• 1
  • 2
2020-11-11, 04:36
Medlem
flytandelyckas avatar
Hej,

Jag sparar ngra tusenlappar varje mnad i aktier och fonder och jag har ntligen kommit upp i summor dr pengarna kan jobba t mig. Problemet r fljande: Skulle ngon frga mig vad jag sparar till s kan jag inte svara. Just nu sparar jag bara p mitt ISK utan ngon egentlig vision frutom att jag vill att pengarna ska vxa. Jag r i tjugorsldern och har nu brjat tnka p pensionen ocks. Hur pensionsparar ni? Hur mycket lgger ni undan till pensionen varje mnad? Sparar ni i aktier/fonder eller har ni pensionsfrskringar?
Citera
2020-11-11, 05:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Skulle ngon frga mig vad jag sparar till s kan jag inte svara. Just nu sparar jag bara p mitt ISK utan ngon egentlig vision frutom att jag vill att pengarna ska vxa.
Det r vl en alldeles utmrkt frklaring.

Du lgger undan pengar du tjnar men i dagslget inte behver, och sparar i ngot som historisk gett vldigt bra avkastning.

Ditt sparande skrar din framtid, d du kanske vill skaffa barn, kpa hus, f en drglig lderdom med mera.

Frgan varfr man inte sparar om man har mjlighet torde vara svrare att svara p.
Citera
2020-11-11, 08:41
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag kan bara hlla med, det r inget du behver frklara. Det ska vara en sjlvklarhet egentligen, att slsa bara fr man kan ska snarare ses som en dysfunktion.

Jag gr samma sak, r nrmare 40 n 30 och lgger undan de pengarna jag inte behver. 75% aktier och 25% fonder. 25% av summan (aktier) swing tradar jag med, resten ligger och myser.
Citera
2020-11-11, 09:00
Medlem
Tarrous avatar
Sparar ca. 15% av min mnadsln i fonder - Global samt Tillvxt - utan strre ml och mening n att de kan vara bra att ha i framtiden. Det som finns kvar i slutet av mnade hamnar p ett `bra att ha` konto
Citera
2020-11-11, 09:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Jag sparar ocks utan ngot direkt ml, vad r meningen med att spendera bara fr sakens skull? Kommer du p att du behver eller vill ha ngot i framtiden s finns ju pengarna kvar, bttre det.
Citera
2020-11-11, 10:20
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Hej,

Jag sparar ngra tusenlappar varje mnad i aktier och fonder och jag har ntligen kommit upp i summor dr pengarna kan jobba t mig. Problemet r fljande: Skulle ngon frga mig vad jag sparar till s kan jag inte svara. Just nu sparar jag bara p mitt ISK utan ngon egentlig vision frutom att jag vill att pengarna ska vxa. Jag r i tjugorsldern och har nu brjat tnka p pensionen ocks. Hur pensionsparar ni? Hur mycket lgger ni undan till pensionen varje mnad? Sparar ni i aktier/fonder eller har ni pensionsfrskringar?

Finns vl ingen anledning att ha pensionsfrskring lngre? Hga avgifter utan ngra frdelar.

Tycker personligen man ska ha minst tre olika konton. Ett fr pension som man aldrig rr, ett fr en buffert och ett fr lite dyrare njen eller semester.

En frdel med att brja spara till pension s tidigt som du r att det inte behvs s mycket varje mnad. En tusenlapp i mnaden kommer bli en jvla slant nr du fyller 65.
Citera
2020-11-11, 15:53
Medlem
Citat:
Hej,

Bra start!
Brja lsa p Rikatillsammans.se om sparande och indexfonder.
Om du sparar 10% av din nettoln s br du efter 10 r ha en rsln i sparande. Sparar du mer s kan du bli ekonomiskt fri inom rimlig tid och leva p dina besparingar.
Citera
2020-11-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fordp
Bra start!
Brja lsa p Rikatillsammans.se om sparande och indexfonder.
Om du sparar 10% av din nettoln s br du efter 10 r ha en rsln i sparande. Sparar du mer s kan du bli ekonomiskt fri inom rimlig tid och leva p dina besparingar.

Gller dock att undvika hans pyramidsspel(trd i afrika)
Citera
2020-11-12, 08:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Gller dock att undvika hans pyramidsspel(trd i afrika)

Jag fr uppfattningen att han hller p med det som vlgrenhet, ev vinst r bonus?

Helt korrekt, finns ingen anledning att kpa trd istllet fr aktier i bolag fr pengar man tnkt behlla.
Citera
2020-11-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag fr uppfattningen att han hller p med det som vlgrenhet, ev vinst r bonus?

Helt korrekt, finns ingen anledning att kpa trd istllet fr aktier i bolag fr pengar man tnkt behlla.

Vlgrenhet fr han sjlv, visst

https://www.affarsvarlden.se/artikel...skogar-6954518
Citera
2020-11-12, 19:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Vlgrenhet fr han sjlv, visst

https://www.affarsvarlden.se/artikel...skogar-6954518

Det var wall of text men folk r vl inte helt rudis? Sjlv avfrdade jag det dr trdhandlandet och var det solceller i afrika han var inne p ocks direkt. Ngot skall han ha som betalar omkostnaderna, sedan kunde han kanske sktt det snyggare.
Citera
2020-11-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det var wall of text men folk r vl inte helt rudis? Sjlv avfrdade jag det dr trdhandlandet och var det solceller i afrika han var inne p ocks direkt. Ngot skall han ha som betalar omkostnaderna, sedan kunde han kanske sktt det snyggare.

Finns gott om idioter som tror sig kunna gra 100% p en vrcka etc pga nt jkla pm etc.

https://www.flashback.org/t3248550
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in