2020-11-07, 23:39
Medlem
Tjena! Min tjej (17) har haft tics ända sedans hon vart liten. T.ex nagelbitande, handrörelser och gnisslar tänderna m.m. Det hände några gånger per dag men inget att lägga så mycket vikt på eftersom hon inte stör sig på det själv. Men nu dom senaste dagarna har dom blivit mycket värre, huvudrörelser och verbala tics. Säger random saker och svordommar. Hon rycker på axlarna mycket och vrider huvudet snabbt och har ansiktsrörelser. Detta händer iallafall 1 gång var femte minut, oftast flera gånger när hon väl börjat. Blir värre på kvällen. För tillfället håller hon på få utredning för ADHD, sista mötet är nästa vecka. Men jag undrar iallafall ifall detta kan vara tourettes?
Hon har aldrig haft såhär förut, och jag blir bara orolig. Förlåt för det dåliga upplägget med texten osv. Orkar inte fixa.

Tack! //kille 18
Citera
2020-11-07, 23:42
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElevenLUL
Tjena! Min tjej (17) har haft tics ända sedans hon vart liten. T.ex nagelbitande, handrörelser och gnisslar tänderna m.m. Det hände några gånger per dag men inget att lägga så mycket vikt på eftersom hon inte stör sig på det själv. Men nu dom senaste dagarna har dom blivit mycket värre, huvudrörelser och verbala tics. Säger random saker och svordommar. Hon rycker på axlarna mycket och vrider huvudet snabbt och har ansiktsrörelser. Detta händer iallafall 1 gång var femte minut, oftast flera gånger när hon väl börjat. Blir värre på kvällen. För tillfället håller hon på få utredning för ADHD, sista mötet är nästa vecka. Men jag undrar iallafall ifall detta kan vara tourettes?
Hon har aldrig haft såhär förut, och jag blir bara orolig. Förlåt för det dåliga upplägget med texten osv. Orkar inte fixa.

Tack! //kille 18

Magnesium & vatten. Undgå kaffe, cigg, hash, socker och annat stimuli. Undgå stress.
Citera
2020-11-07, 23:49
Avslutad
Kanske är något som gör att hon blir stressad..
Stress är ju skit

Ren gissning jag är ingen doktor men jag såg en dokumentär en gång
Dom sa att stress va skit
Citera
2020-11-07, 23:56
Medlem
boonies avatar
Är droger inblandat?
Diverse mediciner kan också fucka up hjärnan.
Senast redigerad av boonie 2020-11-07 kl. 23:57. Anledning: felstaving
Citera
2020-11-08, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Magnesium & vatten. Undgå kaffe, cigg, hash, socker och annat stimuli. Undgå stress.

Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Kanske är något som gör att hon blir stressad..
Stress är ju skit

Ren gissning jag är ingen doktor men jag såg en dokumentär en gång
Dom sa att stress va skit

Citat:
Ursprungligen postat av boonie
Är droger inblandat?
Diverse mediciner kan också fucka up hjärnan.

Håller med, men det kan även röra sig om någonting neurologiskt. Alkohol ska även det undvikas.

Hur mår ni och hur lever ni?

Åkt på lite störande ticks efter man skadat sig i arbetet och så, muskelryckningar eller liknande. Men ticsen du beskriver är lite tecken på extrem utmattning, undernäring, droganvändning, extrem psykisk press, psykisk ohälsa.

Har hon utsatts för något brott, eller hänger hon under hot om att drabbas av ett?
Ni bör verkligen kontakta psykiatrin, ring 1177 direkt eller boka tid på vårdcentralen snarast.
Senast redigerad av HiddenFreedom 2020-11-08 kl. 00:12.
Citera
2020-11-08, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HiddenFreedom
Håller med, men det kan även röra sig om någonting neurologiskt. Alkohol ska även det undvikas.

Hur mår ni och hur lever ni?

Åkt på lite störande ticks efter man skadat sig i arbetet och så, muskelryckningar eller liknande. Men ticsen du beskriver är lite tecken på extrem utmattning, undernäring, droganvändning, extrem psykisk press, psykisk ohälsa.

Har hon utsatts för något brott, eller hänger hon under hot om att drabbas av ett?
Ni bör verkligen kontakta psykiatrin, ring 1177 direkt eller boka tid på vårdcentralen snarast.

Tack för svar, ja hash och alkohol tillkommer vid ett eller annat tillfälle ibland. Hon har inte blivit utsatt för något brott men har dock psykisk ohälsa. Ångest och depression bla.
Hon har mått riktigt skit förr, bla under förra året. Men just nu är det mycket bättre, det syns och hon har en sån aura nu. Är bra på att läsa av henne så det märks verkligen efter att hon har fått hjälp av bup osv.

Kommer ni på några fler anledningar? Kan det vara tourettes?
Citera
2020-11-08, 00:56
Medlem
Citat:
Tack för svar, ja hash och alkohol tillkommer vid ett eller annat tillfälle ibland. Hon har inte blivit utsatt för något brott men har dock psykisk ohälsa. Ångest och depression bla.
Hon har mått riktigt skit förr, bla under förra året. Men just nu är det mycket bättre, det syns och hon har en sån aura nu. Är bra på att läsa av henne så det märks verkligen efter att hon har fått hjälp av bup osv.

Kommer ni på några fler anledningar? Kan det vara tourettes?

Psykakuten, avgiftning, behandlingshem, medicinering. Ring 112 så hämtar de henne direkt. Eller fixa skjuts.
Du kan följa med till inskrivningen, annars kommer du få uppleva hur det känns att begrava någon ung nära.

När folk mår så där dåligt, eller någonting är riktigt neurologiskt fel så finns det bara en plats att vara på.
Senast redigerad av HiddenFreedom 2020-11-08 kl. 01:00.
Citera
2020-11-08, 01:03
Medlem
Läs om PANS/PANDAS -streptokocker kan utlösa skov http://www.funkkonsulten.se/blogg/pandas-och-pans-tv%C3%A5-ok%C3%A4nda-diagnoser
Citera
2020-11-08, 01:07
Medlem
Citat:

Tack! //kille 18

Åtminstone låter det som tics. Här kan du/ni läsa om saker som kan hjälpa:
https://njcts.org/tsparents/7-things-to-help-reduce-tics/
Citera
2020-11-08, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HiddenFreedom
Psykakuten, avgiftning, behandlingshem, medicinering. Ring 112 så hämtar de henne direkt. Eller fixa skjuts.
Du kan följa med till inskrivningen, annars kommer du få uppleva hur det känns att begrava någon ung nära.

När folk mår så där dåligt, eller någonting är riktigt neurologiskt fel så finns det bara en plats att vara på.

Va? Skrev ju att hon mår bättre.
Hon röker inte på förr tillfället pga piss osv. Men hon har kontroll över det.
Citera
2020-11-08, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Åtminstone låter det som tics. Här kan du/ni läsa om saker som kan hjälpa:
https://njcts.org/tsparents/7-things-to-help-reduce-tics/

Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Läs om PANS/PANDAS -streptokocker kan utlösa skov http://www.funkkonsulten.se/blogg/pandas-och-pans-tv%C3%A5-ok%C3%A4nda-diagnoser

Intressant, mycket passar in. Ska man söka efter en speciallist eller liknande eftersom det är så nytt och ovanligt kanske?
Citera
2020-11-08, 01:10
Medlem
Citat:
Va? Skrev ju att hon mår bättre.
Hon röker inte på förr tillfället pga piss osv. Men hon har kontroll över det.

På vad du skrev så skulle inte jag rekommendera någonting mindre än inläggning. Symtomen är ungefär allvarliga neurologiska sjukdomar eller extrem psykologisk stress(Shell shock och liknande, krig, våld, apati).
Människan går sönder.

Tick-tack-tick-tack...
Senast redigerad av HiddenFreedom 2020-11-08 kl. 01:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in