• 1
  • 2
2025-06-17, 19:47
Medlem
morfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Modern och dottern hade fram till 1970, ett annat efternamn men 1975, då heter de det efternamn som kan ses i spoilern. Det sista efternamnet var dotterns mormors flicknamn.

Vad hade det för namn innan de bytte?
Citera
2025-06-17, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morfar
Vad hade det för namn innan de bytte?
K*rl**on
Citera
2025-06-17, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatBlackCock
Sannerligen intressant fall. Det jag blir förvånad över är hur dessa två verkar totalt ha gått under radarn, borde inte Försäkringskassan ha krävt nya uppgifter varje år? Deklaration? Finns det övriga släktingar som hade kontakt med dessa?

Inte så svårt som det verkar. Försäkringskassan t.ex kopplas bara in om det gäller saker som sjukpenning, sjukersättning och några andra ersättningar.

Sedan 1999 är det Pensionsmyndigheten som betalar ut pensioner, och är du väl inskriven för utbetalning för allmän pension tickar den på tills Pensionsmyndigheten får in besked om att du dött.

Om hon då t.ex tömt mammans konton och sedan registrerat sitt eget som utbetalningskonto finns det inget som hindrar att utbetalningarna bara löper på.

Det finns åtminstone ett fall i Sverige där en man låg död i sin lägenhet i två år utan att upptäckas förrän hyresvärden släppte in sig själv med nyckel för en obligatorisk ventilationskontroll. Hyran och hans andra räkningar gick på autogiro, och den totala kostnaden var lägre än hans pension. Hade de inte gått in i lägenheten hade han säkerligen kunnat ligga där i åtskilliga år. Jag vet inte om det finns något system som upptäcker att t.ex det är lite suspekt att någon verkar ha levt tills den är 135 år gammal.

Det finns för övrigt en teori om att en del av Japans höga medellivslängd beror på ett falskt antal hundraplussare som egentligen är döda men familjen har inte rapporterat in det och fortsätter plocka pensionen.
Senast redigerad av guldduscharn 2025-06-17 kl. 20:26.
Citera
2025-06-26, 14:01
Medlem
-GGs avatar
Det finns väl egentligen bara två scenarion här:

att dottern hade ihjäl modern, stuvade undan kroppen, och att de fortlöpande pensionsutbetalningarna blev ett fint tillskott.

Eller att modern dog en naturlig död, och dottern bestämde sig för att göra sig av kroppen i syfte att fortsätta få ha moderns pension inom sitt hushåll.

Det är smått imponerande att en äldre kvinna lyckats göra sig av med en hel kropp utan att någon hittat någonting. Man undrar ju om den var hel eller i bitar när den transporterades bort från, mest troligtvis, deras gemensamma bostad. För hon verkar inte ha haft någon till hjälp eller ens i sin närhet som hon kunnat närma sig om assistans.

Det finns ett fall i USA, där en äldre kvinna som jobbade inom kyrkan, blev så svartsjuk på en yngre och nyanställd kvinna, som fick prästens och församlingens uppmärksamhet, att hon sköt ihjäl henne när hon jobbade en morgon i församlingen. Den mörderskan far hade mystiskt försvunnit flera år tidigare utan att man hittade ett spår av honom. Men man misstänkte starkt att dottern hade bragt honom om livet.
Citera
2025-06-28, 22:43
Medlem
Men det bor trots allt över 2000 människor i Österbybruk i Norduppland. Jag köper inte riktigt detta att de skulle varit så totalt isolerade. Nog måste det finnas folk som vet endel om dessa. Att moderns kropp inte återfunnits talar ju för kriminella handlingar liksom den olagliga pensionsutbetalningen. Hur låg deras hus i förhållande till bykärnan? Närmsta grannar? Personalen på Ica? Frisörskan? Bilverkstan? Bankpersonalen? Vårdcentralen? Ta bladet från munnen nu! De här människorna är avlidna sedan länge men ni sitter högst troligt inne med delar av svaren, och vi är många som vill förstå detta sammanhang.
Citera
2025-07-08, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
Men det bor trots allt över 2000 människor i Österbybruk i Norduppland. Jag köper inte riktigt detta att de skulle varit så totalt isolerade. Nog måste det finnas folk som vet endel om dessa. Att moderns kropp inte återfunnits talar ju för kriminella handlingar liksom den olagliga pensionsutbetalningen. Hur låg deras hus i förhållande till bykärnan? Närmsta grannar? Personalen på Ica? Frisörskan? Bilverkstan? Bankpersonalen? Vårdcentralen? Ta bladet från munnen nu! De här människorna är avlidna sedan länge men ni sitter högst troligt inne med delar av svaren, och vi är många som vill förstå detta sammanhang.

Vilket hus? Kvinnan som var född 49 bodde i en etta i Österbybruk när hon dog. Tror inte det finns så många som vet särskilt mycket. Hur många vet egentligen så mycket om sina grannar? Jag ser massor av gamla tanter dagligen i mitt område men jag vet ingenting om dom, vet inte ens om de bott här i 15 år eller om de flyttade in förra veckan. Tror heller inte det finns så många här som vet något om mig. Handlar på Ica flera gånger i veckan men jag ser inte hur någon där skulle veta något om mig.
Om mamman ens bodde i Österbybruk är väl inte ens klart, hon kan väl ha försvunnit innan dom flyttade dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in