2020-11-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
De enda jag känner till var Larssoniterna som utvandrade från Nås till Jerusalem ( och skildrades av Selma Lagerlöf, hyggligt nära sanningen om jag fattat rätt). De trodde att världens undergång var mycket nära och om man tänker det och inte är lutteran ("Även om världen skulle gå under imorgon, planterar jag mitt äppelträd.") kan man ju landa i att man inte borde ha sex i äktenskapet. Fast väldigt obibliskt är det (står ju att varken mannen eller hustrun ska hålla sig undan från varandra annat än kortvarigt). Jag gissar att det mer är ett sätt för manusförfattaren att säga att prästen är litet överspänd, än ngn skildring av en teologi.

Har du sett filmen? Jag tycker att det var väldigt tydligt att man vill framställa prästens känslor för sex med sin fru som teologiskt grundade. Att han ber Jesus om förlåtelse efter sexet. Samt att han och frun i den anslutande scenen bråkar just om sex och religion. Hans otillfredsställda fru påstår att synd bara är ett påhitt från kyrkan för att kontrollera människans sexualitet och inte kommer från Gud, vilket gör prästen mycket upprörd.
Citera
2020-11-08, 16:41
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bondeland
Men om vänstern har makten i Svenska kyrkan, varför vill vänstern nedvärdera dessa kristna? De är ju i samma lag.
Just så. De spelar för samma lag. Svenska Kyrkan, håller tyst om vänsterns hets emot kristna och Svenska Kyrkan stödjer helhjärtat Internationalism, Mångfald och Antirasism. Då får Svenska Kyrkan hållas. Dessa kristna är Nyttiga för vänstern.
Citera
2020-11-08, 20:00
Medlem
Citat:
Har du sett filmen? Jag tycker att det var väldigt tydligt att man vill framställa prästens känslor för sex med sin fru som teologiskt grundade. Att han ber Jesus om förlåtelse efter sexet. Samt att han och frun i den anslutande scenen bråkar just om sex och religion. Hans otillfredsställda fru påstår att synd bara är ett påhitt från kyrkan för att kontrollera människans sexualitet och inte kommer från Gud, vilket gör prästen mycket upprörd.
Manusförfattaren kan ju vilja göra det, även om kristna inte resonerar så. Det är nog en svenska fördom att kristna ser sex som synd. Sant UTOM äktenskapet men inte INOM.
Sedan är ju syndbegreppet inte så banalt: han kan ju uppleva att även om det är rätt att ha sex m frun, blir det fel ändå. Han kanske fantiserar om att hon är någon annan? Men som kristen borde han i det läget ta hjälp i själavård.
Citera
2020-11-08, 22:19
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Då blir det ganska uppenbart att församlingen i filmen (som utspelar sig i Västerbotten) är tydligt inspirerad av just laestadianismen.
Ingen laestadian ber om förlåtelse för att de haft sex med sin fru.
Citera
2020-11-20, 10:24
Medlem
Citat:
Vissa spoilers i denna tråd om ni ej sett filmen Så som i himmelen (2004).
Filmen kretsar kring en kyrkokör i en kristen församling i ett litet samhälle i Norrland.
Min fråga är vad den sortens kristna kallas?
De verkar väldigt konservativa. En kvinna i kören ifrågasätter om man ens kan vara med i en kristen kör om man varit och festat på lördagen.

Har inte sett filmen men gissar något protestantisk eftersom att det utspelar sig i Sverige.
Traditionellt i de älsta kyrkorna som Katolska kyrkan och Ortodoxa kyrkan så fastar nattvardens deltagare innan. Det innebär att avstå från mat, dryck och även sex, tv osv innan mottagandet av nattvarden.

En Ortodox präst berättar om hur det fungerar i Ortodoxa kyrkan:
https://youtu.be/7uIEYIzArx4?t=1307
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här