2020-11-08, 13:39
Medlem
Pingst, dom vill inte bli kallade religiösa men är väl värda att kallas extremt religiösa pga sina regler och att det finns många "UFO:n" som har det svårt att leva i verkligheten, likt dom i filmen
Citera
2020-11-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
De tolkar nog inte laestadianismen till fullo i filmen. Snarare raljerar de väl över det arv, som till viss del kan leva kvar inom vissa familjer i Norrland. Kanske vill manusförfattaren knorra till det genom överdrifter i vissa avseenden. Som att be om förlåtelse för sex med egna frun.

Har laestadianismen arv haft någon påverkan på SvK-församlingar i Norrland?
Citera
2020-11-08, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Pingst, dom vill inte bli kallade religiösa men är väl värda att kallas extremt religiösa pga sina regler och att det finns många "UFO:n" som har det svårt att leva i verkligheten, likt dom i filmen

Vad i filmen tyder på att de är Pingst? Prästen ger högkyrkligt snarare än frikyrkligt intryck. Även hans klädsel är inte som en pingstpastor. Sedan har väl Pingst just pastorer, ej präster.

Dessutom är väl Pingst framförallt stora söderut i Sverige. Snarare än Västerbotten?
Citera
2020-11-08, 13:57
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bondeland
Vad menas med en ”vanlig” församling? Svenska kyrkan? De är väl vanligast i Sverige. De verkar inte frireligiösa i alla fall. Det är inga som talar i tungor eller liknande.

Jag tror inte det skall förställa annat än att vara en församling kristna som vilken som helst. Dom har nog medvetet låtit bli att definiera det mer eftersom dom vill kunna säga att det är en vanlig församling, vilken som helst. Alltså galna människor som tror på en galen saga.

Att sen kristna protesterar över det förvånar mig inte ett dugg. För det var väl lite grinandes från kristna tomtar när filmen var het?
Citera
2020-11-08, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Att sen kristna protesterar över det förvånar mig inte ett dugg. För det var väl lite grinandes från kristna tomtar när filmen var het?

Det känner jag ej till. Har du några kristna reaktioner från när filmen kom som du skulle kunna länka? Är väldigt nyfiken på hur de reagerade.
Citera
2020-11-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det jag menar är att det dom har placerat i nutid låter som något från 1800-talet som senast.

Vet du vilka kristna samfund i Sverige som på 1800-talet var motståndare till sex inom äktenskapet?
Citera
2020-11-08, 14:17
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Det känner jag ej till. Har du några kristna reaktioner från när filmen kom som du skulle kunna länka? Är väldigt nyfiken på hur de reagerade.

Det var länge sedan och jag minns det som att det togs så långt som till tv till och med. Har för mig att Michael Nyqvist var med och talade om saken.

När jag nu gör en snabb gågel på det så visar det sig att kritiken från filmskaparen mot den kristna galenskapen är mer djuplodad än vad jag trodde. Gör så att du gåglar på det så får du en egen bild av det. Gågla exempelvis "så som i himmelen kritik".
Citera
2020-11-08, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det var länge sedan och jag minns det som att det togs så långt som till tv till och med. Har för mig att Michael Nyqvist var med och talade om saken.

När jag nu gör en snabb gågel på det så visar det sig att kritiken från filmskaparen mot den kristna galenskapen är mer djuplodad än vad jag trodde. Gör så att du gåglar på det så får du en egen bild av det. Gågla exempelvis "så som i himmelen kritik".

Av vad jag hittar så verkar den vara populär bland kristna. Sveriges i särklass största kristna samfund Svenska kyrkan har till och med gjort egna uppsättningar av Så som i himmelen:

https://www.svenskakyrkan.se/tysslinge/korprojekt-sa-som-i-himmelen

Så det vore ju lite komiskt om filmen var tänkt som kritik, men istället blev den älskad av kyrkan.
Citera
2020-11-08, 14:37
Medlem
Citat:
Har laestadianismen arv haft någon påverkan på SvK-församlingar i Norrland?
Ja. Laestadianismen ska ha varit en av de mest inflytelserika väckelserörelser inom kyrkan. Han som grundade rörelsen var själv präst i Pajala och Karesuando församlingar. Det var en inomkyrklig luthersk väckelserörelse, även aktiv i norra Finland.
Citera
2020-11-08, 14:42
Medlem
Citat:
Vad i filmen tyder på att de är Pingst? Prästen ger högkyrkligt snarare än frikyrkligt intryck. Även hans klädsel är inte som en pingstpastor. Sedan har väl Pingst just pastorer, ej präster.

Dessutom är väl Pingst framförallt stora söderut i Sverige. Snarare än Västerbotten?
Pastorer inom Pingstkyrkan predikar väl knappast inom Svenska kyrkan. Dessutom är pingstvänner mycket för sång och musik, vilket laestadianerna inte var. Det var väl snarare asketism som gällde, likt Amishrörelsen.
Senast redigerad av Sorgensvart 2020-11-08 kl. 14:45. Anledning: Felstavat
Citera
2020-11-08, 15:11
Medlem
Citat:
Vet du vilka kristna samfund i Sverige som på 1800-talet var motståndare till sex inom äktenskapet?
De enda jag känner till var Larssoniterna som utvandrade från Nås till Jerusalem ( och skildrades av Selma Lagerlöf, hyggligt nära sanningen om jag fattat rätt). De trodde att världens undergång var mycket nära och om man tänker det och inte är lutteran ("Även om världen skulle gå under imorgon, planterar jag mitt äppelträd.") kan man ju landa i att man inte borde ha sex i äktenskapet. Fast väldigt obibliskt är det (står ju att varken mannen eller hustrun ska hålla sig undan från varandra annat än kortvarigt). Jag gissar att det mer är ett sätt för manusförfattaren att säga att prästen är litet överspänd, än ngn skildring av en teologi.
Citera
2020-11-08, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Ja. Laestadianismen ska ha varit en av de mest inflytelserika väckelserörelser inom kyrkan. Han som grundade rörelsen var själv präst i Pajala och Karesuando församlingar. Det var en inomkyrklig luthersk väckelserörelse, även aktiv i norra Finland.

Tack för svar. Visste ej att laestadianismen var inomkyrklig.

Då blir det ganska uppenbart att församlingen i filmen (som utspelar sig i Västerbotten) är tydligt inspirerad av just laestadianismen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in