• 2
  • 3
2020-11-11, 22:23
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Städerna du nämner är för långt ifrån Göteborg (familjen) för mig. Sen är det också problemet med mygg på sommaren där.

Ja, mindre städer funkar med så länge de ligger nära en större ort. Gävle? Är det inte bättre med typ Falun då?

Jag har funderat på dalarna, men frågan är hur mycket mygg det är där på sommaren?

Jönköping har, från vad jag sett på SMHI:s kartor, åtminstone dubbelt så många snödagar jämfört med GBG.

Ja, känns som någon mindre ort sydöst om JKPG är det säkraste kortet.
Från göteborg så börjar du få lite mer snö i bollebygd/lite mer i ulricehamn och sedan ännu mer i Mullsjö.
Citera
2020-11-12, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om du kan tänka dig att gå ner lite i kravet på invånare så skulle jag säga Tranås, ca 15000 inv. Jag har själv bott i närheten i en ännu mindre stad som alltid hade mer snö än kringliggande men som sagt, då pratar vu under 7000 invånare.

Småländska höglandet har oftast mer snö än andra.
Jönköping ligger lite lägre men har ofta snö också och en stad som både är trevlig och rätt storlek för dig.

Kan du tänka dig att flytta lite uppåt så är Gävle snösäkert men ändå inte norrland. Men det ligger norr om Stockholm.

Gävle hör till Norrland för kännedom.
Citera
2020-11-13, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Vet inte. Är väl Dalarna någonstans där de besprutar osv för det är så mycket men tror det är väldigt lokalt. Jag har semestrat i norra Dalarna och Härjedalen massor (på sommaren) och sällan varit besvärad av det.

Ja, dalarna och Värmland vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du tänker på Tärnsjö där det ofta har problem med mygg.

Ja, men hur stora problem är det i t.ex. Falun och Mora?
Citera
2020-11-13, 10:19
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Har bott nästan hela mitt liv i Göteborg och är trött på det konstanta regnet. Skulle gärna haft lite mer fyra-årstider klimat, med framför allt mer snö på vintern. Om vi tittar på Stockholms breddgrad eller söderut, var är mina chanser till sådant klimat störst? Då menar jag vilken stad 25 000 invånare eller större är det lämpligast att flytta till?

Jag har kikat lite på SMHI:s hemsida och deras kartor. Och från vad jag kan se så har ju Örebro och Karlstad en del snö på vintern. Och mer söderut verkar det vara Jönköping eller Skövde som sticker ut. Någon annan stad ni känner till som brukar bli snöig?
Varför inte flytta till Jockmock isf ?

Eller Pajala åtminstone.

De kommer bli glada om någon vill flytta dit och bosätta sig, så de komer säkert att rulla ut röda mattan åt dig och visa sin uppskattning på alla de sätt de kan.

Men, du kan även hitta snö närmare Göteborg än så faktiskt.
Dvs du har ju sådant som Uddevalla bara en timme norr om Göteborg.

Och sen har du hela Dalsland. Där är det mycket snö om vintern och det finns vargar som lurar i skogen också.
Där slipper du vindarna från havet som värmer upp och ger regn, pga att de sydnorska bergen ligger mittemellan och sätter stopp för det mesta.
Citera
2020-11-13, 10:25
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Har bott nästan hela mitt liv i Göteborg och är trött på det konstanta regnet. Skulle gärna haft lite mer fyra-årstider klimat, med framför allt mer snö på vintern. Om vi tittar på Stockholms breddgrad eller söderut, var är mina chanser till sådant klimat störst? Då menar jag vilken stad 25 000 invånare eller större är det lämpligast att flytta till?

Jag har kikat lite på SMHI:s hemsida och deras kartor. Och från vad jag kan se så har ju Örebro och Karlstad en del snö på vintern. Och mer söderut verkar det vara Jönköping eller Skövde som sticker ut. Någon annan stad ni känner till som brukar bli snöig?
Dalsland är faktiskt ett av de tjusigaste och mest trivsamma landskap i landet.

Där finns småstäder och en hel uppsjö insjöar som du kan åka båt i.
Rena sjöar är det också, som du kan dricka ditt vatten från utan att oroa dig.
Skogarna står utanför knuten och viskar sina hemligheter.

Inne i byn går livet sin gilla gång, och det är fest på motorklubben till helgen.
Du kommer säkert bli inbjuden som nyinflyttad, och alla damerna kommer att stå i kö för att att bjuda upp till dans. Ingen blir svartsjuk eftersom alla ändå alltid varit med alla redan (det finns ju inte så många att välja mellan).

Många som bor där är jägare, och fler än bara en har en vargpäls på väggen.
Liksom frysboxen fylld av älg såklart.

När det blir vinter så fryser isarna till is, och man går ut för vinterfiske, då man borrar ett hål i isen och sitter där med kaffet på termos och pilkar så sakta.

Men, det kan bli sketans iskallt om vintern.
Minus 35 grader har jag själv varit med om däruppe ... och det känns vill jag lova.
Citera
2020-11-13, 12:11
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja, dalarna och Värmland vad jag vet.

Ja, men hur stora problem är det i t.ex. Falun och Mora?

Inte hört om några problem där men bor heller inte i närheten.
Citera
2020-11-13, 19:22
Medlem
Någonstans i Jönköpings län, men utanför själva residensstaden Jönköping tror jag kan vara passande utifrån ts kriterier.

Nässjö (järnvägsknut och hockeylag) och Eksjö (gott om offentlig sektor - militär, akutsjukhus, tingsrätt, om man nu är officer, läkare/sjuksköterska eller jurist ) ligger båda runt 300 meter över havet det vill säga uppe på höglandet och ungefär så kallt som det blir söder om Värmland och Dalarna. Frosten kommer tidigt och snön ligger kvar och senare än på annat håll. Från båda städerna kan man pendla till Jönköping (4 eller 6 mil) om man vill komma åt en annan arbetsmarknad. Bubblare i sammanhanget kan vara Sävsjö och Tranås som redan nämnts.

Om det är närheten till skidåkning och Göteborg ligger de flesta skidbackarna åt sydväst från Jönköpings stad längs Nissanstigen, som Hestra och Isaberg. Då hamnar man i närheten av Gislaved och Gnosjö, och det passar nog ganska bra med ts religiösa sinnelag.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in