2021-01-10, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu när demokraterna vann USA-valet kan man undra vad som händer med vapenlagarna. Många är oroliga.

Man är rädd för demokraternas vapenpolitik. Om Baiden trillar av pinn vilket kanske tom kan anses sannolikt med tanke på hans ålder och hälsa träder deras vice president Harris in. Hon är pro anti gun. Risken är att hon försöker avväpna hela amerikanska folket. Ungefär det som hänt i Australien eller Nya Zeeland.

Nu bor jag inte i USA men känner mig ändå orolig över utvecklingen.

Tror du på allvar att vapen kommer att förbjudas?
Citera
2021-01-10, 11:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohke01
Nej knappast. Vapen är en stor och trevlig del av USAs kultur. Det kanske blir vissa begränsningar i vissa delstater och något hårdare sanktioner mot att unga och familjemedlemmar har tillgång, men annars nej.

Det finns inte bara NRA och Totala Motståndare (resten) utan ett helt mellanskikt med mer normala människor som inser att vapen i rätt händer är en hobby och inte ett hot.

Så nej, från vad jag hör från klubbar jag pratar med i USA så finns det inga större begränsningar på ingång.

Skall man gissa på något, så kommer NRA att fortsätta lobba för "ansvarsfullt vapenägande" och myndigheterna att balansera mellan ytterligare pålagor&krav, men inte röra vid principen att "hederlig amerikan" skall ha rätt att äga vapen.

Problemet i övrigt är samma som här, det finns en liten grupp som absolut inte skall /bör/behöver vapen (huvudsakligen kriminella och "galningar") medan vettigt informerade och ansvarsfulla inte skapar problem över huvud taget.

Problemet i USA är att tröskeln för att anskaffa vapen är så låg att "kriminella och galningar" i praktiken inte kan förhindras att anskaffa dem. Men om föräldrar kan förmås att låsa in sina vapen så barnen inte kan leka med dem (eller låna dem för en skolskjutning), inte låta barn skjuta UZI på vapenmässa och mer allmänt göra reklam för en sund försiktighet och respekt med och för vapen, så bör det ju hjälpa.
Citera
2021-01-10, 12:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Tror du på allvar att vapen kommer att förbjudas?

Nej, men det finns en risk. När man hör hur det låter från vissa företrädare som nu kommer få inflytande förstår jag att amerikaner hamstrar vapen.
Citera
2021-01-10, 14:40
Medlem
Citat:
Nej, men det finns en risk. När man hör hur det låter från vissa företrädare som nu kommer få inflytande förstår jag att amerikaner hamstrar vapen.

Vilka företrädare och vad säger dom?
Citera
2021-01-10, 16:44
Medlem
Citat:
Hur många vill du ha?
Här har du en som är lika insatt i politik som du.

https://www.youtube.com/watch?v=1AcBwijcIkg&t=44s&ab_channel=JoeBiden
Citera
2021-01-10, 17:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Företrädare för det demokratiska partiet. De vill förbjuda privat innehav av skjutvapen.
Citera
2021-01-11, 00:11
Medlem
Citat:
Företrädare för det demokratiska partiet. De vill förbjuda privat innehav av skjutvapen.

Fast Biden vill väl inte förbjuda vapen?

De två stora amerikanska partierna rymmer en massa olika grupperingar. De är inte lika homogena och likriktade som de svenska riksdagspartierna där partipiskan ständigt viner.
Citera
2021-01-11, 00:13
Medlem
Sen kan jag personligen inte riktigt begripa hur nån politiker i USA orkar jobba för frågan i en nation där det redan finns enorma mängder skjutvapen i privat ägo.

+Att kriminella individer ändå inte kommer att bry sig i slutändan.

Men nåt måste man väl göra antar jag.
Citera
2021-01-11, 02:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Sen kan jag personligen inte riktigt begripa hur nån politiker i USA orkar jobba för frågan i en nation där det redan finns enorma mängder skjutvapen i privat ägo.

+Att kriminella individer ändå inte kommer att bry sig i slutändan.

Men nåt måste man väl göra antar jag.

Det handlar om populism. Man tror att enkla åtgärder som förbud av fysiska tingester ska lösa svåra sociala problem.

Är ju bara att titta på hur det ser ut i Sverige. Man har gradvis skärpt straffen för innehav av illegala vapen. Påträffas man med illegalt vapen ute på stan är det numera obligatorisk häktning. Har det på något vis minskat antalet skjutningar i kriminella miljöer? Skjuts mindre folk nu än tidigare. Svar nej. Det mördas och skjuts mer folk än någonsin. Det hela bottnar i sociala problem. Stora grupper av människor som inte ser sig själva som en del av samhället. Ett samhälle där pengar och makt är det enda centrala. Ett samhälle som präglas av ett allt lägre socialt kapital. Ett samhälle där allt färre känner någon form av samhörighet med varandra och där tilliten både till andra och till staten sjunker som en sten. Till allt detta lägger man på ytterligare pålagor för legala vapenägare. Man tror exempelvis på att registrera magasin för legala vapenägare så ska man minska användningen i kriminella miljöer. Det är så dumt det kan bli. Det är dock samma krafter som driver dessa frågor i såväl Sverige som i USA. Det verkar dock vara något som går hem i demokratiska väljarläger i USA.
Citera
2021-01-11, 02:30
Medlem
Citat:
Det handlar om populism. Man tror att enkla åtgärder som förbud av fysiska tingester ska lösa svåra sociala problem.

Är ju bara att titta på hur det ser ut i Sverige. Man har gradvis skärpt straffen för innehav av illegala vapen. Påträffas man med illegalt vapen ute på stan är det numera obligatorisk häktning. Har det på något vis minskat antalet skjutningar i kriminella miljöer? Skjuts mindre folk nu än tidigare. Svar nej. Det mördas och skjuts mer folk än någonsin. Det hela bottnar i sociala problem. Stora grupper av människor som inte ser sig själva som en del av samhället. Ett samhälle där pengar och makt är det enda centrala. Ett samhälle som präglas av ett allt lägre socialt kapital. Ett samhälle där allt färre känner någon form av samhörighet med varandra och där tilliten både till andra och till staten sjunker som en sten. Till allt detta lägger man på ytterligare pålagor för legala vapenägare. Man tror exempelvis på att registrera magasin för legala vapenägare så ska man minska användningen i kriminella miljöer. Det är så dumt det kan bli. Det är dock samma krafter som driver dessa frågor i såväl Sverige som i USA. Det verkar dock vara något som går hem i demokratiska väljarläger i USA.

Populism går hem lika mycket i republikanska väljarläger iofs.

Sen behöver du inte argumentera mot mig, Jag har egentligen ingen åsikt i frågan. Jag är inte amerikan och röstar inte i deras val, och jag bryr mig ärligt talat inte mycket om deras vapenlagar för min egen del.

Jag bara ställde en vanlig enkel fråga om du på allvar trodde att Joe Biden kommer förbjuda alla skjutvapen. Så verkar det inte va.

Jag kan dock se den politiska frågan från båda sidor så att säga. De har problem over there med skjutvapenrelaterat våld, och många amerikaner är innerligt trötta på det bekymret.

Men de har sitt Second Amendment som gör det mycket svårt [omöjligt] för en president att på en mandatperiod driva igenom ett allomfattande federalt skjutvapenförbud. Det kommer liksom inte att hända.

Det finns demokrater som också äger skjutvapen i det stora landet i väster, och som inte vill att polisen kommer och hämtar dessa.
Senast redigerad av Macke85 2021-01-11 kl. 02:43.
Citera
2021-01-11, 02:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Populism går hem lika mycket i republikanska väljarläger iofs.

Sen behöver du inte argumentera mot mig, Jag har egentligen ingen åsikt i frågan. Jag är inte amerikan och röstar inte i deras val, och jag bryr mig ärligt talat inte mycket om deras vapenlagar för min egen del.

Jag bara ställde en vanlig enkel fråga om du på allvar trodde att Joe Biden kommer förbjuda alla skjutvapen. Så verkar det inte va.

Jag kan dock se den politiska frågan från båda sidor så att säga.

Rörande populism finns den nog i alla läger ja. I svensk media pratas det ändå bara om högerpopulism, men sen har vi inte särskilt objektiv media heller.
Citera
2021-01-11, 02:43
Medlem
Citat:
Rörande populism finns den nog i alla läger ja.

I svensk media pratas det ändå bara om högerpopulism, men sen har vi inte särskilt objektiv media heller.

Nej det håller jag med om till 100%, vad nu det har med tråden att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in