• 1
  • 2
2020-11-02, 15:20
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Soc ser alla överföringar och swish som inkomst och räknar ner försörjningsstödet därefter per månad.
Citera
2020-11-02, 15:44
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vem har 3000 i elräkning ? Bor ni i ett slott ?

Kan vara per kvartal. Kan vara eluppvärmd bostad. Dom kan ha haft server/servrar som gått dygnet runt. Dom kan ha kokat alkohol. Dom kan haft lampor för brajodlingen.
Citera
2020-11-02, 15:50
Medlem
OldFashioneds avatar
Om er överenskommelse är att du ska betala hälften så spelar det ingen roll vem som betalar din rumskompis del. Om det hade varit hans kompis som gjort det, skulle du fortfarande vägrat att betala din del? Eller är det bara när det är kommunen som betalar som du vill smita undan?

Däremot så skulle jag definitivt inte betalat kontant. Banköverföring eller Swish, annars får det vara.
Citera
2020-11-02, 17:19
Medlem
Boggonthebeats avatar
Tack för alla svar, vart bara fundersam på vad ni skulle ha gjort. Jag betalade självklart tillbaka, så är ddet med saken
Citera
2020-11-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boggonthebeat
Jag har precis flyttat ut. Bodde tillsammans med en familjemedlem.

Innan jag flyttade ut så sa hen att jag skulle betala Elen på ett 3000 kr. Vi delar på den så 1500 kr.
Hen lever på soc bidrag och har säkert löst elen med soc. Och hen säger att elen är betald.

Nu hävdar hen att jag är skyldig hen1500 kr.

Men om soc har redan betalat för utgifterna är jag skyldig hen pengar ? Innan har jag alltid swishat hyran
Om du behöver mer information kan jag edit.

Spelar ingen roll hur personen ifråga betalade elräkningen. Ni hade en överenskommelse om att dela på elräkningen, och det gick tydligen bra tidigare.

För övrigt finner jag det ganska osannolikt att personen ifråga faktiskt fick 1500 beviljat i el. Socialtjänsten brukar ha en norm för vad som är skälig hyra. I min kommun kan man bara glömma att få så pass mycket beviljat. Här är den skäliga elnormen inte ens 500kr, utan ett lägre belopp. Så skulle man få en elräkning där man får betala 1500 kr, så får man ta över en tusenlapp från det vanliga försörjningsstödet för att betala resten. Så är det alla fall i min kommun. Kanske det går att få skälig elnorm på 1500 kr i någon annan kommun, men det låter inte direkt troligt. Kanske om det är en väldigt generös kommun.

Eller är det per kvartal?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in