Citat:
Ursprungligen postat av
libertay
Jag har bott i England och Kina senaste 10 ren. Har samlat p mig ngra miljoner och tnkte flytta hem till Sverige. Vill kpa ett hus p landsbygden ngonstans.
Lt oss sga jag kper ett hus fr 3 miljoner och sedan skriver mig dr. Jag undrar om skatteverket kommer att be mig styrka var pengarna kommer ifrn? Och om jag inte kan styrka var dessa kommer ifrn, vad hnder d?
Jag har frt ver flera miljoner kr bde till och frn Sverige frn utlandet i samband med bostadskp. Alltid anvnt mig av Transferwise, rtt in p mitt svenska bankkonto, och har aldrig haft ngra problem. Jag trodde banken eller Skatteverket skulle frga om bevis, men de har inte sagt ett ord, trots att de bevisligen har granskat min deklaration i detalj (eftersom de klagat p andra saker). Vet inte om det har gjort ngon skillnad, men jag har helt kort skrivit i deklarationen (i "vrigt-fltet) att det r egna pengar som kommer frn jobb i utlandet, och s kan de vl se att jag varit utvandrad antar jag.
Med det sagt kan jag frsts inte garantera att du inte fr ngra problem. Har du varit begrnsat skattskyldig under ren du varit utomlands, allts utskriven frn Sverige utan anknytning hit etc? Har du tjnat pengarna p lagligt stt, samt skattat fr de som du skall? I vilket/vilka lnder har du deklarerat de sista 10 ren?
Citat:
Ursprungligen postat av
realist1
Oftast behver man skatta p infrsel p pengar det vill sga att om du infrde 800.000 s fr du betala punktskatt p 50%!
Nonsens, ignorera den hr postaren.