Citat:
Ursprungligen postat av
Zielinsky
Jag tror inte att du faktiskt läser det jag skriver eller öppnar länkarna.
Acceptera verkligheten nu. Du har fel.
Dina icke existerande vänner i usa har fel.
Poll tax är förbjudet enligt amerikansk grundlag. Varken du eller jag har skrivit den lagstiftningen och jag ser inget i ditt svar som visar att du förstår vad det är jag menar.
Håller du inte med?
Förklara då varför istället för att skriva nonsens
Dessutom: amerikansk löpande
folkbokföring har aldrig varit riktigt i nivå med den i Europa och då särskilt här i Norden. I Nordeuropa är ju ID-kort och pass inankrade i data från folkbokföringen, och födelser, vigslar, flyttningar och dödsfall har registrerats i hundratals år. I den amerikanska södern före medborgarrättsrörelsen var folkbokföring inget prioriterat, särskilt inte i fråga om svarta och delar av den fattiga vita befolkningen.
Många färgade som föddes fram till 1960-talet har litet osäkra dokument på när och var de föddes. Ingen i trakten betvivlar att de föddes som amerikaner, men det kan vara svårigheter med att visa upp sådant som födelseattester från den gamla tiden - just därför att det slarvades en hel del med sådant, eller med långsiktig arkivering av sådant material för svarta (James Brown är ett typiskt exempel på en berömd svart man vars födelseår var osäkert av just dessa orsaker). Naturligtvis kan det här påverka en del om man plötsligt inför ett krav på voter-ID och sedan sätter höga krav på grunderna för dessa ID-papper, krav som rutinmässigt uppfylls av de allra flesta vita men kan vara besvärliga för mpnga färgade pga hur det såg ut för 60-70 år sedan.
USA är, som tidigare har påpekats här i tråden, ett samhälle som i mycket mindre grad än Nordeuropa bygger på att man ska kunna identifiera sig stup i kvarten, ha papper på vem man är. Attityden var länge: "You are who you say you are, as long as you stay out of serious trouble" - och så är det ofta än idag.