2021-01-05, 22:10
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Åklagaren kommer utses av kongressen. Det får vi se imorgon eller längre fram beroende på hur lång tid detta kommer ta.

Tolkar jag dig rätt om jag tror att du inte vet var din information kommer från? Jag måste fråga eftersom både du och jag vet hur min läsförståelse är. Men, med "längre fram" tänker du den 19:e januari då?
A contingent election would be conducted by a newly elected Congress, immediately following the joint congressional session that counts and certifies electoral votes. This session is set by law for January 6 of the year following the presidential election, but is occasionally rescheduled. If
the House is unable to elect a President by the January 20 inauguration day, the 20th Amendment
provides that the Vice President-elect would act as President until the impasse is resolved. If
neither a President nor Vice President has been chosen by inauguration day, the Presidential
Succession Act applies, under which the Speaker of the House of Representatives, the President
pro tempore of the Senate, or a Cabinet officer, in that order, would act as President until a
President or Vice President qualifies.
https://crsreports.congress.gov/product/pdf/R/R40504
2021-01-05, 22:12
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Så nu är det plötsligt Donald Trump som bestämmer konstitutionen också?

Mannen har tappat det helt och totalt. Hundra procents psykfall.

ECA, the Electoral Count Act från 1887 som du refererar till antogs av en demokratisk kongress och undertecknades i lag av president Grover Cleveland (D) till protester från republikaner som ansåg att den var icke konstitutionell.

Ödets ironi.
Senast redigerad av Nixter 2021-01-05 kl. 22:25.
2021-01-05, 22:22
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Och jaa, observatörer ska inte skickas iväg med påståenden om att dom ska stänga ner för kvällen och sen ändå fortsätta skanna valsedlar. Det är BEDRÄGERI. Det är olagligt och valsedlarna som räknades den där natten är därmed olagliga.
Jag gör också bedömningen att den rösträkningen var en olaglig handling.
Lagen säger "shall" och översatt "ska" och inte "bör". = Alla procedurer i rösträkningslokalen ska vara öppet för allmänhetens åskådning.

Nå. Här får vi börja prata om vad som är rimliga öppettider för allmänheten. Kan man smyga ner kl 3 på morgonen när staden sover och räkna röster och hävda att det är öppet för allmänheten bara för att man lämnat dörren olåst? Absurt.
Kan man frångå de utsatta tiderna och räkna mitt i natten utan att informera någon om det ändrade förfarandet? Absurt.

Båda exemplen, ett teoretiskt och ett verkligt förutsätter att allmänheten kan telepati. Man kan tydligen hävda att det var öppet för allmänhetens åskådning men då måste man i rättvisans namn också ge allmänheten en chans att få reda på det också.
Vi har ju även handikappade att ta hänsyn till. De har också rättigheter och det är ju inte säkert att de kan kombinera telepati med tiderna för färdtjänst och ev personlig assistent för ett nattligt besök i räkningslokalen.

Nej, det här rimmar illa med hur lagen är tänkt att fungera.
2021-01-05, 22:24
Medlem
Nixters avatar
Pennsylvania-uppdatering

- PA Senaten (R) har alltså bestämt sig för att blockera inkommande D senator över ett lokalt race som är tvistigt.

- Man har därmed nekat att "svära in" "vinnaren" av senatvalet.

- Man kastade tom ut Lt.Governor för protesterna han förde.

"Things are heating up"
https://twitter.com/fawfulfan/status/1346536549106663425

Indikativt för saker som kommer i PA inom kort...

PA kommer sannolikt som första stat decertifiera Biden.
Senast redigerad av Nixter 2021-01-05 kl. 22:26.
2021-01-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Tolkar jag dig rätt om jag tror att du inte vet var din information kommer från? Jag måste fråga eftersom både du och jag vet hur min läsförståelse är. Men, med "längre fram" tänker du den 19:e januari då?
A contingent election would be conducted by a newly elected Congress, immediately following the joint congressional session that counts and certifies electoral votes. This session is set by law for January 6 of the year following the presidential election, but is occasionally rescheduled. If
the House is unable to elect a President by the January 20 inauguration day, the 20th Amendment
provides that the Vice President-elect would act as President until the impasse is resolved. If
neither a President nor Vice President has been chosen by inauguration day, the Presidential
Succession Act applies, under which the Speaker of the House of Representatives, the President
pro tempore of the Senate, or a Cabinet officer, in that order, would act as President until a
President or Vice President qualifies.
https://crsreports.congress.gov/product/pdf/R/R40504

Jo jag vet var min information kommer ifrån, Steve Brannon (War Room Pandemic) i någon av hans många intervjuer. Kommer dock inte ihåg detaljerna eller när. Någon av dom senaste sändningarna. Men kopplingen är Ted Cruz och hans gäng, som ju vill få till en 10 dagars förskjutning för att just sätta ihop en utredning. DÅ behövs en särskild åklagare. Nu har dom pratat om att Trump själv kan utse en sådan, och borde ha gjort det för länge sen, men verkar som han kommer avvakta nu tills detta får spelas ut i kongressen. Vi får se framöver.
2021-01-05, 22:28
Medlem
DjPuttes avatar
Rätt intressant det Rick Santorum säger på CNN som stått bakom Trump undervalet, men nu sade han ngt vettigt elektorena är certifierade och INGET går att göra Pence öppnar upp och bara säger vad ställningen blev av elektorsrösterna!

Sedan även det han hört det finns INTE många som ens står bakom Trump och hans vansinne till fantasier om valfusk, Alla verkar vara rädda att stå bakom han för dem vet att valet kring han är över och vill rädda sina egna skinn i princip!
2021-01-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Jag gör också bedömningen att den rösträkningen var en olaglig handling.
Lagen säger "shall" och översatt "ska" och inte "bör". = Alla procedurer i rösträkningslokalen ska vara öppet för allmänhetens åskådning.

Nå. Här får vi börja prata om vad som är rimliga öppettider för allmänheten. Kan man smyga ner kl 3 på morgonen när staden sover och räkna röster och hävda att det är öppet för allmänheten bara för att man lämnat dörren olåst? Absurt.
Kan man frångå de utsatta tiderna och räkna mitt i natten utan att informera någon om det ändrade förfarandet? Absurt.

Båda exemplen, ett teoretiskt och ett verkligt förutsätter att allmänheten kan telepati. Man kan tydligen hävda att det var öppet för allmänhetens åskådning men då måste man i rättvisans namn också ge allmänheten en chans att få reda på det också.
Vi har ju även handikappade att ta hänsyn till. De har också rättigheter och det är ju inte säkert att de kan kombinera telepati med tiderna för färdtjänst och ev personlig assistent för ett nattligt besök i räkningslokalen.

Nej, det här rimmar illa med hur lagen är tänkt att fungera.

Håller helt med. Bra resonemang. Det är därför som denna incident är ett så viktigt nyckelbevis i argumenteringen. Även om det inte är så stort så räcker det för att vända tex Georgia. Plus att det i sig är ett bevisat faktum och visar hur det har (kan ha) gått till i övrigt när det stängdes ner på natten mellan den 3:e och 4:e november men räknandet fortsatte.

Det väcker tillräckligt mycket misstankar.
2021-01-05, 22:31
Bannlyst
Citat:
Jo jag vet var min information kommer ifrån, Steve Brannon (War Room Pandemic)

Tusen tack. En av frågorna jag har ställt flera gånger till andra är just källhänvisning.

Tror du att det är fler pro-trump supportrar i denna tråd som lyssnar på Steve bannons war room, som sin dagliga nyhetskälla?
2021-01-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
Tusen tack. En av frågorna jag har ställt flera gånger till andra är just källhänvisning.

Tror du att det är fler pro-trump supportrar i denna tråd som lyssnar på Steve bannons war room, som sin dagliga nyhetskälla?
Har ingen aning, varför undrar du?

Annars är det en mycket bra kanal som jag kan rekommendera för den som vill hänga med i vad som händer, överallt i alla dom aktuella staterna och vad i övrigt som är av betydelse. Men vill man inte veta det så är man nog inte intresserad, bättre då med CNN kan jag tänka, så man slipper den jobbiga verkligheten.

Steve Bannon och hans team är konservativa patrioter, dvs dom går till botten med alla påståenden och detaljer. Kritiskt, även angående sånt som inte är till fördel för Trump. Bättre att hålla sig till verkligheten så man vet vad man har att göra med. Passar mig perfekt.
2021-01-05, 22:39
Medlem
Nixters avatar
47% av alla röstande Amerikaner tror att valet vanns genom valfusk.
75% av alla Republikaner tror samma.

Enligt Rasmussen Poll. https://twitter.com/Rasmussen_Poll/status/1346481726999072773
Senast redigerad av Nixter 2021-01-05 kl. 22:42.
2021-01-05, 23:01
Medlem
squeakys avatar
Den republikanska tungviktaren Tom Cotton har öppet gått ut med att godkänna Joe Biden i senaten, det är även flera från både underhuset och senaten som har gjort detsamma.

Citat:
But objecting to certified electoral votes won't give the president a second term. With Democrats in control of the House, Republicans have no chance of invalidating even a single electoral vote, much less enough votes to deny Joe Biden a majority in the electoral college. Instead, these objections would exceed Congress' constitutional power, while creating unwise precedents that Democrats could abuse the next time they are in power.

For these reasons, I will not oppose the counting of certified electoral votes.

Citat:
Multiple Senate Republicans announced Tuesday they would vote to certify the results of the November election, breaking with their GOP colleagues and Trump including Senate Majority Leader Mitch McConnell.

Citat:
Sens. Jim Inhofe of Oklahoma, Jerry Moran of Kansas and Tim Scott of South Carolina all said on Tuesday they would vote against the GOP objections to the results, while Sen. Tom Cotton of Arkansas published an op-ed explaining why he also was siding against the objectors, after Trump called him out in a tweet.

Citat:
"I don't know how Pence will be able to do anything," said Rep. Rodney Davis, the top Republican on the House Administration Committee, who will play a key role Wednesday as a "teller" to read and tally the votes. "He's just the presiding officer."

Dags att förbereda popcornen för det blåser upp till republikanskt inbördeskrig.
2021-01-05, 23:07
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ha ha, nej självklart inte. Det är ju först imorgon. Men det kommer nog bli något liknande kan jag tänka att dom ville säga med bilden.

https://twitter.com/Rasmussen_Poll/status/1346577086379651072/photo/1

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in