Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-11-05, 22:54
Avstängd
Brain Damages avatar
Var det någon som hade koll pp lag eller förordning i frågan?
Citera
2020-11-05, 22:55
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ingen såg läraren, det var svart ruta tills bildspelet startade...

Jag är bitter för att jag avbokade saker för, vad kag trodde var ett vanligt (mht corona) föräldramöte. Det var ingenting. Det var en upprepning av upprepningen på upprepningen av informationen inför terminsstarten.

Dessutom behöver föräldrarna i just denna klass få bättre sammarbete. Som det är nu har vi inte ens varandras kontaktuppgifter. Ett äldre syskon har bästa sammanhållningen ever bland föräldrarna. I den yngre klassen vet vi inte ens vilka dom är.
Det betyder att vi aldrig kan fixa något för klassen. Inga klassfester, ingen insamling till skolresa. Vi har ingen kontakt öht och den enda gång skolan bjöd in oss alla fuck vi munkavle.

Okej jag förstår. Och det låter lite trist. Men hur som helst så krävs det att vårdnadshavare vill vara tillgängliga med kontaktuppgifter för varandra för att det ska vara möjligt. Har ni ingen skolplattform där ni själva kan välja att lägga upp telefon- och/eller mailadresser? Jag tänker såsom på v-klass eller Schoolsoft som är rätt vanliga.
Då kan de som vill ha kontakt ha det. Skolan får inte dela ut kontaktuppgifter.
Det är rätt vanligt att elever och föräldrar lever med skyddad identitet.
Citera
2020-11-05, 23:00
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Jag förstår deras rädsla för haverister. Jag jobbar med sådana i min vardag. För en skola är det också en vardag de måste behärska, inte muta.

De tar det säkert på fall till fall basis, varje gång nån kränkt Karen hunnit starta en arg tråd på Flashback för att få hjälp att hitta tillämpliga lagrum för att läsa lusen av läraren om vad hon måste behärska och inte.
Men rent arbetsmiljömässigt och administrativt är det nog bättre att sköta kränkta morsor på mail i stället för i grupp.
Citera
2020-11-05, 23:04
Avstängd
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Okej jag förstår. Och det låter lite trist. Men hur som helst så krävs det att vårdnadshavare vill vara tillgängliga med kontaktuppgifter för varandra för att det ska vara möjligt. Har ni ingen skolplattform där ni själva kan välja att lägga upp telefon- och/eller mailadresser? Jag tänker såsom på v-klass eller Schoolsoft som är rätt vanliga.
Då kan de som vill ha kontakt ha det. Skolan får inte dela ut kontaktuppgifter.
Det är rätt vanligt att elever och föräldrar lever med skyddad identitet.
Sthlm, så vi har fadäsen "Skolplattformen". Nej, den erbjuder ingen möjlighet till interaktioner mellan föräldrar. Jag vet att skolan inye får förmedla kontakterna, men de får erbjuda rumnet där föräldrarna själva kan skapa kontakterna. Vår skola har sedan nya rektorn valt att inte göra det. Den äldre började under en annan rektor och där har vi jättebra föräldragrupp.
Citera
2020-11-05, 23:09
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Sthlm, så vi har fadäsen "Skolplattformen". Nej, den erbjuder ingen möjlighet till interaktioner mellan föräldrar. Jag vet att skolan inye får förmedla kontakterna, men de får erbjuda rumnet där föräldrarna själva kan skapa kontakterna. Vår skola har sedan nya rektorn valt att inte göra det. Den äldre började under en annan rektor och där har vi jättebra föräldragrupp.

Jag tycker du ska ta upp det med rektorn. Maila att du skulle vilja skapa en samverkansgrupp mellan skola/vårdnadshavare som kan träffas två ggr/per år för att prata skolutveckling och allmän trivsel.
Fysiska träffar kan ju komma på sikt men i avvaktan på det går ju digitala möten bra att genomföra för ändamålet.
Citera
2020-11-05, 23:27
Avstängd
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
De tar det säkert på fall till fall basis, varje gång nån kränkt Karen hunnit starta en arg tråd på Flashback för att få hjälp att hitta tillämpliga lagrum för att läsa lusen av läraren om vad hon måste behärska och inte.
Men rent arbetsmiljömässigt och administrativt är det nog bättre att sköta kränkta morsor på mail i stället för i grupp.
Nej, det gör de inte. Denna gång gällde samma rutin för alla, ca 9 x 4 klasser, plus 2 förskoleklasser.

Du vill gärna att felet ska vara hos mig, eller hur? Det är det inte. Meningen med tråden, som du verkar ha förbisett, är att utröna om det finns lagstöd eller förordningsstöd för det "fenomen" vi i dagligt tal kallar föräldramöte.
Givet idioters svar ångrar jag att jag inte postade i forrat för juridik. Jag tvekade för jag trode det fanns fler skolkunniga än noviser här. Jag hade fel och ber mod flytta tråden dit den kan få kompetenta svar.
Citera
2020-11-06, 01:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
På telefonen och har försökt att söka. Om tråd finns, länka gärna!

Jag undrar helt enkelt om det finns krav på skolan att samverka med föräldrarna (som grupp) i en klass i grundskolan. Dvs det vi normalt kallar föräldramöte. Och om så är fallet, vad regleras att skolan moste göra för att uppfylla kravet.

Jag är intresserad av hänvisningar till lag och/eller förordning, inte allmänt tyckande.

Bakgrund: våra barns skola kallade till digitalt föräldramöte i Teams. Helt ok i dessa tider imo. Men problemet var att alla föräldrar var mutade under hela mötet. Vi fick inte säga ett ord! Det enda som hände var attt klassföreståndaren läste ordagrant från en powerpoint. Det enda som var klasspecifikt i presentationen var kontaktuppgifter till lärarna. Annars var det lika för alla klasser i hela skolan.

Informationen var gammal skåpmat som funnits på skolans och kommunens hemsidor i flera månader, typ info innan terminsstart.

Så min fråga handlar om det finns regelverk kring detta. Min spontana känsla är att det måste göra det. Annars hade skolan inte kallat till ett totalt värdelöst möte. Frågan är om det värdelösa mötet täcker upp mot eventuella regelverk kring detta.

Till mod, ev. kan ämnet höra bättre hemma i juridik men jag antar att fler skollags-och skolförordningskunniga hänger här.

Om du är mutad så är du munkavlad, fundera på det!
Citera
2020-11-06, 12:13
Medlem
Blingons avatar
När skolpersonal skall kommunicera ut något som de anser vara viktigt så finns bara en metod: Klassrumsmetoden, där en auktoritet kallar samman en grupp individer som skall dyka upp på utsatt tid, lyssna och hålla tyst.

Att information kan förmedlas effektivare på annat sätt finns inte i deras begreppsvärld. Att vuxna människor också måste prioritera bort andra saker reflekterar man heller inte över, eftersom man normalt inte behöver ta hänsyn till målgruppens tid och planering. Skolan ser sig själv ha rätten att styra över andra människors tid.

Det som hände var att ni föräldrar behandlades som små barn och kallades in till det virtuella klassrummet när lektionen började. Och ni skulle hålla käften och lyssna.

Ser du likheten?
Citera
2020-11-06, 13:08
Medlem
Citat:
Ingen såg läraren, det var svart ruta tills bildspelet startade...

Jag är bitter för att jag avbokade saker för, vad kag trodde var ett vanligt (mht corona) föräldramöte. Det var ingenting. Det var en upprepning av upprepningen på upprepningen av informationen inför terminsstarten.

Dessutom behöver föräldrarna i just denna klass få bättre sammarbete. Som det är nu har vi inte ens varandras kontaktuppgifter. Ett äldre syskon har bästa sammanhållningen ever bland föräldrarna. I den yngre klassen vet vi inte ens vilka dom är.
Det betyder att vi aldrig kan fixa något för klassen. Inga klassfester, ingen insamling till skolresa. Vi har ingen kontakt öht och den enda gång skolan bjöd in oss alla fuck vi munkavle.

Du verkar vara en sådan förälder som bara måste ställa fyra övriga frågor om din telning som måste ha vegankost och om lille Pär som bara bråkar i klassen.

Nej, i en sund skola får du inte några kontaktuppgifter till andra elever och dess föräldrar. Detta är satt under sekretess. Du kan självmant skicka runt en lista eller öppna ett facebookrum där andra föräldrar kan gå in om de vill dela med sig av sina uppgifter.

Som lärarförbundet skriver finns inte föräldramöten reglerat, utan det går under den generalparagraf som finns där skolan skall samarbeta med hemmet. Det som står reglerat är däremot utvecklingssamtal en gång per termin.
Så egentligen behöver läraren bara se ditt tryne en gång per termin.
Citera
2020-11-06, 15:51
Avstängd
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
När skolpersonal skall kommunicera ut något som de anser vara viktigt så finns bara en metod: Klassrumsmetoden, där en auktoritet kallar samman en grupp individer som skall dyka upp på utsatt tid, lyssna och hålla tyst.

Att information kan förmedlas effektivare på annat sätt finns inte i deras begreppsvärld. Att vuxna människor också måste prioritera bort andra saker reflekterar man heller inte över, eftersom man normalt inte behöver ta hänsyn till målgruppens tid och planering. Skolan ser sig själv ha rätten att styra över andra människors tid.

Det som hände var att ni föräldrar behandlades som små barn och kallades in till det virtuella klassrummet när lektionen började. Och ni skulle hålla käften och lyssna.

Ser du likheten?
Absolut, det var exakt så det var. Har man bara en hammare i verktygslådan är alla uppgifter att slå i spik.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du verkar vara en sådan förälder som bara måste ställa fyra övriga frågor om din telning som måste ha vegankost och om lille Pär som bara bråkar i klassen.

Nej, i en sund skola får du inte några kontaktuppgifter till andra elever och dess föräldrar. Detta är satt under sekretess. Du kan självmant skicka runt en lista eller öppna ett facebookrum där andra föräldrar kan gå in om de vill dela med sig av sina uppgifter.

Som lärarförbundet skriver finns inte föräldramöten reglerat, utan det går under den generalparagraf som finns där skolan skall samarbeta med hemmet. Det som står reglerat är däremot utvecklingssamtal en gång per termin.
Så egentligen behöver läraren bara se ditt tryne en gång per termin.
Du anar inte hur fel du har gällande min kosthållning eller syn på vad som bör dryftas på ett föräldramöte. Visst kan vi föräldrar kommunicera utanför skolans väggar, men det bygger på att man vet vilka de andra är. Vi har många nya i klassen och har ingen aning vilka deras föräldrar är eller vad de har för kontaktuppgifter.

Men tack för info om bristen på reglering. Det var ju egentligen det enda jag ville veta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in