2020-12-01, 16:03
Medlem
Vidrigt att dessa svin kan få verka i Sverige.

Tycker vi går in där och knappar in alla regnummer vi kan hitta på politikers och journalisters bilar.

Det är vl bara att skriva - bestider, inget avtal finns när kraven kommer? De i jurudikforumet kan kanske svara på detta.
Citera
2020-12-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilsmark
Men min ständiga otur är jag även en som åkt dit för en värdering på min bil som jag inte utfört. Har fått exakt samma mail som er andra vid bestridande och hot att de ska polisanmäla mig för bedrägeri då jag säger att jag inte utfört värderingen.

hur går det för er andra?

bestred min faktura 23/11-20 och gjorde anmälan till polisen 24/11-20 och till konsumentverket.
Fick 29/11-20 en påminnelse "Inkasso krav" av deras mail med ny faktura på över 2100kr..

Gick in på deras hemsida och kollade igenom. Står fortfarande ingenstans tydligt att man ingår ett köp ( står bara i avtalsdelen) och ser nu att dom ändrat i sin avtalsdel.

"Vid utebliven betalning tillkommer lagstadgad påminnelseavgift på 60 kr, samt dröjsmålsränta från förfallodatum om 25,5%. Betalas inte fakturan trots påminnelse tillkommer lagstadgad inkassoavgift på 180 kr. Vid utebliven betalning kommer vi att skicka månatliga fakturapåminnelser antingen per e-post eller brevpost, i båda fallen tillkommer en faktureringsavgift på 49 kr + påminnelseavgift 60 kr per påminnelse."

Pratade med hallå konsument idag som sagt att de fått in flertal ärenden om detta men de kan inte säga mer än att man ska bestrida och har man inte gjort en värdering ska man inte behöva betala. De sa att man skulle kontroller att inkassokravet kom ifrån ett registrerat inkassobolag och ifall det endast skickas ifrån företaget själva så räknas det som påminnelser som man inte behöver bestrida om man inte vill.

Jag är skit nojig över hur långt detta kommer gå och hur jävla dyrt det kan bli.. Vad händer om företaget går så långt som till domstol.. vill inte betala för något, speciellt inte en bilvärdering man kan få gratis men vill inte hamna hos kronofogden och jag har verkligen inte tid eller råd att dra detta till domstol. Företaget menar att det inte finns några tveksamheter att det är jag som utfört den. Hur kan dom veta de om man inte registrerat bank id? Uppgifterna dom skickat om mig har alla tillgång till idag.

Hur känner ni andra?

Vad gör polisen i ett sådant här ärende? Är det någon mening att anmäla till dom? Har inte gjort det än, men kanske borde göra det...
Citera
2020-12-01, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemlighet121
Vad gör polisen i ett sådant här ärende? Är det någon mening att anmäla till dom? Har inte gjort det än, men kanske borde göra det...

Dom gör väl inte så värst mycket egentligen men är väl för ens egen skull som framtida bevis om det skulle gå så långt.
Dom tyckte det var bra att man anmälde då dom fått in flera anmälningar per dag om detta. Ringde in innan och uppdaterade mitt ärende och personen innan mig hade också uppdaterat sin anmälan.
Citera
2020-12-01, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemlighet121
Jag gjorde det men dem la ner förundersökningen med motiveringen att det är omöjligt att binda någon till ”brottet”
Senast redigerad av margiela94 2020-12-01 kl. 16:22.
Citera
2020-12-01, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilsmark
Dom gör väl inte så värst mycket egentligen men är väl för ens egen skull som framtida bevis om det skulle gå så långt.
Dom tyckte det var bra att man anmälde då dom fått in flera anmälningar per dag om detta. Ringde in innan och uppdaterade mitt ärende och personen innan mig hade också uppdaterat sin anmälan.

Ok. Vad ska man säga? Bara att man vill upprätta en anmälan mot Bilvärdering24?
Uppdaterat ärendet?
Citera
2020-12-01, 18:58
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taradodo
Jag kände mig precis samma som du gör i början.. Men nu är det lugnt och fint bestred faktura dom kommer att sluta skicka till dig när dom ser att dom kommer ingenstans.
En sånt oseriös företag kommer aldrig och gå vidare .

När jag går in på deras hemsida så ser jag priset klart och tydligt när jag läser villkoren för tjänsten. Jag är inte så säker på att de skulle förlora i en domstolsprövning.
Citera
2020-12-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av margiela94
Hans ”inkassobrev” är ju en hemmagjord faktura med lite röd text här o där som säger ”krav inkasso”😂 sen har han länkat lagen.nu på fakturan, det är ju inte ens lite trovärdigt längre.

För övrigt såg jag att adressen till företaget är ändrad från Sthlm till Göteborg, till en Sebastian Blomfster

Personen som verkar vara ansvarig för detta och stå som ägare av bolaget. Kommer det ske hembesök snart måntro..?
Citera
2020-12-01, 19:31
Medlem
Efter lite snokande så hittade jag detta om adresserna. Det som adresserna i Stockholm o Göteborg har gemensamt är att på båda ställena så hyres/säljes postboxar.
Efter lite googlande så hittade jag detta, citerat från SVD
- Misstänkt terrorfinansiering, grova bokföringsbrott och häleri. En sak har brotten gemensamt: adressen Frejgatan 13 i Stockholm. Här hyr ett företag ut postboxar bland annat till organiserad brottslighet och misstänkta terrorister – däribland en jihadist som Säpo jagat i åratal.
Senast redigerad av margiela94 2020-12-01 kl. 19:40.
Citera
2020-12-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av margiela94
Efter lite snokande så hittade jag detta om adresserna. Det som adresserna i Stockholm o Göteborg har gemensamt är att på båda ställena så hyres/säljes postboxar.
Efter lite googlande så hittade jag detta, citerat från SVD
- Misstänkt terrorfinansiering, grova bokföringsbrott och häleri. En sak har brotten gemensamt: adressen Frejgatan 13 i Stockholm. Här hyr ett företag ut postboxar bland annat till organiserad brottslighet och misstänkta terrorister – däribland en jihadist som Säpo jagat i åratal.

Det där stället är riktigt skumt, går förbi då och då. Nästan alltid dubbelparkerat utanför med skumma bilar.
Citera
2020-12-01, 20:19
Medlem
Jag fick hem en faktura från detta företag igår. Bestred fakturan direkt och gjorde en polisanmälan då jag inte har använt deras tjänst. Har aldrig ens sett hemsidan förräns jag kolla upp va det va för något. Ip numret på fakturan stämde inte alls. Men det är ju sjukt att allt som behövs är regnr och personnummer så har man en faktura på 2000:-. Pratade med min frus syster och kille som båda är jurister, dom kollade upp företaget och det är under utmätning, eller hur man nu säger. Men det är ju verkligen ett bluff företag och polisen jag pratade med igår sa att dom fått in många anmälningar om just bilvärdering 24.se. Vad ni än gör, betala ingenting, bestrid varenda faktura.
Citera
2020-12-01, 21:53
Medlem
Vi har fått hem 3 påminnelser/inkasso som vi bestridit samt skickat vidare till såväl ARN samt polis. Vi har också tagit skärmdump på deras hemsida. Det ligger över 200 anmälningar hos Arn på bara 3 veckor. Tänker mörkertalet av dem som har betalat.
Citera
2020-12-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
När jag går in på deras hemsida så ser jag priset klart och tydligt när jag läser villkoren för tjänsten. Jag är inte så säker på att de skulle förlora i en domstolsprövning.

Problemet är ju att du måste in och läsa på villkoren för att överhuvudtaget se priset vilket bryter mot massa lagar bland annat prisinformationslagen så jag är inte så säker som du är, men man vet aldrig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in