!
Börja läsa på Rikatillsammans.se om sparande och indexfonder.
Om du sparar 10% av din nettolön så bör du efter 10 år ha en årslön i sparande. Sparar du mer så kan du bli ekonomiskt fri inom rimlig tid och leva på dina besparingar.

Gäller dock att undvika hans pyramidsspel(träd i afrika)
Citera
2020-11-12, 08:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Gäller dock att undvika hans pyramidsspel(träd i afrika)

Jag får uppfattningen att han håller på med det som välgörenhet, ev vinst är bonus?

Helt korrekt, finns ingen anledning att köpa träd istället för aktier i bolag för pengar man tänkt behålla.
Citera
2020-11-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag får uppfattningen att han håller på med det som välgörenhet, ev vinst är bonus?

Helt korrekt, finns ingen anledning att köpa träd istället för aktier i bolag för pengar man tänkt behålla.

Välgörenhet för han själv, visst

https://www.affarsvarlden.se/artikel/guld-och-grona-skogar-6954518
Citera
2020-11-12, 19:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Välgörenhet för han själv, visst

https://www.affarsvarlden.se/artikel/guld-och-grona-skogar-6954518

Det var wall of text men folk är väl inte helt rudis? Själv avfärdade jag det där trädhandlandet och var det solceller i afrika han var inne på också direkt. Något skall han ha som betalar omkostnaderna, sedan kunde han kanske skött det snyggare.
Citera
2020-11-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det var wall of text men folk är väl inte helt rudis? Själv avfärdade jag det där trädhandlandet och var det solceller i afrika han var inne på också direkt. Något skall han ha som betalar omkostnaderna, sedan kunde han kanske skött det snyggare.

Finns gott om idioter som tror sig kunna göra 100% på en vrcka etc pga nåt jäkla pm etc.

https://www.flashback.org/t3248550
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in