2020-10-31, 13:35
Medlem
Mitt behov är följande:

1. Ibland ha ett övernattsboende i Stockholm (bor på annan ort men har jobb där till och från)
2. Investera pengar, gärna i någonting annat än börsen

Ett stabilt kassaflöde får man ju alltid av att hyra ut fastigheter men i detta fall behöver jag ju själv nyttja lägenheten ibland så tänker att det är perfekt med en liten lägenhet inredd som ett hotellrum som man hyr ut på Airbnb när man inte själv är där.

Frågan är dock ifall det bara är innerstadslägenheter som gäller, säg t ex Södermalm kostar 2 miljoner för en liten lägenhet men kör man typ 5 tunnelbanestationer utanför stan kostar det ungefär 1,5 miljoner. Men jag tänker mig att det kanske är svårt att hyra ut på Airbnb utanför tullarna? Är det någon som har någon lägenhet i Stockholm idag ni hýr ut, vad drar ni in isf? Hur har Corona påverkat? Var ligger den? Vilket marknadsvärde

Jag har 4 miljoner över att investera så kan såklart köpa en större lägenhet men har svår att se att man får tillbaka det i avkastning när man hyr ut via Airbnb.

Finns det någon statistik från Airbnb på snittintäkter på områden osv? Främst är jag dock intresserad av att höra era erfarenheter
Citera
2020-10-31, 13:44
Medlem
OtherBarrys avatar
Är det en bostadsrätt så är nog risken överhängande att detta inte tillåts.
Citera
2020-10-31, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Är det en bostadsrätt så är nog risken överhängande att detta inte tillåts.

Denna typ av diskussion kan vi strunta i just nu, senare bekymmer. Bedöma efterfrågan är min första fråga att lösa
Citera
2020-10-31, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenriRoesseau
Denna typ av diskussion kan vi strunta i just nu, senare bekymmer. Bedöma efterfrågan är min första fråga att lösa

Då får du ändra i ditt första inlägg, för där skrev du:

Citat:
Främst är jag dock intresserad av att höra era erfarenheter
Citera
2020-10-31, 14:50
Medlem
Fillesnors avatar
Det finns föreningar som tillåter obegränsad uthyrning i andra hand. Det flesta godkänner det dock inte.
Citera
2020-10-31, 19:33
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
.

Corona har ju slaktat marknaden. Intäkterna är typ ickebefintliga. Ingen vet när, eller ens om, turismen kommer återgå till samma situation som tidigare.
Utöver det börjar vi se ett skifte där arbete hemifrån kommer öka väldigt mycket, vilket jag tror i sin tur kommer minska intresset för lägenheter centralt.
Kombinera det med problemet att knappt några föreningar tillåter den typen av uthyrning du pratar om så låter det här som en riktigt dålig idé...
Citera
2020-10-31, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Corona har ju slaktat marknaden. Intäkterna är typ ickebefintliga. Ingen vet när, eller ens om, turismen kommer återgå till samma situation som tidigare.
Utöver det börjar vi se ett skifte där arbete hemifrån kommer öka väldigt mycket, vilket jag tror i sin tur kommer minska intresset för lägenheter centralt.
Kombinera det med problemet att knappt några föreningar tillåter den typen av uthyrning du pratar om så låter det här som en riktigt dålig idé...

Kan nog vara en dåligt timad investering som du säger. Frågan är då varför priser i innerstaden stiger? Många betalar väl för närheten till nöjen samt till jobb men om båda de blir bannlysta kan man ju verkligen fråga sig varför man ska sitta centralt nånstans.
Citera
2020-11-01, 00:19
Medlem
För att svara på din huvudfråga så tror jag att ja, i icke-corona tider så är det mycket l å tätare att hyra ut i innerstan än utanför tullarna. Definitivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in