Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Jag tror att valfusk förekommer också, speciellt när processen suger som i USA. Det jag har svårt att tro på är inte att valfusk förekommit, utan att det skulle ha skett på ett organiserat sätt. Två personer är som sagt redan dömda detta valet för valfusk - en republikan och en demokrat - så vi vet ju att det förekommer enligt rådande lagstiftning. Jag har dock svårt att se hur man skulle få tusentals eller kanske rentav tiotusentals människor att samarbeta och genomföra storskaligt valfusk utan att någon läcker det? Dvs, en av valfuskarna själv säger "jag deltog i fusket, här är loggar från chattgrupper, ljudupptagningar m.m." där man ser att det är en grupp människor som gått samman och medvetet organiserat det, där de pratar om att de fått order från en grupp uppifrån som i sin tur organiserar andra grupper, m.m.
Hade inte Trump kunnat betala den personen istället för sin advokat!?
Precis så är det. Att fuska i liten skala är kanske genomförbart, men här handlar det ju om miljoner röster spridda i många delstater. Det kräver stor organisation, ja, och många inblandade. Det skulle inte gå, det skulle läcka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Fast det är en alternativkostnad. Ponera att du har 10 miljoner per år i inkomst. Hade tagit 5 miljoner extra, eller ens 10 miljoner extra, under ett år, om du visste att du var totalt körd karriärsmässigt och utskrattad resten av ditt liv? Jag tror inte det är pengarna som driver gänget i Trumps riktning just nu, utan någon annan övertygelse.
Jomen, de har ju en annan övertygelse också. Trump har ju varit en stark personlighet som har dragit till sig stora skaror av väldigt trogna och lojala anhängare. Den som lyckas skapa en personkult kring sig får naturligtvis stor makt i den inre kretsen också. Utan sina miljontals fans hade nog inte Trump kunnat agera som han gör, det har antagligen stigit honom åt huvudet.