2020-10-30, 21:57
Bannlyst
Hej,

Jag sitter här och kollar på Men in Black 3.

Will Smith kastar sig ut från en skyskrapa, och råkar tappa sin lilla "tidsmaskin" i fallet från skyskrapan.

Min fråga till er. Ramlar objekt med olika massa med samma hastighet? Eller är det gravitationen som bestämmer hastigheten?

Förstå mig rätt. Om jag skulle hoppa fallskärm och hade en penna i handen som jag släppte, skulle den singla uppåt, medan jag själv föll snabbare nedåt?
Citera
2020-10-30, 22:00
Bannlyst
Densitet, luftmotstånd etc. En samling fjädrar som väger 1 kg faller betydligt långsammare än en sten som väger 1 kg.
Citera
2020-10-30, 22:00
Medlem
Fallhastigheten är densamma för alla object, i vakuum. I praktiken gör vindmotståndet att saker faller olika snabbt, men en fallskärmshoppare och en penna kan nog falla ungefär lika snabbt.
Senast redigerad av magicunderpants 2020-10-30 kl. 22:03.
Citera
2020-10-30, 22:02
Medlem
yz44s avatar
Allt faller med samma hastighet, det som skiljer är luftmotståndets påverkan.
Citera
2020-10-30, 22:04
Medlem
Det beror på...

Föremål påverkas olika mycket av luftmotståndet. Därför faller tex en fjäder långsamt genom luft, men i vakuum faller en fjäder lika snabbt som ett bowlingklot.
https://www.youtube.com/watch?v=74MUjUj7bp8.
Citera
2020-10-30, 22:23
Avslutad
Inte för att vara sådan, men det här lärde man väl sig i högstadiet?

Om det inte fanns någon atmosfär hade alla saker fallit lika fort. Tyngdkraften är proportionell mot massan och accelerationen är proportionell mot kraften. Luftmotståndet är dock proportionellt mot arean och har inget med massan att göra.
Citera
2020-10-30, 22:26
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Hej,

Will Smith kastar sig ut från en skyskrapa, och råkar tappa sin lilla "tidsmaskin" i fallet från skyskrapan.

Min fråga till er. Ramlar objekt med olika massa med samma hastighet? Eller är det gravitationen som bestämmer hastigheten?

Förstå mig rätt. Om jag skulle hoppa fallskärm och hade en penna i handen som jag släppte, skulle den singla uppåt, medan jag själv föll snabbare nedåt?
Stora saker består av t ex väldigt många små atomer. Borde inte de stora sakerna falla lika snabbt som de små atomerna?

Asså, det här kan man göra typ världens enklaste experiment på. Varför testar du inte själv med att t ex släppa olika tunga saker, t ex en från varje hand?
Citera
2020-10-30, 22:31
Bannlyst
Du har kanske en uppenbar poäng, men olika grundämnen har ju olika atomvikt, varvid dom med mera massa enligt fysikens lagar borde ha en snabbare gravitation!

Jag är inte dum i huvudet som jag märker du antyder.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Stora saker består av t ex väldigt många små atomer. Borde inte de stora sakerna falla lika snabbt som de små atomerna?

Asså, det här kan man göra typ världens enklaste experiment på. Varför testar du inte själv med att t ex släppa olika tunga saker, t ex en från varje hand?
Citera
2020-10-30, 23:05
Medlem
Citat:
Hej,

Som någon i tråden nämnde så har du luftmotstånd, såsom fallskärmen när den utvecklar sig som gör att fallet stoppas. Annars har gravitationen samma acceleration på alla oavsett vikt.
Men du kan tänka dig en person som hoppar ut från ett flygplan och är i en position att magen pekar mot marken. Om personen istället hoppas i en dykande position så faller personen snabbare pga att när man faller dykande så har man mindre yta för luftmotståndet och därmed har luftmotstånden mindre påverkan än om man faller som att man ska göra magplask.
Hoppas inlägget var någorlunda förståeligt.
Citera
2020-10-30, 23:09
Bannlyst
Tack för ditt schyssta svar.

Jag inser så klart att just luftmotståndet påverkar fallhastigheten och att materia som kolliderar gör att hastigheten för det aktuella objektet stannar upp.

Citat:
Ursprungligen postat av TungPhung
Som någon i tråden nämnde så har du luftmotstånd, såsom fallskärmen när den utvecklar sig som gör att fallet stoppas. Annars har gravitationen samma acceleration på alla oavsett vikt.
Men du kan tänka dig en person som hoppar ut från ett flygplan och är i en position att magen pekar mot marken. Om personen istället hoppas i en dykande position så faller personen snabbare pga att när man faller dykande så har man mindre yta för luftmotståndet och därmed har luftmotstånden mindre påverkan än om man faller som att man ska göra magplask.
Hoppas inlägget var någorlunda förståeligt.
Senast redigerad av Varsamt 2020-10-30 kl. 23:16.
Citera
2020-10-30, 23:25
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Du har kanske en uppenbar poäng, men olika grundämnen har ju olika atomvikt, varvid dom med mera massa enligt fysikens lagar borde ha en snabbare gravitation!

Jag är inte dum i huvudet som jag märker du antyder.
Jag antyder ingenting sådant. Men som du kanske också har märkt så är tunga saker också svårare att få att få att röra på sig. Man säger att tunga saker också har en större tröghet. Vad sparkar du t ex hellre på, en lätt boll eller en kanonkula? Så kanske tunga saker istället borde falla långsammare än lätta?

Kanske dags att göra det där experimentet nu?
Citera
2020-10-30, 23:52
Bannlyst
Du har en bra poäng i att tunga föremål är trögare att få att röra på sig. Givetvis är det så!

Den här trögheten som du kallar den, beror ju på objektets massa och atomvikt.

Jag köper dock inte ditt påstående om att tunga saker borde falla långsammare än lätta. Det strider mot alla fysikens lagar.

Nåväl, det är fredag kväll och du har väl supit till lite på husets röda kan man misstänka?

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag antyder ingenting sådant. Men som du kanske också har märkt så är tunga saker också svårare att få att få att röra på sig. Man säger att tunga saker också har en större tröghet. Vad sparkar du t ex hellre på, en lätt boll eller en kanonkula? Så kanske tunga saker istället borde falla långsammare än lätta?

Kanske dags att göra det där experimentet nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in