2020-11-07, 14:17
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Varför måste pungen hänga och slänga utanför kroppen egentligen? Det utsätter den bara för större risk att skadas.

Att snoppen är en utombordare ingår ju på något sätt i själva definitionen av begreppet - något som hänger/sticker ut.

Men pungen borde kunna vara inbyggd för de djur vars pung klarar av den (i jämförelse) höga kroppstemperaturen.

Hur ser det ut i naturen, finns det djurhannar som har pungen "gömd" innanför?
Citera
2020-11-07, 14:20
Medlem
Massor. Elefanter, valar, fåglar.
Citera
2020-11-07, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Varför måste pungen hänga och slänga utanför kroppen egentligen? Det utsätter den bara för större risk att skadas.

Att snoppen är en utombordare ingår ju på något sätt i själva definitionen av begreppet - något som hänger/sticker ut.

Men pungen borde kunna vara inbyggd för de djur vars pung klarar av den (i jämförelse) höga kroppstemperaturen.

Hur ser det ut i naturen, finns det djurhannar som har pungen "gömd" innanför?
Det handlar om att sänka temperaturen för att sperman ska trivas. För mycket kläder och för trånga kläder försämrar kvalitén på sperman.
Citera
2020-11-07, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Massor. Elefanter, valar, fåglar.
Nu missade jag kanske den biologilektionen, men är fåglar ett däggdjur?
Citera
2020-11-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Nu missade jag kanske den biologilektionen, men är fåglar ett däggdjur?

Läste inte rubriken ordentligt... drar mig tillbaka likt en frusen pung.
Citera
2020-11-07, 14:33
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Läste inte rubriken ordentligt... drar mig tillbaka likt en frusen pung.

Så elefanten har ingen pung? Ingen synlig pung dvs..
Citera
2020-11-07, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Så elefanten har ingen pung? Ingen synlig pung dvs..
Enligt denna är elefanter det enda däggdjuret som inte har det.

https://www.scimex.org/newsfeed/elephant-testes-stay-in-abdomen
Citera
2020-11-07, 15:33
Medlem
Eh? Att ha testiklarna inne i kroppen är det basala för däggdjur och även idag har monotremerna (kloakdjuren), de flesta marsupilamer (pungdjur) samt en hel del placentala däggdjur (moderkaksdjur som vi) interna testiklar och saknar alltså en extern "pung". Elefanter är bara ett exempel på de senare. Igelkottar, trögdjuren, valarna, somliga andra ur Boreoeutheria, har interna testiklar. Även de flesta Pinnipedimorpha, dvs sälar och valrossar har någon sorts mellanting där bukhålan sticker ut vid sätet för testiklarna.

Interna testiklar är det basala och normala, och extern pung har uppstått lite här och där genom konvergent evolution.
Citera
2020-11-07, 16:32
Medlem
Citat:
Det handlar om att sänka temperaturen för att sperman ska trivas. För mycket kläder och för trånga kläder försämrar kvalitén på sperman.
Det är den traditionella förklaringen, men den passar inte med att många däggdjur har interna testiklar. En alternativ förklaring jag sett är att mer atletiska djur har externa testiklar för att inte krossa dem när de spänner musklerna.
Citera
2020-11-07, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är den traditionella förklaringen, men den passar inte med att många däggdjur har interna testiklar. En alternativ förklaring jag sett är att mer atletiska djur har externa testiklar för att inte krossa dem när de spänner musklerna.
Det förklarar ju inte varför pungen drar ihop sig vid kyla och blir lite extra sladrig när den blir varm. Men jag är ingen evolutionsbiolog.
Citera
2020-11-07, 17:01
Medlem
Citat:
Det förklarar ju inte varför pungen drar ihop sig vid kyla och blir lite extra sladrig när den blir varm. Men jag är ingen evolutionsbiolog.
Naturen retas ofta och har inte en enkel förklaring till varför det är som det är utan det är flera mekanismer som samverkar. Kanske handlar det bara om att när väl testiklarna är externa tvingas de anpassa sig till lägre temperatur för att inte frysa när det är kallt och då riskerar de istället bli överhettade när det är varmt. Dvs, det viktiga är att hålla temperaturen konstant.

Som så många "förklaringar" till varför djur ser ut som de gör är det här dock bara något som låter rimligt, vilket inte behöver betyda att det har något att göra med hur det verkligen gick till.
Citera
2020-11-07, 17:33
Medlem
Knivur-273s avatar
Skälet till att de flesta däggdjur har en pung, beror på att spermierna skadas eller blir inaktiverade vid ~37°C eller däröver. Det sker inte omedelbart dock, men under längre tid har det betydelse.

Pungen är således avsedd att hålla spermierna något kallare än normal kroppstemperatur.

Man kan undra om varför inte fåglar med sin normala kroppstemperatur av 38°C och interna testiklar är sterila.

Det beror på evolutionär anpassning, högst troligen kopplad till deras höga ämnesomsättning, vilken kan anses vara nödvändig för deras flygförmåga.

Man kan tänka sig att vissa däggdjur, kanske fåglar också, har speciella blodkärl runt de interna testiklarna, som kyler ned dem, som kanske valar.

Vissa djurarter kanske har ovanligt värmetåliga spermier.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-11-07 kl. 17:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in