Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det handlar om populism. Man tror att enkla åtgärder som förbud av fysiska tingester ska lösa svåra sociala problem.
Är ju bara att titta på hur det ser ut i Sverige. Man har gradvis skärpt straffen för innehav av illegala vapen. Påträffas man med illegalt vapen ute på stan är det numera obligatorisk häktning. Har det på något vis minskat antalet skjutningar i kriminella miljöer? Skjuts mindre folk nu än tidigare. Svar nej. Det mördas och skjuts mer folk än någonsin. Det hela bottnar i sociala problem. Stora grupper av människor som inte ser sig själva som en del av samhället. Ett samhälle där pengar och makt är det enda centrala. Ett samhälle som präglas av ett allt lägre socialt kapital. Ett samhälle där allt färre känner någon form av samhörighet med varandra och där tilliten både till andra och till staten sjunker som en sten. Till allt detta lägger man på ytterligare pålagor för legala vapenägare. Man tror exempelvis på att registrera magasin för legala vapenägare så ska man minska användningen i kriminella miljöer. Det är så dumt det kan bli. Det är dock samma krafter som driver dessa frågor i såväl Sverige som i USA. Det verkar dock vara något som går hem i demokratiska väljarläger i USA.
Populism går hem lika mycket i republikanska väljarläger iofs.
Sen behöver du inte argumentera mot mig, Jag har egentligen ingen åsikt i frågan. Jag är inte amerikan och röstar inte i deras val, och jag bryr mig ärligt talat inte mycket om deras vapenlagar för min egen del.
Jag bara ställde en vanlig enkel fråga om du på allvar trodde att Joe Biden kommer förbjuda alla skjutvapen. Så verkar det inte va.
Jag kan dock se den politiska frågan från båda sidor så att säga. De har problem over there med skjutvapenrelaterat våld, och många amerikaner är innerligt trötta på det bekymret.
Men de har sitt Second Amendment som gör det mycket svårt [omöjligt] för en president att på en mandatperiod driva igenom ett allomfattande federalt skjutvapenförbud.
Det kommer liksom inte att hända.
Det finns demokrater som också äger skjutvapen i det stora landet i väster, och som inte vill att polisen kommer och hämtar dessa.