• 2
  • 3
2020-11-12, 15:01
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Finns rätt mycket vetenskapliga teorier faktiskt, om du kollar runt lite. Men det är ju det som är grejen med att vara agnostiker. Du behöver inte något som antyder något för att det måste vara en möjlighet

Så inga vetenskapliga teorier, för då hade du postat dem.

Jag fattar inte att ni ens ids. Är det verkligen så fruktansvärt att veta att man kommer att dö en gång? Någon annan anledning till att yra om Gud och liknande finns ju inte.
Citera
2020-11-12, 17:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon

Jag fattar inte att ni ens ids. Är det verkligen så fruktansvärt att veta att man kommer att dö en gång? Någon annan anledning till att yra om Gud och liknande finns ju inte.

Man behöver inte vara rädd för döden för att "yra" över Gud. Det ligger i mångas intresse att helt enkelt vilja veta mer. Tråkigt att du inte har det behovet. Det är faktiskt ett mycket spännande sådant!
Citera
2020-11-12, 19:05
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obeskrivligt.inre
Diskussion: Håller ni med om att människan befinner sig i ett högmod när hon påstår att Gud finns eller inte finns och därmed begår en synd?

Är inte påståendet om guds existens och att alla som ifrågasätter är fel ute ett likvärdigt högmod?

Hur kan du, som också har ett mänskligt intellekt, vara kapabel att bestämma guds existens?
Citera
2020-11-12, 21:01
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon

Fruktansvärt tycker jag inte att det är. Det är inte det som det handlar om. Det handlar om att vara öppen i sitt tänkande än "äh vi dör sannolikt och sen händer det inget mer"

Tråkigt och trångsynt tänkande om du frågar mig.
Citera
2020-11-12, 22:16
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag vil inte blanda in vare sig högmod eller synd i det här.

Ingen kan bestämma om Gud finns eller inte.
Man tror eller inte.
Inget av det är mer rätt än det andra men jag kan nog lugnt påstå att vi är mindre än elementpartiklar. Vi är inget i det stora hela.
Hjärnan lurar oss att tro att vi är större än vad vi är.
Citera
2020-11-12, 22:24
Medlem
Säger vem?

Med vilka säkra bevis för att ingen ska ha rätt till att ifrågasätta den frågan?
Citera
2020-12-15, 18:37
Medlem
Jag menar att man kan avfärda Guds existens genom såväl logik som empiri.
Det första man bör göra är att definiera vilken slags Gud man talar om:

1 - En skapare, första orsak till universums existens.
2 - Den som skapat och styrt universum, exempelvis kontrollerat bildandet av jorden.
3 - Den som gjort allt ovan + sett till att jorden fått liv och satt igång evolutionen.
4 - Den som gjort allt ovan och som designat varje nu levande varelse.
5 - En personlig Gud som styr över alla människors öde.
6 - Den Gud som uppenbaras i Bibeln / Koranen eller liknande.

Alternativ 6 kan vi stryka. Inget talar för att gamla böcker bär någon sanning. De fynd som har gjorts (exempelvis genom utgrävningar i dagens Israel) visar tydligt att Bibeln minst sagt är en otillförlitlig källa.

Alternativ 5 faller om man tittar på vad skillnaden är mellan ett slumpmässigt utfall och ett utfall kontrollerat av en Gud. Såväl goda som onda människor drabbas av hemskheter. Vilken religion du har verkar inte heller spela någon roll för hur ditt liv artar sig. Sjukdomar och liknande kan inte längre ses som Guds straff utan har en vetenskaplig förklaring som väl stämmer överens med att tillvaron styrs av slumpen.

Alternativ 4 faller på ren evolutionsforskning.

Alternativ 3 faller eftersom vi har ganska god koll på hur livet kom till jorden, med reservation för att den första flercelliga organismen var ett väldigt stort steg. Å andra sidan dröjde det steget lång tid, vilket skulle ge mutationer chansen att uppstå.

Alternativ 2 faller eftersom vi genom fysiken kan räkna ut hur jorden bildades och vi kan idag se nya planeter formas i andra solsystem utan någon gudomlig påverkan.

Alternativ 1 faller eftersom argumentet "allting som finns måste ha en skapare" är filosofiskt felaktigt. Slutsatsen lätt att fälla, då den i sin tur bara flyttar tillbaka problemet ett steg: Alltså måste Gud själv ha en skapare som i sin tur måste ha en skapare...etc...ad infinitum.

SLUTSATS:
Gud existerar inte.
Citera
2020-12-15, 20:25
Medlem
ImAFlirts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GritGrit
Jag menar att man kan avfärda Guds existens genom såväl logik som empiri.
Det första man bör göra är att definiera vilken slags Gud man talar om:

1 - En skapare, första orsak till universums existens.
2 - Den som skapat och styrt universum, exempelvis kontrollerat bildandet av jorden.
3 - Den som gjort allt ovan + sett till att jorden fått liv och satt igång evolutionen.
4 - Den som gjort allt ovan och som designat varje nu levande varelse.
5 - En personlig Gud som styr över alla människors öde.
6 - Den Gud som uppenbaras i Bibeln / Koranen eller liknande.

Alternativ 6 kan vi stryka. Inget talar för att gamla böcker bär någon sanning. De fynd som har gjorts (exempelvis genom utgrävningar i dagens Israel) visar tydligt att Bibeln minst sagt är en otillförlitlig källa.

Alternativ 5 faller om man tittar på vad skillnaden är mellan ett slumpmässigt utfall och ett utfall kontrollerat av en Gud. Såväl goda som onda människor drabbas av hemskheter. Vilken religion du har verkar inte heller spela någon roll för hur ditt liv artar sig. Sjukdomar och liknande kan inte längre ses som Guds straff utan har en vetenskaplig förklaring som väl stämmer överens med att tillvaron styrs av slumpen.

Alternativ 4 faller på ren evolutionsforskning.

Alternativ 3 faller eftersom vi har ganska god koll på hur livet kom till jorden, med reservation för att den första flercelliga organismen var ett väldigt stort steg. Å andra sidan dröjde det steget lång tid, vilket skulle ge mutationer chansen att uppstå.

Alternativ 2 faller eftersom vi genom fysiken kan räkna ut hur jorden bildades och vi kan idag se nya planeter formas i andra solsystem utan någon gudomlig påverkan.

Alternativ 1 faller eftersom argumentet "allting som finns måste ha en skapare" är filosofiskt felaktigt. Slutsatsen lätt att fälla, då den i sin tur bara flyttar tillbaka problemet ett steg: Alltså måste Gud själv ha en skapare som i sin tur måste ha en skapare...etc...ad infinitum.

SLUTSATS:
Gud existerar inte.
Hej. Får jag fråga vad de gjort för fynd i Israel? Lät spännande för mig när du nämnde det i detta sammanhang.
Citera
2020-12-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImAFlirt
Hej. Får jag fråga vad de gjort för fynd i Israel? Lät spännande för mig när du nämnde det i detta sammanhang.

Snarare handlar det om de fynd man INTE har gjort i Israel. Den viktigaste icke-Bibliska inskriptionen är Tel Dan-stelen där "Davids hus" eventuellt står omnämnt, även om tolkningen är ganska långsökt. Läs mer här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tel_Dan_stele

Israel var på sin höjd ett litet obetydligt och tillfälligt kungarike eftersom det omnämns så extremt sparsamt i källor från övriga länder.

Historien om fångenskapen i Egypten och Moses kom till långt senare under den Babylonska fångenskapen då delar av överklassen blev förflyttade till Babylon. För att skapa en nationalistisk myt och särskilja sin religion från omgivningens så skrev man ihop stora delar av det som är Moseböckerna då.

Läs mer här om hur pluttigt Jerusalem med omgivningar var längre tillbaka i historien:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kingdom_of_Judah
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in