2020-11-10, 09:35
Medlem
Häromdagen upptäckte jag av en slump att ett av mina nedre revben på vänster sida känns mer ”markant” och större jämfört med motsatt sida. Har efter det tagit där hela tiden och börjat oroa mig allt mer att det skulle vara något.

Läser man runt på nätet står mycket om skelettcancer, men jag vet inte? Har inte ont, däremot blivit öm av att man är där och petar hela tiden.

Jag läste dock att ifall man har sned rygg (vilket jag har) så kan revbenen bli osymmetriska eller mer tydliga på olika sidor - men, hur kan jag inte upptäckt det tidigare? Och är jag verkligen öm av att man känt där så mycket? Känns dock som att det skulle vara en jäkla högoddsare att jag en dag upptäckter och sedan ömt direkt därefter?

Förra veckan genomförde jag en DT röntgen på sjukhuset av andra skäl, så tänkte att man kanske borde reagerat på det isf?

Blir bara orolig..
Citera
2020-11-10, 09:43
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det låter rimligt, att det är din snedställning i ryggen som gör att revbenen på ena sidan buktar ut och blir mer framträdande. Ingen fara, och har du inga allmän-symptom, såsom feber eller annat, så tycker jag du kan släppa det hela.
Citera
2020-11-10, 09:59
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Häromdagen upptäckte jag av en slump att ett av mina nedre revben på vänster sida känns mer ”markant” och större jämfört med motsatt sida. Har efter det tagit där hela tiden och börjat oroa mig allt mer att det skulle vara något.

Läser man runt på nätet står mycket om skelettcancer, men jag vet inte? Har inte ont, däremot blivit öm av att man är där och petar hela tiden.

Jag läste dock att ifall man har sned rygg (vilket jag har) så kan revbenen bli osymmetriska eller mer tydliga på olika sidor - men, hur kan jag inte upptäckt det tidigare? Och är jag verkligen öm av att man känt där så mycket? Känns dock som att det skulle vara en jäkla högoddsare att jag en dag upptäckter och sedan ömt direkt därefter?

Förra veckan genomförde jag en DT röntgen på sjukhuset av andra skäl, så tänkte att man kanske borde reagerat på det isf?

Blir bara orolig..

Det är normalt att bli öm där ifall du går och trycker. Men det är lika bra att boka en tid via mina vårdkontakter. Det blir ett onödigt besök hos läkaren men du blir lugn efter, i ett tag iallafall
Citera
2020-11-10, 10:44
Medlem
Känns märkligt att jag aldrig någonsin upptäckt det här innan, är ändå 30. Därav att jag blir fundersam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in