Bäst vore nog helt vanlig ren luft rent teoretiskt, men destillerat vatten borde också fungera.
Märk väl att detta är en teoretisk metod. Att styra en luftström exakt, är svårare än att göra samma sak med en vätska såsom vatten.
Man bör installera strömriktare längst ned i kolonnen för att undvika för mycket av virvlar. Luft- eller vätskeströmmen bör nämligen vara i stort sett laminär i hela kolonnen, kanske flera strömriktare eller "pommes-frites-galler" regelbundet placerade.
Kolonnen måste vara lång om skillnaden i densitet eller flytförmåga är liten, kanske en meter, kanske flera meter eller många meter
En faktor som skulle kunna påverka separationen, är kornens ytspänning eller vätningsförmåga, i fallet med vatten som medium, och hur torra och rena de var från början, vid alla metoder.
Jag tror du redan vet det, men Silica-Gel är kraftigt vattet-adsorberande, så för att återställa torknings eller adsorptionsförmågan, måste det torkas före användning.
En annan invändning är att "min" metod kan vara så okänslig, att flera kolonn-apparater möjligtvis måste kaskadkopplas.
Allt beror på de teoretiska beräkningar som jag inte har.