2020-11-01, 08:53
Medlem
Cannibalizations avatar
Hur mycket lägger du på mat idag och vad äter du?

Jag äter inte jättemycket själv och försöker äta bra med hyffsad kvalitéet på det jag äter. Brukar kunna ligga på mellan 1500 - 2500 per månad beroende på hur mycket lax/köttfärs/kyckling osv jag väljer att äta på en månad.
Citera
2020-11-01, 10:32
Medlem
Fall inte i frukostfällan så ska det nog lösa sig. Mycket frukostmat som yoghurt, mackor osv är dyrt och mättar dåligt. Hoppa över frukosten och ät lagad mat till lunch och middag, eller varianter av det.

Jag till exempel äter en stor lunch varje dag och en lite mindre middag, går inte hungrig. Laga matlådor så får du fördelar av att kunna köpa storpack och liknande.
Citera
2020-11-01, 10:37
Medlem
black_devils avatar
Nuddlar är billigt men fixa lite grönsaker o köttbullar eller något extra för o fylla ut.

går absolut spara pengar ordentligt
Citera
2020-11-01, 11:33
Medlem
Ett råd är att äta gröt och äggmacka till lunch, och lyxa till det med kött/fisk till middag.
Eller tvärtom.
En fin, lagom bit ryggbiff kostar inte mer än 30 - 40 kr.
Blandfärs är naturligtvis billigare. Jag tog ett förhållandevis dyrt exempel.
Potatis eller pommes till.
Citera
2020-11-01, 13:23
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black_devil
Nuddlar är billigt men fixa lite grönsaker o köttbullar eller något extra för o fylla ut.

Nej, nudlar är dyrt.
Pasta är väldigt mycket billigare.
Citera
2020-11-01, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaga
Tänker spara lite pengar tänkte jag men har ingen direkt koll på hur mycket jag lägger på mat varje månad men är det svårt att hålla sig under 1500 och ändå äta fullvärdig god mättande mat innehållande kött? Har ni som möjligt ligger så lågt några råd att ge?

Det är det inte alls. Köp storpack karré och du kan få 10 bitar för under 50 spänn. Sen köper du pommes , bruna bönor etc och är inte ens uppe i 150 kr för två veckor. Bröd, pålägg och smör kostar kanske en hundring, max 400 i månaden för det. Dricker du vatten blir det billigt.
Citera
2020-11-01, 16:14
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaga
Tänker spara lite pengar tänkte jag men har ingen direkt koll på hur mycket jag lägger på mat varje månad men är det svårt att hålla sig under 1500 och ändå äta fullvärdig god mättande mat innehållande kött? Har ni som möjligt ligger så lågt några råd att ge?

Det första du får göra är att kolla upp vilka kostnader du har i dagsläget och sedan utforma en matbudget.

Finns inga magiska råd att ge till någon som inte ens vet om deras egna kostnader.
Citera
2020-11-01, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misantrop70
Ett råd är att äta gröt och äggmacka till lunch, och lyxa till det med kött/fisk till middag.
Eller tvärtom.
En fin, lagom bit ryggbiff kostar inte mer än 30 - 40 kr.
Blandfärs är naturligtvis billigare. Jag tog ett förhållandevis dyrt exempel.
Potatis eller pommes till.
Ryggbiff för 30-40 kr? Va?
Citera
2020-11-01, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black_devil

Nudlar är INTE billigt om du ser till kilopris! Dessutom är det näringsfattigt. Fattar inte varför vissa envisas med att tro att nudlar är så bra.

Då är det bättre att man köper billig spaghetti och gör en köttfärssås till.

Mina råd är att kolla i de utskick diverse affärer gör varje vecka alt. gå in på deras hemsidor och kolla. Köp grönsaker som är i säsong (går att kolla på nätet). Rotfrukter är i regel billigt.

Om du bor på landet och har barrskog i närheten kan du på sommaren gå ut och plocka blåbär förutsatt att du inte har svårt att böja dig. Detta gör jag varje sommar. Det blir gott om gratis och god näring i frysen.

Kolla i affärer om kött, mejeriprodukter och dylikt som har kort datum. Då är det i regel nedsatt pris.

Vet inte riktigt hur mycket mina matkostnader ligger på men har ibland lyckats komma ner på runt 375 kr per vecka. Har t.om lyckats pressa ner det till 150 kr ett par veckor men det är inte något jag rekommenderar.
Citera
2020-11-01, 17:40
Medlem
Jag kör också på det här, fast min gräns är 1000 kr. Testar denna månaden. Hittills går det bra. Kör ett lagat mål( oftast matlåda, till lunch) plus nån macka till frukost och gröt eller fil och müsli plus macka och äpple till middag.
Citera
2020-11-01, 18:03
Medlem
VincentLels avatar
06:00 Frukost havregrynsgröt, sylt och ägg. Till dryck kaffe.

11:00 Mat kör ris/pasta/potatis och sen nåt kött/fisk. Fryst grönsaksmix. Köp det som är billigt under den veckan, ELLER kolla svinkylen där kan man spara bra.

16:30 Mat igen. Samma rätt som innan.

21:00 Kvällsmat hembakat bröd, smör och ost. (Jag gillar bakmaskin, finns säkert bra under 1000 kr).

Vad tror ni om detta? Är det något som fattas och tror ni man kommer under 1500 kr på denna setup?
Citera
2020-11-01, 18:09
Medlem
ArgusOnes avatar
Handla det som är på annons. Denna vecka har Willys 2kg fryst kycklingfilé för 59 kr. Lidl har 2kg ris för 22 kr. Potatis kostar 10 kr/kg. 1kg wokgrönsaker kostar 15 kr. Laxen kostar 89kr/kg. Nötfärsen 59 kr. 2kg budgetpsta för 15 kr. 15 ägg 19 kr.

288 kr.

Du borde enkelt kunna klämma ut 25 måltider ur det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in