• 1
  • 2
2020-11-08, 10:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Oftast behver man skatta p infrsel p pengar det vill sga att om du infrde 800.000 s fr du betala punktskatt p 50%! har du bott utomlands och skattat p inkomst (och kan bevisa detta) skriven utomlands m.m s finns det inget hinder att fra in pengar! dock kommer det bli problem att tjna pengar eller ha pengar i aktier d de kommer se dessa pengar som tillskott p vriga pengar som frs in allts kommer allt mer eller mindre inkomster bli 50% i skatt! Beroende hur hur mycket pengar som du har!

"punktskatt p 50%" Hur kom du fram till det, vet du vad punktskatt r?
Varfr just 50%?

Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ar du full eller bara dum?

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Var kan jag lsa om att jag mste skatta fr pengar jag fr in i landet?
Man skattar dr man tjnar pengarna, (jag har inkomst frn Norge och skattar dr, ger fastigheter (gummiplantage) p Phuket och skatter inkomsten p detta dr), s du menar jag mste skatta tv gnger?

Citat:
N som jag skrev inkomster som man kan visa r skattade behver man inte skatta fr! Inte heller om man slt ett hus som man kan pvisa r dragen skattevinst p, dremot om man sljer allt man har i bohaget, bil m.m och tar in detta i Sverige s r det punktskatt, sen kan man skert frska undvika detta men vet fler som betalt 6 siffriga belopp nr de kommit till Sverige, detta har de ftt tillbaka sklart genom bde lgenhet och bidrag till det ena och andra!

Har du en trovrdig klla till det som du pstr?

Observera att TS har bott utomlands i 10 r!
Senast redigerad av trottwell 2020-11-08 kl. 10:45.
Citera
2020-11-08, 20:47
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Jag frstr, tack fr svaret.

Vad tror du om att kpa huset nu nr jag fortfarande r skriven utomlands, och helt enkelt skita i att skriva mig i Sverige igen? Bara bo i huset 5-6 mnader om ret, och fortstta vara skriven och bo utomlands resterande tiden. D borde det inte bli ngra problem vl? Fast det kanske blir problem om jag skriver mig i Sverige igen typ 10 r in i framtiden.

Rdd att jag kper ett hus som staten sedan tar av mig fr att jag inte har papper p allt. Har tjnat en del p cryptovalutor o.s.v. genom ren.

Jag vill bara kpa ett hus och bli lmnad ifred.

Staten kommer inte att ta ditt hus. Dremot kan de ver tid hvda att du br vara skriven hr om du spenderar fr mycket tid i landet, och/eller har stora intressen hr.

Igen, prata med din bank i Sverige till att brja med. Det behver inte vara d dramatiskt, och det kan mycket vl g att fra in pengar fr ett kp (massor av utlnningar kper fastigheter i Sverige). Om det funkar s r det sedan mer tal om eventuell beskattning av framtida inkomster som kan bie en frga, men ingen retroaktiv skatt p vad du tjnat som utskriven och boende i utlandet.
Citera
2020-11-08, 23:19
Medlem
miikoss avatar
n s lnge r vl England med i Storbrittanien och EU, s det borde vl g i den fria rrelsen?

Annars s finns ju ven regler om skattefritt vid terflyttande, utanfr EU till Sverige.

Dock s har jag fr mig att man ska ha varit utanfr EU i minst ett r innan man flyttar till Sverige. S fr att slippa problem s br nog TS mjligen snabba p flytten och flytta senast dec 2020, eller stanna ett extra r.
Citera
2020-11-09, 10:18
Medlem
Knackts avatar
Tnk p att bankerna r vldigt kritiska nr det kommer till att verfra pengar frn andra lnder, speciellt de summorna du pratar om. Du kommer behva bevisa vart det kommer frn och misslyckas du med det s lser de pengarna. Lycka till.
Citera
2020-11-09, 21:24
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Jag har bott i England och Kina senaste 10 ren. Har samlat p mig ngra miljoner och tnkte flytta hem till Sverige. Vill kpa ett hus p landsbygden ngonstans.

Lt oss sga jag kper ett hus fr 3 miljoner och sedan skriver mig dr. Jag undrar om skatteverket kommer att be mig styrka var pengarna kommer ifrn? Och om jag inte kan styrka var dessa kommer ifrn, vad hnder d?

Jag har frt ver flera miljoner kr bde till och frn Sverige frn utlandet i samband med bostadskp. Alltid anvnt mig av Transferwise, rtt in p mitt svenska bankkonto, och har aldrig haft ngra problem. Jag trodde banken eller Skatteverket skulle frga om bevis, men de har inte sagt ett ord, trots att de bevisligen har granskat min deklaration i detalj (eftersom de klagat p andra saker). Vet inte om det har gjort ngon skillnad, men jag har helt kort skrivit i deklarationen (i "vrigt-fltet) att det r egna pengar som kommer frn jobb i utlandet, och s kan de vl se att jag varit utvandrad antar jag.

Med det sagt kan jag frsts inte garantera att du inte fr ngra problem. Har du varit begrnsat skattskyldig under ren du varit utomlands, allts utskriven frn Sverige utan anknytning hit etc? Har du tjnat pengarna p lagligt stt, samt skattat fr de som du skall? I vilket/vilka lnder har du deklarerat de sista 10 ren?

Citat:
Oftast behver man skatta p infrsel p pengar det vill sga att om du infrde 800.000 s fr du betala punktskatt p 50%!

Nonsens, ignorera den hr postaren.
Senast redigerad av luckylucaz 2020-11-09 kl. 22:14.
Citera
2020-11-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Jag har frt ver flera miljoner kr bde till och frn Sverige frn utlandet i samband med bostadskp. Alltid anvnt mig av Transferwise, rtt in p mitt svenska bankkonto, och har aldrig haft ngra problem. Jag trodde banken eller Skatteverket skulle frga om bevis, men de har inte sagt ett ord, trots att de bevisligen har granskat min deklaration i detalj (eftersom de klagat p andra saker). Vet inte om det har gjort ngon skillnad, men jag har helt kort skrivit i deklarationen (i "vrigt-fltet) att det r egna pengar som kommer frn jobb i utlandet, och s kan de vl se att jag varit utvandrad antar jag.

Med det sagt kan jag frsts inte garantera att du inte fr ngra problem. Har du varit begrnsat skattskyldig under ren du varit utomlands, allts utskriven frn Sverige utan anknytning hit etc? Har du tjnat pengarna p lagligt stt, samt skattat fr de som du skall? I vilket/vilka lnder har du deklarerat de sista 10 ren?

Nonsens, ignorera den hr postaren.

https://www.sviv.se/blog/2010/01/ova...-vid-hemflytt/

50% var kanske verdrivet men skatt kommer du eventuellt f betala, punktskatt r om du fr in mer n 150.000 frn lnder utanfr EU.
Citera
2020-11-10, 04:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
https://www.sviv.se/blog/2010/01/ova...-vid-hemflytt/

50% var kanske verdrivet men skatt kommer du eventuellt f betala, punktskatt r om du fr in mer n 150.000 frn lnder utanfr EU.

Lnken handlar om valutakursvinster, frstr du vad valutakursvinster betyder?

Frstr du inte vad punktskatt betyder? Varfr skulle ngon behva betala punktskatt fr att han fr i 150 000:- frn ett land utanfr EU?
Citera
2020-11-10, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Lnken handlar om valutakursvinster, frstr du vad valutakursvinster betyder?

Frstr du inte vad punktskatt betyder? Varfr skulle ngon behva betala punktskatt fr att han fr i 150 000:- frn ett land utanfr EU?

Ok punktskatt r fel ord deklarerar ska man eller meddela skattemyndigheterna sen kan det i vissa fall vara Tullverket, Jag vet att personer som jag knner har beskattats som frt in cash^/ pengar till Sverige jag antar att det r fr att ta bort tvtteri. Det finns fler lnkar bl.a Skatteverket som nmner 150.000:-
Citera
2020-11-10, 08:08
Medlem
Mycket nonsens i denna trd.
Har frt in och ut mycket pengar frn utlandet till Sverige samt kpt bostad som utlandsbosatt.
1) Ingen punktskatt fr att fra in pengar. Banken kan frga var pengarna kommer ifrn osv vilket kan visas e.g. med lnespecar, kontoutdrag med regelbundna insttningar, skattebevis el dyl, i lokalt sprk gr bra ven om de inte kan frst. Om du inte har ngon dokumentation alls s kanske det kan bli problem (kanske inte s jttestort d du varit ute i 10r). De kan ocks kontakta dig (telefon, meddelanden el dyl) fr diskussion - har hnt mig efter KYC blev viktigt.
Skattemyndigheten har ALDRIG frgat om ngot angende detta fr mig, kan bero p att jag varit bosatt utomlands och deklarerat att jag har inkomst utomlands varje r (ifyllt i vrigt rutan att inkomst om ca xSEK intjnad och skattat i land y).
Kan vara bra om dina kundknnedompunkter hos banken visar att du r bosatt utomlands samt tnker fra in pengar frn de lnder du fr ver frn.
Du fr ta in hur mycket pengar du vill till Sverige som kontanter ocks, dock s behver ver 10kEUR (kan ha fel p siffran hr) deklareras och tullen kanske kan frga ngot.
2) Inga problem att kpa bostad eller f allt inskrivet som bosatt utomlands heller... Allt kan sktas mha mklare och pskrivna papper som skickas runt (kan behva att ha 2x pers som bevittnar en del grejs men de behver inte vara svenskar). Fr att f lagfarten s fixar mklaren med det och du fr betala stmpelskatt. Lantmteriet skickar mot ersttning glatt ut kopior p allt frn sin sida om du behver det ocks.
S du kan kpa innan du skriver in dig eller efter, bde och funkar. Det kan till och med vara s att den enklaste varianten r att du fr ver direkt frn utlandet till mklarens klientmedelskonto d du beslutat dig och vunnit budgivning osv s blir det mklaren som fr sga att ngon utlandsbosatt kper hus i Sverige.
Citera
2020-11-16, 10:19
Medlem
feemaxxxs avatar
Det finns dubbelbeskattningsavtal mellan Kina och Sverige. Tror att myndigheterna kan FP reda p hur mycket du tjnat. Frga skatteverket
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in