2020-11-10, 00:26
Medlem
Ett tankeexperint skulle ju kunna vara att fylla exempelvis bj kiles hamn med sötvatten och sätta en sluss så det inte kom in havsvatten
Det finns bäckar dit så hamnen blir självfyllande
och öppna slussen för varje båt som skall in och ut
Vi har löst det?

Skulle nog kosta för mycket

Men
Om det finns 2000 båtar och varje båt investerar 20 000 kr då skulle man
kunna investera 40 milj och det borde man kunna få ett slussystem och kanske vattensystem för.
Pirar finns

Antag 3 procent ränta, det blir 600 kr per båt och år
Bottenfärgen skulle bli mer än 600 kr billigare om båten låg i sötvatten året om när den inte användes

Kanske skulle undersökas
https://www.google.se/maps/@57.76197.../data=!3m1!1e3
Citera
2020-11-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Men hur fan kollas det menar du? "Båten utan påväxt kör med förbjuden färg"?
Verkar vara någon form av "hederssystem". ("Gentlemannasystem"). För inte fan kollas det inte!

Och sådan färg är oslagbart bra. Finns inget modernt "miljövänligt" som slår sådan färg. (Det är därför yrkestrafiken kör med den).

whatevvs.... inte aktuellt för mig för det går inte att styra/kontrollera ytfinishen.
Citera
2020-11-10, 00:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
whatevvs.... inte aktuellt för mig för det går inte att styra/kontrollera ytfinishen.

Tja, men bottnen ser ju bara fiskarna? (Eller när du drar upp den på backen inför vintern).
Citera
2020-11-10, 00:33
Medlem
Citat:
Tja, men bottnen ser ju bara fiskarna? (Eller när du drar upp den på backen inför vintern).

kappseglar på rätt hög internationell nivå...
Citera
2020-11-10, 00:33
Medlem
Citat:

En båt som kappseglas flitigt och man går in för det är ett speciellt kapitel, då ytan måste vara så slät som det bara är möjligt
Men de flesta båtar kappseglas inte på ett sådant sätt
Citera
2020-11-10, 00:36
Medlem
Citat:

Med ditt resonemang kan man ju lika gärna ha havstulpaner
Citera
2020-11-10, 00:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
En båt som kappseglas flitigt och man går in för det är ett speciellt kapitel, då ytan måste vara så slät som det bara är möjligt

Ja, exakt. Sedan kollas tävlingsbåtar väldigt noga av domare etc. Men visst, här på Flashback kan vi givetvis vara kappseglare på internationell nivå alternativt Thor Heyerdal allihop om vi vill!

För vanliga svenssons är riktig bottenfärg (dvs. för yrkestrafik) det bästa som finns!
(Även om Miljö-Greta blir ledsen i ögat.. Men vem fan bryr sig?)
Citera
2020-11-10, 00:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Med ditt resonemang kan man ju lika gärna ha havstulpaner

Nä, för havstulpaner ökar motståndet och bränsleförbrukningen. Fiskarna är de som kanske glor på färgen och "tycker att den är ful".. Därav "bara fiskarna som ser den".

Edit: Biltema har en bra bottenfärg.
Senast redigerad av kraftfoder 2020-11-10 kl. 00:45.
Citera
2020-11-10, 10:06
Medlem
Citat:
Edit: Biltema har en bra bottenfärg.
Fast den där finns bara på norska Biltema verkar det som.
Citera
2020-11-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ja, exakt. Sedan kollas tävlingsbåtar väldigt noga av domare etc. Men visst, här på Flashback kan vi givetvis vara kappseglare på internationell nivå alternativt Thor Heyerdal allihop om vi vill!

För vanliga svenssons är riktig bottenfärg (dvs. för yrkestrafik) det bästa som finns!
(Även om Miljö-Greta blir ledsen i ögat.. Men vem fan bryr sig?)

Just bottenfärgens beskaffenhet är inget som läggs någon tid på under en kontroll av domarna när man kommer in efter en bra dag på havet.. dock mäts segel, vikt, säkerhetsutrustning kontrolleras osv..

Nä, jag är about to spruta champagne bara för att det är kul:
https://ibb.co/qrFJjjz
Citera
2020-11-10, 15:24
Medlem
Citat:

Även på en badbalja så syns det på loggen om du inte har ordning på botten i lättvind... även om den aldrig kappseglas. Jag har en badbalja som jag seglar ut till nån ö och badar/grillar/osv och det är skillnad i både fart och känsla i båten om den ser ut som ett månlandskap eller om det är rätt ytfinish på det..

Men det är ju som vanligt; ignorance is bliss..
Citera
2020-11-10, 17:48
Medlem
Citat:
Även på en badbalja så syns det på loggen om du inte har ordning på botten i lättvind... även om den aldrig kappseglas. Jag har en badbalja som jag seglar ut till nån ö och badar/grillar/osv och det är skillnad i både fart och känsla i båten om den ser ut som ett månlandskap eller om det är rätt ytfinish på det..

Men det är ju som vanligt; ignorance is bliss..

Jag håller med dig att det är stor skillnad p om man har ordning på undervattenskroppen på en segelbåt eller inte såväl bottenfärgen som kölprofilen, ofta är det ett glömt kapitel.
Anledningen kan nog vara till viss del att det finns inte lika många som tjänar pengar på detta som det gör med segel t ex.

Men de som är mest engagerade i detta är de som kappseglar och det är inte alla.
Vanliga seglare skiter inte i det men de har inte alls lika hög prioritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in