2020-11-05, 12:51
Medlem
Om man har kiselsyragel (silica gel på engelska) i blandade storlekar på kornen och porerna (till exempel om den är köpt som vanlig luftavfuktande form, alternativt improviserad utifrån kunskaper om den rent kemiska tillverkningen av gelen), hur sorterar man den så att varje fack har både samma kornstorlek och samma porstorlek på kornen i samma fack, olika fack för olika kornstorlekar och porstorlekar? Är det mest praktiskt att sortera efter kornstorlek först och porstorlek på de prover som redan har känd kornstorlek, eller tvärtom? Det är endast icke-destruktiva metoder som efterfrågas eftersom den sorterade varan är tänkt att användas. I renheter som lämpar sig för kromatografisk rening av ämnen kan tilläggas.
Senast redigerad av industribrist 2020-11-05 kl. 13:50.
Citera
2020-11-06, 20:45
Medlem
Så vitt jag vet så beror porstorleken på hur silican har tillverkats. Tyvärr så tror jag det inte går att sortera på porstorlek med mindre än att du mäter den med ett elektronmikroskop eller liknande. I produktion brukar det vara så att de har testat en massa tillverkningsmetoder och undersökt porstorlek och hur stor spridning det är i porstorleken för varje metod. Vill de ha t.ex. 5Å porstorlek så använder de en metod som ger huvudsakligen den porstorleken.

Jag kan mycket väl ha fel här men det är så jag har förstått att processerna går till.
Citera
2020-11-07, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Så vitt jag vet så beror porstorleken på hur silican har tillverkats. Tyvärr så tror jag det inte går att sortera på porstorlek med mindre än att du mäter den med ett elektronmikroskop eller liknande. I produktion brukar det vara så att de har testat en massa tillverkningsmetoder och undersökt porstorlek och hur stor spridning det är i porstorleken för varje metod. Vill de ha t.ex. 5Å porstorlek så använder de en metod som ger huvudsakligen den porstorleken.

Jag kan mycket väl ha fel här men det är så jag har förstått att processerna går till.
Vet du några tabeller för vilka protokoll som ger vilka porstorlekar? Jag har letat men störs hela tiden av att en massa säljannonser spammar sökresultaten så att det inte går att hitta den relevanta informationen.
Citera
2020-11-07, 17:22
Avstängd
Knivur-273s avatar
Skulle porstorleken påverka densiteten, eller kanske rättare flytförmågan för de enskilda kornen, skulle man teoretiskt sett kunna sortera kornen någorlunda väl genom att låta dem sväva i en uppåtriktad gas- eller vätskeström i ett sorts kolonn med ventiler för avtappning på olika höjd.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-11-07 kl. 17:27.
Citera
2020-11-08, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Skulle porstorleken påverka densiteten, eller kanske rättare flytförmågan för de enskilda kornen, skulle man teoretiskt sett kunna sortera kornen någorlunda väl genom att låta dem sväva i en uppåtriktad gas- eller vätskeström i ett sorts kolonn med ventiler för avtappning på olika höjd.
Finns det andra faktorer än porstorleken som påverkar densiteten och skulle sabotera sorteringen?

För övrigt, vilka ämnen kan användas i strömmarna utan att kontaminera silican så att framtida reningsanvändning förstörs?
Citera
2020-11-10, 16:49
Avstängd
Knivur-273s avatar
Bäst vore nog helt vanlig ren luft rent teoretiskt, men destillerat vatten borde också fungera.

Märk väl att detta är en teoretisk metod. Att styra en luftström exakt, är svårare än att göra samma sak med en vätska såsom vatten.

Man bör installera strömriktare längst ned i kolonnen för att undvika för mycket av virvlar. Luft- eller vätskeströmmen bör nämligen vara i stort sett laminär i hela kolonnen, kanske flera strömriktare eller "pommes-frites-galler" regelbundet placerade.

Kolonnen måste vara lång om skillnaden i densitet eller flytförmåga är liten, kanske en meter, kanske flera meter eller många meter

En faktor som skulle kunna påverka separationen, är kornens ytspänning eller vätningsförmåga, i fallet med vatten som medium, och hur torra och rena de var från början, vid alla metoder.

Jag tror du redan vet det, men Silica-Gel är kraftigt vattet-adsorberande, så för att återställa torknings eller adsorptionsförmågan, måste det torkas före användning.

En annan invändning är att "min" metod kan vara så okänslig, att flera kolonn-apparater möjligtvis måste kaskadkopplas.

Allt beror på de teoretiska beräkningar som jag inte har.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-11-10 kl. 17:14.
Citera
2020-11-13, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av industribrist
Vet du några tabeller för vilka protokoll som ger vilka porstorlekar? Jag har letat men störs hela tiden av att en massa säljannonser spammar sökresultaten så att det inte går att hitta den relevanta informationen.

Tyvärr har jag inte det. Jag skulle misstänka att det är lite av en företagshemlighet. Om du har möjlighet att söka efter patent kan du kanske hitta något där.
Citera
2020-11-14, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Tyvärr har jag inte det. Jag skulle misstänka att det är lite av en företagshemlighet. Om du har möjlighet att söka efter patent kan du kanske hitta något där.
Mycket användbar teknik, inklusive i stort sett allt som lämpar sig för att bygga upp i så få steg som möjligt, anses av företagen idag vara ekonomiskt olönsamt. Istället för att söka bland aktuella patent är det inte bara lagligare utan även helt oavsett lagar större chans att hitta användbar appropriate technology i dessa kategorier:

1. Gammal teknologi i utgångna patent.

2. Moderna uppfinningar som aldrig har kommersialiserats eftersom företagen kasserade idéerna som "ekonomiskt olönsamma" trots att de fungerade tekniskt.

Några sorteringsmetoder med tillhörande tabeller i någon av de kategorierna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in