2020-11-08, 12:59
Medlem
Hallå alla hundägare! Jag går i mina tankar att skaffa hund och är inne på rasen schäfer. Helst vill jag ha en med rak rygg, då den ser friskare ut än avelsschäfern. Frågan är, är dom friskare eller får dom lika lätt höftledsdysplasi som den med böjd rygg?

Jag kommer ha hunden till spårning, klövje, drag, sällskap (såklart), agility. Jag är uppväxt med hundar och vet vad som krävs.
Citera
2020-11-08, 13:06
Medlem
NotDeads avatar
Rakryggad har bättre balans medans den andra oftare får lite ondare i höfter. Därför den förstnämnda lämpar sig bättre för det du har i åtanke.
Citera
2020-11-08, 15:41
Medlem
Carnills avatar
Schäfern är en toppen hund på alla sätt, säger jag som har haft sex stycken.

När du tittar bland uppfödare så kan du gå in på Svenska Kennelklubbens Avelsdata. Där kan du se MH och ev andra meriter. Titta speciellt efter ev rädslor. Där kan du även se Veterinärdata, HD/AD data mm.

Självklart kollar du upp hur det ser ut bakåt i linjerna.

Sen är det ju tyvärr så att det finns en hel del andra sjukdomar som man inte kan läsa sig till på SKKavelsdata och som det tyvärr pratas tyst om. t ex Cirkumanalfistlar, EPI, Blödarsjukar, hud och allergi, magbesvär mm.mm. Men alla populära hundraser har ju sitt. Det gäller bara att sålla noga bland uppfödarna och inte göra impulsköp eller bara gå på utseendet.

Ett tips är ju också att kontakta andra valpköpare av den uppfödaren du funderar på att köpa av.

Lycka till!
Citera
2020-11-08, 15:56
Medlem
Kajahs avatar
Jag är övertygad att rakryggade schäfrar mår bättre. Jag är uppvuxen med rasen och har haft schäfer själv. Den sista jag hade var inte rakryggad, och han fick allvarliga problem att gå i trappor, att ta sig upp i soffan eller in i bilen i gaska ung ålder. Detta upplevde jag ijte med våra rakryggade hundar.

Schäfrar är toppenhundar. Smarta, trogna och lojala. Jag tycker personligen att de ska vara raka i ryggen och inte gå på bakhasorna.
Citera
2020-11-08, 16:24
Avstängd
Jag har fått höra att den där konstiga ryggformen är för att man velat öka storleken på schäfrarna för snabbt. Stämmer det?
Citera
2020-11-08, 17:36
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Hallå alla hundägare! Jag går i mina tankar att skaffa hund och är inne på rasen schäfer. Helst vill jag ha en med rak rygg, då den ser friskare ut än avelsschäfern. Frågan är, är dom friskare eller får dom lika lätt höftledsdysplasi som den med böjd rygg?

Jag kommer ha hunden till spårning, klövje, drag, sällskap (såklart), agility. Jag är uppväxt med hundar och vet vad som krävs.

Finns uppfödare av som enbart riktar in sig på bruksschäfrar. Dessa är raka i ryggen och ser inte ut som de sönderavlade utställningsvariantetna
Citera
2020-11-08, 19:29
Medlem
Ja, och nej. Det är svårt att generalisera när det gäller en så stor ras som schäfer. Att kolla kenneldata på skk ger en bättre bild. Om 6/6 avkommor har gk mentaltest, alla har meriter så indikerar det bättre avel än tex en kennel som har bara hälften av sina avkommor registrerade/avlidna/oröntgade/omeriterade. Det kommer ta dig ett par dagar att klura ut hur avelsdatan fungerar men det kan det faktiskt vara värt. En frisk schäfer är fantastiskt! Jag har en grå, fyrkantig tik ifrån en av Sveriges top ten kennlar och hon är helt fantastisk, både i arbete och som sällskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in