Hade i princip samma problem som du, kunde inte uttala R under mina 23 första år och skämdes som fan för det. Valde andra ord hela tiden, precis som du beskriver det. Spottade dock inte ur mig några K-ljud som du beskriver utan mer "äjgh".
Tills slut hade jag fått nog. Hittade denna pdf
https://www.uddevalla.se/download/18.400fadcb159959aaa0460a/1561022481223/R-paket.pdf och började öva. Te-de, te-de, te-de blev sakta men säkert något som började låta som ett skevt "tre".
Övade med denna pdf i kanske 10h totalt, sedan satt det. Vissa ord är fortfarande lite svåra men jag sätter dem om jag talar långsamt, t.ex. "ordrar". Ord som "gris", "bruka", "riktigt", "kras" osv var mina värsta ord förut och jag undvek dem som pesten. Nu är de mina favoriter och jag överanvänder ord med hårda R bara för att jag kan och för att ta igen allt jag missat under uppväxten
Lägg lite tid på det, ge det en månad där du övar typ 30 min varje dag. Det kommer att sitta snabbare än du tror. Belöningen är så jävla skön, jag lovar.
Ps. som en tidigare "äjgh"-uttalare så märker jag
direkt om någon inte kan uttala R på rätt sätt. Pratar inte om skåningar eller så, de har sitt egna sätt. Mer om oss (ni) som ska kunna uttala det men inte kan för att ni inte lärt er. Cringar varje gång jag hör det då det är så jävla fult. Tur att man kan lära sig - jag trodde jag skulle dras med det hela livet. Lycka till! Gå nu och öva och citera detta inlägg när du har lärt dig.