2020-11-19, 12:18
Medlem
cosmic_dancers avatar
Gillar den, är inte han Max rätt lik bill Skarsgård?
Citera
2020-11-21, 18:22
Avstängd
Inte överdrivet bra utländska recensioner. Sägs vara konservativ och kan hålla med. Det känns lite sunkigt med en ung tjej som går sin egen väg, gör knäppheter på jobbet. Roligare hade det varit om det var den gamla litteraturnörden som gjorde det. Men, men. Bitvis kul och man fortsätter titta.
Citera
2020-11-22, 09:33
Medlem
InnesIs avatar
Jag såg serien igår. Fastnade då jag tyckte första halvan var mycket trevlig och rolig. Tyvärr anser jag att det föll ganska hårt under andra halvan. Då kom man inte lite mer i den där svenska misären som ofta gör sig påmind i film och serier. Ibland görs den bra men inte här enligt min åsikt. Jag tycker t.ex. sällan om drömsekvenser likt de som drabbar Friedrich i ett av avsnitten. Det är återkommande i svensk tv-produktion och blir nästan aldrig bra.
Citera
2020-11-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag såg serien igår. Fastnade då jag tyckte första halvan var mycket trevlig och rolig. Tyvärr anser jag att det föll ganska hårt under andra halvan. Då kom man inte lite mer i den där svenska misären som ofta gör sig påmind i film och serier. Ibland görs den bra men inte här enligt min åsikt. Jag tycker t.ex. sällan om drömsekvenser likt de som drabbar Friedrich i ett av avsnitten. Det är återkommande i svensk tv-produktion och blir nästan aldrig bra.

Drömsekvensen kändes som ett hafsverk. Men det som störde mig ännu mer var att de misslyckades åskådliggöra hans eventuella förvandling (eller brist därav). Ett tag var de inne och trevade på det, när han försökte få de andra att slappna av mer och påvisa att de inte behövde stressa upp sig över förlagets framtid; men mest såg han allmänt bortkollrad ut och förhöll sig passiv resten av serien.

Tyckte även att protagonistens man förvandlades rätt hårt i andra halvan.

Citera
2020-11-22, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wrykyn
Drömsekvensen kändes som ett hafsverk. Men det som störde mig ännu mer var att de misslyckades åskådliggöra hans eventuella förvandling (eller brist därav). Ett tag var de inne och trevade på det, när han försökte få de andra att slappna av mer och påvisa att de inte behövde stressa upp sig över förlagets framtid; men mest såg han allmänt bortkollrad ut och förhöll sig passiv resten av serien.
Jag håller med. Friedrichs eventuella omvandling blev det inte mycket med (bara en scen med receptionisten). Generellt så led hela serien av ganska svaga karaktärsteckningar, IMHO. Ingen av huvudpersonerna hade någon särskilt tydlig ambition eller dramatisk båge. Undrar om "Friedrich" var en blinkning till Horace Engdahl? Senior kulturman med utländskt namn, som skyddar sin sex offender till kompis...

Kul att hubot-Mimmi dök upp som iskall chef (hon verkar gjord för att spela omänsklig...). Roligt också med kultur-cameos i bokmässan-scenerna: Jessica Gedin och Karolina Ramqvist (aka fru Virtanen) for förbi, och FB-favoriten Stig Larsson hade t.o.m repliker!

Knullscenerna är det förstås inget fel på. Ida E är en rätt medioker skådis, men hon duger att se på!
Citera
2020-11-22, 21:27
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Tror den är bra. Kommer att kolla imorgon.

Netflix har inget bra..
Citera
2020-11-23, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Inte överdrivet bra utländska recensioner. Sägs vara konservativ och kan hålla med. Det känns lite sunkigt med en ung tjej som går sin egen väg, gör knäppheter på jobbet. Roligare hade det varit om det var den gamla litteraturnörden som gjorde det. Men, men. Bitvis kul och man fortsätter titta.
Menar du att serien sägs vara konservativ eller utländska recensioner?
Citera
2020-11-23, 10:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jayman1
Menar du att serien sägs vara konservativ eller utländska recensioner?

Serien sägs vara konservativ. Men kritiken är inte rättvis eftersom det är så få saker man får skämta om i detta söndercensurerade land. Pranks passerar (serien bygger ju på det) Och jag tycker pranks är ganska roliga dessutom. Fast den är inte lika bra som Semester med släkten.
Citera
2020-11-23, 11:44
Medlem
Citat:
Serien sägs vara konservativ. Men kritiken är inte rättvis eftersom det är så få saker man får skämta om i detta söndercensurerade land. Pranks passerar (serien bygger ju på det) Och jag tycker pranks är ganska roliga dessutom. Fast den är inte lika bra som Semester med släkten.
Var finns dessa recensioner? Och hur motiveras det att serien skulle vara "konservativ?" (att visa fittan, hångla med tjejer eller ta illegala psykedeliska droger känns ju inte övermåttan konservativt, men vad vet jag).
Citera
2020-11-23, 11:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Var finns dessa recensioner? Och hur motiveras det att serien skulle vara "konservativ?" (att visa fittan, hångla med tjejer eller ta illegala psykedeliska droger känns ju inte övermåttan konservativt, men vad vet jag).

Inte särskilt provocerande 2020 och man kan inte plocka in vissa härligt frisläppta inslag för att uppväga effekten av andra mer konservativa. Det är ingen maträtt.
Citera
2020-11-23, 13:19
Medlem
Citat:
Inte särskilt provocerande 2020 och man kan inte plocka in vissa härligt frisläppta inslag för att uppväga effekten av andra mer konservativa. Det är ingen maträtt.
Så vad är det som är så konservativt då? Och vem säger det?

Catia H i DN tycker att Sofie "rör sig runt gränsen för vad som kan klassas som övergrepp och manligt metoo". Det vet jag väl inte om jag håller med om. Jag uppfattar relationen i serien som ganska ömsesidigt samtyckande:
https://www.dn.se/kultur/catia-hultq...xiga-80-talet/ .
Citera
2020-11-23, 13:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Så vad är det som är så konservativt då? Och vem säger det?

Catia H i DN tycker att Sofie "rör sig runt gränsen för vad som kan klassas som övergrepp och manligt metoo". Det vet jag väl inte om jag håller med om. Jag uppfattar relationen i serien som ganska ömsesidigt samtyckande:
https://www.dn.se/kultur/catia-hultq...xiga-80-talet/ .

Det sägs inte, men jag antar att de tycker det är för heterobetonat. "Semester med släkten" skulle verkligen inte falla i smaken då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in