• 1
  • 2
2020-10-31, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa
Det är ett vanligt svenskt efternamn - inte alls lika vanligt som Johansson iof men ändå vanligt.

Det handlar inte om att jag inte vill bli hittad, mer snarare att jag inte vill bli avslöjad. Jag har genomgått en könskorrigering, och har haft mitt tidigare namn under hela processen - ex alla i gymnasiet vet vad jag hette innan och att jag ''bytte'' kön till tjej och tog det namnet, många killar har lärt känna mig på Tinder med det namnet där många fick veta för några år sen att jag genomgått process och då även hade manligt könsorgan kvar. Idag har jag genomgått många operationer, det finns ingenting idag som inte är kvinnligt. Har även opererat rösten så låter kvinnlig när jag pratar, mer än de flesta faktiskt. Är mest rädd att namnet jag haft under hela processen förknippas med trans, med hälften-hälften om ni förstår mig, och tänkte nu när allt är klart när ingen kan se eller märka att jag genomgått processen, att jag kanske bör ''börja'' om igen, med ett nytt namn.

Jag skulle sannerligen önska att namn (och personnummer!) inte vore könsbundna! Det skulle göra saker åtskilligt lättare för många!

Men, som det nu är, blir det väl konstigt att som kvinna "officiellt" ha ett typiskt "mansnamn"? Även om du till vardags går under något smeknamn?

Byt!
Citera
2020-10-31, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag skulle sannerligen önska att namn (och personnummer!) inte vore könsbundna! Det skulle göra saker åtskilligt lättare för många!

Men, som det nu är, blir det väl konstigt att som kvinna "officiellt" ha ett typiskt "mansnamn"? Även om du till vardags går under något smeknamn?

Byt!

Tror du missförstod mig - bytte juridiskt till ett kvinnligt namn 2015 och valde ett andranamn, har nu tagit bort det kvinnliga namnet och ersatt det med ett annat kvinnligt namn som var mitt andranamn senaste åren.
Citera
2020-10-31, 20:23
Medlem
Storslaeggans avatar
Jag tror absolut att det kan vara en bra grej! Har själv tänkt tanken att byta namn helt och hållet om allt går åt helvete. Flytta till en helt ny ort i en annan del av Sverige eller Europa och sedan börja om därifrån.
Citera
2020-10-31, 22:12
Medlem
Bum1s avatar
Dina anhöriga lär väl undra varför du byter namn kors och tvärs. Om du döljer något och så vidare.
Citera
2020-10-31, 23:30
Medlem
Citat:
Jag förstår att det lät som att jag skämdes för kriminalitet eller prostitution, men det var inget sånt. Blev född i fel kropp och det har jag inte valt själv, däremot har jag valt själv att gå igenom den svåra processen att ändra allt, med massor operationer, behandlingar och annat. Känner mig inte svag, men jag vill inte att folk ska veta om det förflutna. Har dejtat flera killar nu som verkligen inte haft den blekaste aning om det, men då har de varit från andra städer, är rädd att killar härifrån vet vem jag är.

Ok, ja då förstår jag dig bättre.!
Men jag tycker ändå inte att du ska gömma dig och ditt förflutna om vem du va och vem du är idag.
Det blir inte rätt i slutändan heller om du inte ger dom du träffar sanningen om vem du är kan jag tycka.
Alla tycker inte det är fel eller konstigt, men endel kommer ändå att göra det.
Man måste få välja själv, förstå om du träffar nån som du kommer att leva med och personen ifråga får veta det sen och inte är ok med det.!!

Det blir ju ett enormt svek och en lögn som kommer skada. Jag hade då blivit jävligt sne om jag blivit utsatt för en sån sak, att bli lurad. Och då tycker jag inte att det du gjort är nått konstigt alls, men just att inte veta från början.

Kör på sanningen istället, du kommer må bättre själv med.
Citera
2020-11-01, 00:11
Medlem
Citat:
Tror du missförstod mig - bytte juridiskt till ett kvinnligt namn 2015 och valde ett andranamn, har nu tagit bort det kvinnliga namnet och ersatt det med ett annat kvinnligt namn som var mitt andranamn senaste åren.

Inte säker på att jag förstår ditt problem riktigt! OK, att byta namn kanske gör dig anonym på ett nytt ställe, men (med risk för att gå in på litet intima detaljer: ähum, märks det verkligen inte, när man väl skall till, med ärrvävnad och sådär? Om motparten är någorlunda nykter?)

Lycka till hursomhelst!
Citera
2020-11-01, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Inte säker på att jag förstår ditt problem riktigt! OK, att byta namn kanske gör dig anonym på ett nytt ställe, men (med risk för att gå in på litet intima detaljer: ähum, märks det verkligen inte, när man väl skall till, med ärrvävnad och sådär? Om motparten är någorlunda nykter?)

Lycka till hursomhelst!

Faktiskt kunde inte ens en gynekolog se skillnaden (utvändigt), och ärret har läkt så fint att det inte ens syns. Ärret var tydligt i början, men det syns ingenting nu.
Citera
2020-11-01, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Ok, ja då förstår jag dig bättre.!
Men jag tycker ändå inte att du ska gömma dig och ditt förflutna om vem du va och vem du är idag.
Det blir inte rätt i slutändan heller om du inte ger dom du träffar sanningen om vem du är kan jag tycka.
Alla tycker inte det är fel eller konstigt, men endel kommer ändå att göra det.
Man måste få välja själv, förstå om du träffar nån som du kommer att leva med och personen ifråga får veta det sen och inte är ok med det.!!

Det blir ju ett enormt svek och en lögn som kommer skada. Jag hade då blivit jävligt sne om jag blivit utsatt för en sån sak, att bli lurad. Och då tycker jag inte att det du gjort är nått konstigt alls, men just att inte veta från början.

Kör på sanningen istället, du kommer må bättre själv med.

Jag hade berättat om det innan det blev seriöst med någon, men ser inget skäl att berätta en sådan sak inför en första fika med någon eller första dejterna överlag. Jag vill att personen ska lära känna mig som den jag är idag. Det blir bara fel om den ska se mig som trans, vilket jag inte är, inte längre. Jag är bara tjej och ingenting annat - att jag kan dejta killar utan att dem har någon aning är beviset på det. Jag skulle dock vilja berätta om det blev seriöst, även om jag skulle kunna hålla det hemligt hela livet.

Jag har inget emot att personer som står mig nära vet om min hemlighet, vill bara inte att hundratals personer ska veta.
Citera
2020-11-01, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Det gjorde jag. Synd bara att det står mitt förra på t.ex Mrkoll.se

Vet du om dem visar endast det senaste namnbytet eller samtliga om man bytt flera gånger?
Citera
2020-11-01, 12:10
Medlem
Citat:
Vet du om dem visar endast det senaste namnbytet eller samtliga om man bytt flera gånger?
På hemsidan står det namnbyte efter 2019
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in