2020-10-31, 22:47
Medlem
Soulwells avatar
Hej, vilken bank har högst möjlighet att bevilja bolån med avseende på ens inkomst (utan alltför absurda räntor)?

Har endast försök en bank hittills, Handelsbanken, och han sade att för att låna ca. 6mkr så behöver jag ha minst 90 000 kr i månaden i inkomst, vilket jag inte har just nu.

Har kollat tidigare trådar där samma ämne har diskuterats och SBAB var vanligt förekommande namn.

Finns det några andra banker som är ännu "snällare"?

Tacksam för hjälp
Citera
2020-10-31, 22:58
Medlem
Jag skulle höra med SEB eller Danske Bank
Citera
2020-10-31, 23:01
Avstängd
Du har ju bara 20 000 månaden och har nyss pluggat
Citera
2020-11-01, 00:16
Medlem
Soulwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBankMan
Jag skulle höra med SEB eller Danske Bank

Ok, tack!
Citera
2020-11-01, 00:29
Medlem
Soulwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du har ju bara 20 000 månaden och har nyss pluggat

Haha, vad har du för besatthet av att stalka andras trådhistoria och sedan tillföra helt off-topic respons? Kommer ihåg att jag frågade för ca. 11-12 år sedan i någon resetråd om vilket land bör besökas för x y och z. Även då, 11 år sedan, skrev du "du vet ju inte hur man tar sig från Kista till Södertälje utan att kolla SLs webbsida, hur ska du då kunna resa till ett annat land?". Du blev ihjälskrattad i tråden.

Man kan ju tycka att du, efter alla dina avstängningar, skulle kunna ha förstått vikten av att konstruera något relevanta respons med avseende på trådens natur. Men nej, du verkar inte ha något bättre för dig en lördagskväll

Men tack för visad oro, det är min far som hade dessa frågor beträffande bolånet. Ser till att vara extratydlig i framtiden, så slipper PatricHbg påminna mig om min nuvarande socioekonomiska status gång på gång.
Citera
2020-11-01, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulwell
Hej, vilken bank har högst möjlighet att bevilja bolån med avseende på ens inkomst (utan alltför absurda räntor)?

Har endast försök en bank hittills, Handelsbanken, och han sade att för att låna ca. 6mkr så behöver jag ha minst 90 000 kr i månaden i inkomst, vilket jag inte har just nu.

Har kollat tidigare trådar där samma ämne har diskuterats och SBAB var vanligt förekommande namn.

Tacksam för hjälp
Danske bank, "bolån stabil" kallade dom det när det kom förra året. Kolla om dom har kvar det. I vanliga fall räknar bankerna med ca 7% kalkylränta, medan danske kör på runt 2,80%. Kommer förmodligen göra ganska stor skillnad på hur mycket du får låna.
Citera
2020-11-02, 00:49
Medlem
Soulwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Danske bank, "bolån stabil" kallade dom det när det kom förra året. Kolla om dom har kvar det. I vanliga fall räknar bankerna med ca 7% kalkylränta, medan danske kör på runt 2,80%. Kommer förmodligen göra ganska stor skillnad på hur mycket du får låna.

Tack, skickat intresseanmälan!
Citera
2020-11-02, 08:25
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Tacksam för hjälp

Det beror ju helt på vilken prisklass du tänkt köpa hus för och vad din inkomst ligger på?
Är du ensam om att ansöka eller är ni två?
Citera
2020-11-02, 09:13
Medlem
Soulwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det beror ju helt på vilken prisklass du tänkt köpa hus för och vad din inkomst ligger på?
Är du ensam om att ansöka eller är ni två?

Prisklass på ca. 3-5,5 mkr, och jag tar ut ca 50 000 i bruttolön sedan fyra månader tbx från mitt AB. Innan det var det 30-35 000 kr.

Ska söka ensam, men är gift.
Citera
2020-11-02, 17:03
Medlem
Citat:
Prisklass på ca. 3-5,5 mkr, och jag tar ut ca 50 000 i bruttolön sedan fyra månader tbx från mitt AB. Innan det var det 30-35 000 kr.

Ska söka ensam, men är gift.
Att du är gift men ska ta lånet själv är till din nackdel. Är du gift är du försörjningskyldig för din fru ändå, så hennes schablonkostnad kommer läggas till i kalkylen oavsett. Har hon minsta lilla inkomst kommer det mao gynna kalkylen, då hennes kostnad ändå tas med till fullo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in