Citat:
Ursprungligen postat av
Boggonthebeat
Jag har precis flyttat ut. Bodde tillsammans med en familjemedlem.
Innan jag flyttade ut så sa hen att jag skulle betala Elen på ett 3000 kr. Vi delar på den så 1500 kr.
Hen lever på soc bidrag och har säkert löst elen med soc. Och hen säger att elen är betald.
Nu hävdar hen att jag är skyldig hen1500 kr.
Men om soc har redan betalat för utgifterna är jag skyldig hen pengar ? Innan har jag alltid swishat hyran
Om du behöver mer information kan jag edit.
Spelar ingen roll hur personen ifråga betalade elräkningen. Ni hade en överenskommelse om att dela på elräkningen, och det gick tydligen bra tidigare.
För övrigt finner jag det ganska osannolikt att personen ifråga faktiskt fick 1500 beviljat i el. Socialtjänsten brukar ha en norm för vad som är skälig hyra. I min kommun kan man bara glömma att få så pass mycket beviljat. Här är den skäliga elnormen inte ens 500kr, utan ett lägre belopp. Så skulle man få en elräkning där man får betala 1500 kr, så får man ta över en tusenlapp från det vanliga försörjningsstödet för att betala resten. Så är det alla fall i min kommun. Kanske det går att få skälig elnorm på 1500 kr i någon annan kommun, men det låter inte direkt troligt. Kanske om det är en väldigt generös kommun.
Eller är det per kvartal?