2020-11-09, 22:34
Medlem
Fisknyllets avatar
Så om du ska säga Tarzan så säger du istället Tashaaaaan...?
Citera
2020-11-09, 22:56
Medlem
Jag antar att du inte bor i de södra landsdelarna. När jag varit i Småland och Skåne på jobb så har de lokala förmågorna haft jätteroligt åt mitt norrländska uttal av R. Skit i det, ingen bryr sig egentligen. Du har en liten egenhet som gör att folk kommer ihåg dig.
Citera
2020-11-09, 23:11
Medlem
Zoolander84s avatar
Flytta till Jönköping så kommer du smälta in perfekt om du helt skiter i att uttala R. De har, såvitt jag kan utröna, helt avskaffat den bokstaven.
Citera
2020-11-09, 23:11
Medlem
Madiskens avatar
Hade i princip samma problem som du, kunde inte uttala R under mina 23 första år och skämdes som fan för det. Valde andra ord hela tiden, precis som du beskriver det. Spottade dock inte ur mig några K-ljud som du beskriver utan mer "äjgh".

Tills slut hade jag fått nog. Hittade denna pdf https://www.uddevalla.se/download/18.400fadcb159959aaa0460a/1561022481223/R-paket.pdf och började öva. Te-de, te-de, te-de blev sakta men säkert något som började låta som ett skevt "tre".

Övade med denna pdf i kanske 10h totalt, sedan satt det. Vissa ord är fortfarande lite svåra men jag sätter dem om jag talar långsamt, t.ex. "ordrar". Ord som "gris", "bruka", "riktigt", "kras" osv var mina värsta ord förut och jag undvek dem som pesten. Nu är de mina favoriter och jag överanvänder ord med hårda R bara för att jag kan och för att ta igen allt jag missat under uppväxten

Lägg lite tid på det, ge det en månad där du övar typ 30 min varje dag. Det kommer att sitta snabbare än du tror. Belöningen är så jävla skön, jag lovar.

Ps. som en tidigare "äjgh"-uttalare så märker jag direkt om någon inte kan uttala R på rätt sätt. Pratar inte om skåningar eller så, de har sitt egna sätt. Mer om oss (ni) som ska kunna uttala det men inte kan för att ni inte lärt er. Cringar varje gång jag hör det då det är så jävla fult. Tur att man kan lära sig - jag trodde jag skulle dras med det hela livet. Lycka till! Gå nu och öva och citera detta inlägg när du har lärt dig.
Senast redigerad av Madisken 2020-11-09 kl. 23:16.
Citera
2020-11-10, 01:24
Medlem
1000001s avatar
Du kanske har ett odiagnostiserat kort tungband.
https://www.1177.se/Ostergotland/sjukdomar--besvar/mun-och-tander/mun-lappar-och-tunga/kort-tungband-hos-barn/
Citera
2020-11-10, 02:45
Medlem
Guaranteeds avatar
Hade samma problem när jag var yngre som jag fick bot på tack vare en talpedagog. Ett tips är att börja uttala dina R som i engelskan. Det kan vara bekvämare utgångspunkt för din tunga då engelskan R "rullar" lite längre in i gommen. Sen när du får in rullningen med tungan så kan du flytta tungspetsen längre ut mot tänderna och träna rullningarna där.
Citera
2020-11-10, 10:46
Moderator
evilhoneys avatar
Psykisk hälsa --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2020-11-10, 10:51
Medlem
SweetBrowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fisknyllet
Så om du ska säga Tarzan så säger du istället Tashaaaaan...?

Vem fan säger inte Tashan (förutom eventuellt Björn Ranelid)? Det kallas för supradentalisering.
Citera
2020-11-10, 11:10
Medlem
321js avatar
http://www.logopedbyran.se/telemedicin/

Träffa logoped online
Citera
2020-11-13, 10:16
Medlem
Tack för alla tips!
Jag har testat några kbt-övningar vilket ledde till mindre stress/nervositet och detta hjälpte uttalet väldigt mycket. Tror det var mestadels att jag övertänkte mina R vilket ledde till ett stressat uttal. Problemet kommer säkerligen finnas kvar hela mitt liv om jag inte blir av med stressen men nu vet jag iallafall att det beror på den och inte att jag inte kan uttala det.

Mvh Tjenaremannen25
Citera
2020-11-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guaranteed
Hade samma problem när jag var yngre som jag fick bot på tack vare en talpedagog. Ett tips är att börja uttala dina R som i engelskan. Det kan vara bekvämare utgångspunkt för din tunga då engelskan R "rullar" lite längre in i gommen. Sen när du får in rullningen med tungan så kan du flytta tungspetsen längre ut mot tänderna och träna rullningarna där.
Detta hjälpte mig också när jag var yngre. Minns också att det hela blev bättre när jag fick tandställning. Vetetusan varför dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in