2020-11-26, 12:14
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Jo, det du sager ar ett stort problem: Somliga flyttar till andra stater for att resultatet av hur de sjalva rostat inte passar dem, men de fortsatter anda att rosta som de alltid gjort. De forstar helt enkelt inte att det det flytt fran ar resulatet av hur de rostat.

Jag bor i en delstat (TN) som tar emot stora mangder av dessa "flyktingar", men som tur ar har de jag mott forstatt vad som galler, och ar mycket tacksamma for hur liberala vapenlagarna ar. Men forstas: Jag umgas ju mest med vapentokar, sa det ar svart att saga om andra har dragit med sig liberala asikter.

Folk är idioter. Detta är också analogt med den svenska invandringspolitiken: de flesta "vuxna" svenskar har i decennier röstat för massimport av apor som begår våldsbrott och terrordåd men kan inte alls begripa varför det sker våldsbrott och terrordåd och vägrar att rösta på "onda" SD, men röstar gör de. För fyrtio år sedan, när jag var tio år fattade jag att man får in skit i landet om man röstar på det som nu kallas sjuklöverpartierna.

Jag skulle tro att imbecillen som tror att han gör narr av mig röstar på ett sjuklöverparti, troligen centern eller moderaterna. Han postade en video på "kaozblattar" som skjuter raketer besinningslöst men är troligen inte smart nog att fatta hur det kommer sig att dessa finns här.
Citera
2020-11-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Folk är idioter. Detta är också analogt med den svenska invandringspolitiken: de flesta "vuxna" svenskar har i decennier röstat för massimport av apor som begår våldsbrott och terrordåd men kan inte alls begripa varför det sker våldsbrott och terrordåd och vägrar att rösta på "onda" SD, men röstar gör de. För fyrtio år sedan, när jag var tio år fattade jag att man får in skit i landet om man röstar på det som nu kallas sjuklöverpartierna.

Jag skulle tro att imbecillen som tror att han gör narr av mig röstar på ett sjuklöverparti, troligen centern eller moderaterna. Han postade en video på "kaozblattar" som skjuter raketer besinningslöst men är troligen inte smart nog att fatta hur det kommer sig att dessa finns här.
Du anar inte va fel du har, imbecill, haha.
Göra narr av dig vet jag inte men att inse att du är ett skämt som sitter och tuffar dig ang svenskar bakom ett tangentbord samtidigt som du garanterat står fint i ledet själv är ju inte så svårt.

Jag kan fråga igen, vad gör du själv för att inte vara en feg svensk som rättar in sig i ledet?
Vilka/hur många vapen har du gömt undan för staten?
Citera
2020-11-26, 17:39
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Risken är att hon försöker avväpna hela amerikanska folket. Ungefär det som hänt i Australien eller Nya Zeeland.
1. Ingen President i USA kan göra stora ändringar i exempelvis konstitutionen eller ens vanliga lagar hur som helst. Ändringar ska ha stöd från exempelvis senaten.

Se bara hur in i helvetes svårt Trump eller Obama hade i vissa frågor dom ville driva igenom när dom andra politikerna satte sig på tvären!

Att hon skulle lyckas "förbjuda alla vapen" är bara grovt överdrivet.

2. "Dom kommer ta våra vapen!!!"
Öh, har vi inte hört det förr...? Jo, det hörde man ofta när Obama var president. "Obama kommer att ta våra vapen nån dag"(inget hände).

Kanske blir svårare att få vapenlicens i vissa delstater men att dom skulle förbjuda vapenägande helt i vapenälskande USA har jag svårt att se. Inte under min livstid.

Redan nu har ju många delstater redan nu det så att när du vill köpa ett vapen i butik så betalar du först -men själva vapnet får du först hämta ut efter 24 eller 48(?) h så att risken för ogenomtänkta "spontanmord" i ren raseri blir lika med noll(när det gäller folk som inte har vapen redan).
Citera
2020-11-26, 18:09
Medlem
Vad fan är amerikanarna rädda för? Behöver de 5-10 vapen per person? Det går bara att använda ett åt gången. De behöver ändra sin mentalitet. Schweiz och Finland har samma vapenlagar men långt färre döda av vapenvåld per capita.
Citera
2020-11-26, 19:18
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Jo, det du sager ar ett stort problem: Somliga flyttar till andra stater for att resultatet av hur de sjalva rostat inte passar dem, men de fortsatter anda att rosta som de alltid gjort. De forstar helt enkelt inte att det det flytt fran ar resulatet av hur de rostat.

Jag bor i en delstat (TN) som tar emot stora mangder av dessa "flyktingar", men som tur ar har de jag mott forstatt vad som galler, och ar mycket tacksamma for hur liberala vapenlagarna ar. Men forstas: Jag umgas ju mest med vapentokar, sa det ar svart att saga om andra har dragit med sig liberala asikter.

Mmm... däri ligger väl en del av problemet... Kaka söker maka...The East & West coast Elite umgås endast med likasinnade & hur många av oss som är "Gun people" väljer att umgås med individer som är Anti gun?

Dvs...bägge grupper lever i sin bubbla (vilket ger sig självt....lika lite som de får ut något av att umgås med sådana de föraktar...lika lite hade jag velat spendera min fritid med de jag inte har något gemensamt med).

Något man ser med både USA & Sverige är att det blir än mer polariserat... de som bor i Storstad...kontra .... de som bor "på landet"... till & med i likriktade Sverige så ser man en väsentlig skillnad i mindset mellan dessa två grupper.
Citera
2020-11-26, 19:22
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Vad fan är amerikanarna rädda för? Behöver de 5-10 vapen per person? Det går bara att använda ett åt gången. De behöver ändra sin mentalitet. Schweiz och Finland har samma vapenlagar men långt färre döda av vapenvåld per capita.
Olika användningsområden.
Citera
2020-11-26, 22:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
1. Ingen President i USA kan göra stora ändringar i exempelvis konstitutionen eller ens vanliga lagar hur som helst. Ändringar ska ha stöd från exempelvis senaten.

Se bara hur in i helvetes svårt Trump eller Obama hade i vissa frågor dom ville driva igenom när dom andra politikerna satte sig på tvären!

Att hon skulle lyckas "förbjuda alla vapen" är bara grovt överdrivet.

2. "Dom kommer ta våra vapen!!!"
Öh, har vi inte hört det förr...? Jo, det hörde man ofta när Obama var president. "Obama kommer att ta våra vapen nån dag"(inget hände).

Kanske blir svårare att få vapenlicens i vissa delstater men att dom skulle förbjuda vapenägande helt i vapenälskande USA har jag svårt att se. Inte under min livstid.

Redan nu har ju många delstater redan nu det så att när du vill köpa ett vapen i butik så betalar du först -men själva vapnet får du först hämta ut efter 24 eller 48(?) h så att risken för ogenomtänkta "spontanmord" i ren raseri blir lika med noll(när det gäller folk som inte har vapen redan).

Är ju ingen hemlighet att demokraterna är anti gun i USA. Delstater som styrs av demokraterna, framförallt New York och Kalifornien har ju mer eller mindre redan förbjudit vapen. Många är rädda för att det ska spridas till andra delstater. Ingen tvekan om att det kommer stramas åt nu när republikanerna förlorade makten.
Citera
2020-11-26, 22:41
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Är ju ingen hemlighet att demokraterna är anti gun i USA. Delstater som styrs av demokraterna, framförallt New York och Kalifornien har ju mer eller mindre redan förbjudit vapen. Många är rädda för att det ska spridas till andra delstater. Ingen tvekan om att det kommer stramas åt nu när republikanerna förlorade makten.

Jag förklarade varför det inte kommer att funka, åtminstone om det är för fem öre ruter i amerikanerna.

Det är inte förbjudet med vapen i Kalifornien, nej. Och det är "lite" skillnad mot Sverige. Små brott mot vapenlagen leder bara till böter, t.ex. att bära där det inte är tillåtet. I Sverige blir det fängelse och indragen licens på både det vapnet och alla andra.
Citera
2020-11-26, 22:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag förklarade varför det inte kommer att funka, åtminstone om det är för fem öre ruter i amerikanerna.

Det är inte förbjudet med vapen i Kalifornien, nej. Och det är "lite" skillnad mot Sverige. Små brott mot vapenlagen leder bara till böter, t.ex. att bära där det inte är tillåtet. I Sverige blir det fängelse och indragen licens på både det vapnet och alla andra.

Bara kraftigt inskränkt.
Citera
2020-11-26, 22:53
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Bara kraftigt inskränkt.

Det är bara länder som Kina och Nordkorea som verkligen kan avväpna folket mot dess vilja. Folk som t.ex. svenskar och engelsmän saknar bara den rätta mentaliteten. Det fungerar bara för att de flesta lyder vad myndigheterna säger till dem.
Citera
2020-11-27, 02:36
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ingen tvekan om att det kommer stramas åt nu när republikanerna förlorade makten.
Vi får se. Det är alltid mycket överdrifter om politikerna i USA. Ska man tro Republikanerna så var Obama en äkta kommunist och skulle komma hem till folk personligen och hämta vapnen.
Citera
2020-11-27, 11:12
Medlem
Bergakungens avatar
Det är väl bara att jämföra med Sverige?

Senast stora inskränkningar var på tapeten här, visade det sig att jägare och sportskyttar inte tyckte det var en bra ide, och att de skulle agera politiskt ifall reglerna blev försämrade. Därav visade det sig att så ville man inte göra, det skulle kosta för mycket.

Balans i allt.

Att progressiva krafter i USA vill pröva striktare regelverk för vapeninnehav är ju en naturlig följd av riktiga och välpublicerade problem med vapenmissbruk. (Vi har i princip inget missbruk av lagliga vapen, så våra regler är uppenbart tillräckliga. I USA hade de varit omöjliga), generella vapenägandebegränsningar nästan inget stöd bland allmänheten, samtidigt som ingen frisk person tycker det är bra med skolskjutningar, arbetsplatsmassakrer eller rena stolleskjutningar mot allmänheten.

Att hitta ett botemedel mot det senare, utan att hindra "vapenfrihet" är ju en grannlaga uppgift. Det bör ju ett funktionellt samhälle försöka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in