Citat:
Allting låter spännande. Även om jag är sen så tar jag gärna recept på buljongen och även på kalla såser. Hur många kalla såser bör man ställa fram när man bjuckar på fondue, två, tre?
Minns dom kalla såserna när man var en liten parvel och jag vill försöka återskapa det. Minns att en sås var lite lätt rödfärgad, vad kan det ha varit? Har kollat runt lite och Ica mfl skriver typ "ställ fram en smaksatt creme fraiche", jag menar vafan?
Minns dom kalla såserna när man var en liten parvel och jag vill försöka återskapa det. Minns att en sås var lite lätt rödfärgad, vad kan det ha varit? Har kollat runt lite och Ica mfl skriver typ "ställ fram en smaksatt creme fraiche", jag menar vafan?
Åh vad kul att du gick igång på fonue:n ☺️. Vi åt den på våran favoritrestaurang i tid och otid, men när restaurangen såldes och de slutade med fonduen gjorde jag allt i min makt för att återskapa upplevelsen 😊. Och nedan har du recpetet!
Vet du, det där med kalla såser är nog mer till ost/köttfondue. Man kan ju ha det till den här också, men det behövs verkligen inte då själva buljongen har så mycket smak och glasnudlarna drar med sig så pass mycket vätska så det blir inte torrt. Viktigt är bara att inte ha i kycklingen för länge i fonduen, för då blir den verkligen torr och tråkig.
Fondue-buljong
2 1/2 liter vatten som kokas under lock i minst 30 minuter (ju längre desto bättre) med:
2 st hönsbuljongtärningar (Knorr är godast)
3 st grönsaksbuljongtärningar (Knorr är godast)
2 gula lökar, skivade
1 hel vitlök, grovhackade klyftor
6 limeblad, strimlade
5 cm (eller mer), skalad och skivad ingefära
3 citrongräs, bankad och hackad
1 tsk salt
2 st citroner, pressade som hälls i fonduen på slutet (mindre om man vill ha mindre syrligt)
1. Koka vatten med alla ingredienser förutom salt och citronen under lock i minst 30 minuter.
2. Sila och pressa av ordentligt då mycket smak sugs in i ingredienserna
3. Häll i pressade citronerna och smaka av med salt
Vi har testat olika grejer att lägga i fonduen, men dessa funkar bäst tycker vi:
Vermichelli (glasnudlar) så klart

Tunt skivad kyckling (tar max en minut i den kokande fonduen) - tar mer smak av buljongen än kött
Broccolibuketter
Salladskål, strimlad
Röd paprika, strimlad
Tomat, halverad
Purjo, skivad
Tofu, se marinad nedan
[U]Citronmarinerad tofu:[/u]
200 g fast tofu
skal & saft från 1 citron
1/2 tsk sambal
1 vitlöksklyfta, riven eller pressad
2 msk olivolja