2020-10-30, 14:00
Medlem
*Varför låses trådar helt godtyckligt i avdelningen (FB) Fotboll: matchprat ?

*Varför finns det en regel om att trådar ska låsas i sporters matchpratavdelningar?
(FB) Regler för Fotboll - Matchprat 1.0
(FB) Regler för Bollsport - Matchprat
(FB) Regler för Hockey - Matchprat 2.0 - *Uppdaterat*
(FB) Regler för Matchprat kampsport version 1.0
(FB) Läs! Om det här forumet och dess regler
(FB) Regler för Vintersport: eventprat
Varför sätta en tidsgräns? Man vill ju gärna kunna diskutera en match efteråt, särskilt nuförtiden när man kan se en match i efterhand på begäran genom någon strömningstjänst. Det känns som en väldigt otidsenlig regel. I en del fall finns dessutom inte en övergripande tråd för turneringen som matchen eller evenemanget är en del av, dit man kan ta sitt snack. Vad är det för mening med att alls ha en match/evenemangspratavdelning om nu allt snack ska hållas till turneringstråden? Varför ska man bara kunna spamma skit just precis som matchen/evenemanget pågår, likt en chatt, utan att kunna diskutera matchen i matchtråden? Detta är ju ett diskussionsforum. Och om det finns en övergripande tråd så handlar dessa om helt andra saker med väldigt generella turneringsresonemang, långt från detaljer i en enskild match.

Denna tidsregel synes för mig vara en kvarleva från svunna tider då det var kutym på forum att man inte fick gå in i äldre trådar och fortsätta en diskussion, utan det skulle startas nya hela tiden. Helt obegripligt, men ingen ifrågasatte det, så det satte sig. När man senare i bredbandseran ville styra upp detta för att höja kvalitén tog det en jävla tid att få folk att använda sökfunktionen först och främst.

Om det nu är en specifik match eller matchhändelse man vill diskutera så är det ju på alla sätt rimligast att man gör det i en specifik tråd om matchen, när nu sådana finns. Att hålla på och söka igenom en massiv allmän tråd med hundratals inlägg för en detalj man är ute efter som förmodligen redan nämns i matchtråden, eller helt enkelt finna att ingen allmän tråd finns, är ju starkt diskussionshämmande och torde gå emot syftet med Flashback.

*Varför är regeltråden för fotboll låst när det uttryckligen står att det är tillåtet att ställa frågor i den, samt att reglerna ämnas revideras inom en snar framtid för över 11 år sedan? I kampsport var det 7 år sedan.
Citera
2020-10-30, 14:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy
*Varför låses trådar helt godtyckligt i avdelningen (FB) Fotboll: matchprat ?

*Varför finns det en regel om att trådar ska låsas i sporters matchpratavdelningar?
(FB) Regler för Bollsport - Matchprat
(FB) Regler för Hockey - Matchprat 2.0 - *Uppdaterat*
(FB) Regler för Matchprat kampsport version 1.0
(FB) Läs! Om det här forumet och dess regler
(FB) Regler för Vintersport: eventprat
Varför sätta en tidsgräns? Man vill ju gärna kunna diskutera en match efteråt, särskilt nuförtiden när man kan se en match i efterhand på begäran genom någon strömningstjänst. Det känns som en väldigt otidsenlig regel. I en del fall finns dessutom inte en övergripande tråd för turneringen som matchen eller evenemanget är en del av, dit man kan ta sitt snack. Vad är det för mening med att alls ha en match/evenemangspratavdelning om nu allt snack ska hållas till turneringstråden? Varför ska man bara kunna spamma skit just precis som matchen/evenemanget pågår, likt en chatt, utan att kunna diskutera matchen i matchtråden? Detta är ju ett diskussionsforum. Och om det finns en övergripande tråd så handlar dessa om helt andra saker med väldigt generella turneringsresonemang, långt från detaljer i en enskild match.

Denna tidsregel synes för mig vara en kvarleva från svunna tider då det var kutym på forum att man inte fick gå in i äldre trådar och fortsätta en diskussion, utan det skulle startas nya hela tiden. Helt obegripligt, men ingen ifrågasatte det, så det satte sig. När man senare i bredbandseran ville styra upp detta för att höja kvalitén tog det en jävla tid att få folk att använda sökfunktionen först och främst.

Om det nu är en specifik match eller matchhändelse man vill diskutera så är det ju på alla sätt rimligast att man gör det i en specifik tråd om matchen, när nu sådana finns. Att hålla på och söka igenom en massiv allmän tråd med hundratals inlägg för en detalj man är ute efter som förmodligen redan nämns i matchtråden, eller helt enkelt finna att ingen allmän tråd finns, är ju starkt diskussionshämmande och torde gå emot syftet med Flashback.

*Varför är regeltråden för fotboll låst när det uttryckligen står att det är tillåtet att ställa frågor i den, samt att reglerna ämnas revideras inom en snar framtid för över 11 år sedan? I kampsport var det 7 år sedan.

Det är inte godtyckligt, det är enligt forumdelens lokala regler:

Citera
2020-10-30, 15:06
Medlem
Smerchs avatar
Ja det är synd, diskussioner om matcher dödas i förtid eller göms i oändliga trådar. Antar att det är för att hindra att det blir för "låg nivå" med för mycket reaktionsinlägg, och att man vill hålla trådar med sådana inlägg för sig, i ett eget underforum. Men hölls matchtrådarna öppna skulle det som ts skriver kunna ske lite diskussion även där.

I kampsportsdelen är regeln extra diskussionshämmande, eftersom det inte tillåts startas matchtrådar förrän 6 timmar innan matchen, och sen är trådarna redan stängda när de flesta kollar fighterna (som ofta går amerikansk tid). Det är intressant att spekulera om fighter i förtid, och att analysera dem i efterhand, men nu görs det i en tråd på 3000 svar för MMA eller 11000 svar för boxning, helt oöverskådligt.

Skulle jag t.ex vilja formulera ett inlägg om förra helgens match (eller en match från förra året) vore det väl bättre att kunna göra det i en tråd som redan finns, som handlar om den matchen, än att dra en samlingstråd halvt offtopic?
Citera
2020-10-30, 16:23
Avslutad
Håller helt med, har aldrig fattat logiken i det. Hänger lite på andra sportforum, och där kan matchtrådar vara öppna hur länge som helst. Säg att du ser om en fet final och har några tankar, vore perfekt att kunna skriva det i matchtråden. Eller åtminstone låt trådarna vara öppna typ 24 timmar efter matchslut. Finns ju massor av tankar man har efter matchen som har med just denna att göra, och som man då inte vill tvingas skriva i nån generell säsongtråd.

Har för mig att skidskytte- och tennismodsen sköter det lite bättre: tror US Open tråden, tex, var öppen flertalet dagar efter turneringens slut. Mycket uppskattat.
Citera
2020-10-30, 16:38
Moderator
Gromguttens avatar
Matchtrådar/eventprat skapades som ett komplement till de ordinarie trådarna där diskussioner, uppsnack och analys avhandlas.

Syftet är att lyfta ut det från de vanliga trådarna, och tillåta mer "chattande" on topic om det som händer när det händer. Därfør är de øppna i samband med eventet.
Citera
2020-10-30, 17:45
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Matchtrådar/eventprat skapades som ett komplement till de ordinarie trådarna där diskussioner, uppsnack och analys avhandlas.

Syftet är att lyfta ut det från de vanliga trådarna, och tillåta mer "chattande" on topic om det som händer när det händer. Därfør är de øppna i samband med eventet.

Det är jag med på, men vad är anledningen till att de låses? Vad är nackdelen med att låta de trådarna fortsätta vara öppna, förmodligen med fler inlägg som är mindre "chattiga"?

Är det okej att skapa en tråd i det vanliga forumet för en specifik match som ska gå i helgen eller om två månader, där man kan diskutera, snacka upp och analysera utan chattande? Att ta den typen av diskussion i en tråd som "allt om calcio" blir oöversiktligt och uppmuntrar inte till diskussion, dessutom blir de samlingstrådarna sämre av för mycket prat om specifika matcher.
Citera
2020-10-30, 18:04
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Det är jag med på, men vad är anledningen till att de låses? Vad är nackdelen med att låta de trådarna fortsätta vara öppna, förmodligen med fler inlägg som är mindre "chattiga"?

Är det okej att skapa en tråd i det vanliga forumet för en specifik match som ska gå i helgen eller om två månader, där man kan diskutera, snacka upp och analysera utan chattande? Att ta den typen av diskussion i en tråd som "allt om calcio" blir oöversiktligt och uppmuntrar inte till diskussion, dessutom blir de samlingstrådarna sämre av för mycket prat om specifika matcher.

Før att inte ha samma diskussion om samma sak i flera trådar så är de øppna bara i samband med själva eventet. Därefter och innan är det huvudtråden som gäller.

Alternativet var att ha matchprat även i huvudtråden - så var det innan - men då fick man ju inte "chatta" , som ju är tillåtet i matchtrådarna.
Citera
2020-10-30, 19:28
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Før att inte ha samma diskussion om samma sak i flera trådar så är de øppna bara i samband med själva eventet. Därefter och innan är det huvudtråden som gäller.

Alternativet var att ha matchprat även i huvudtråden - så var det innan - men då fick man ju inte "chatta" , som ju är tillåtet i matchtrådarna.
Samma diskussion i flera trådar finns det möjlighet för ändå, det finns trådar om specifika spelare, specifika lag, ligor, turneringar osv, som överlappar med varandra och med huvudtrådar.

Evigt öppna matchtrådar skulle så klart inte bli evigt aktiva, men jag har svårt att se nackdelen med att låta diskussionen fortsätta naturligt i dem.
Citera
2020-10-30, 20:03
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ja det är synd, diskussioner om matcher dödas i förtid eller göms i oändliga trådar. Antar att det är för att hindra att det blir för "låg nivå" med för mycket reaktionsinlägg, och att man vill hålla trådar med sådana inlägg för sig, i ett eget underforum. Men hölls matchtrådarna öppna skulle det som ts skriver kunna ske lite diskussion även där.

I kampsportsdelen är regeln extra diskussionshämmande, eftersom det inte tillåts startas matchtrådar förrän 6 timmar innan matchen, och sen är trådarna redan stängda när de flesta kollar fighterna (som ofta går amerikansk tid). Det är intressant att spekulera om fighter i förtid, och att analysera dem i efterhand, men nu görs det i en tråd på 3000 svar för MMA eller 11000 svar för boxning, helt oöverskådligt.

Skulle jag t.ex vilja formulera ett inlägg om förra helgens match (eller en match från förra året) vore det väl bättre att kunna göra det i en tråd som redan finns, som handlar om den matchen, än att dra en samlingstråd halvt offtopic?
Du behöver inte känna dig låst till mastodonttrådarna.

Man kan starta trådar i t ex kampsportforumet (ej matchprat) om en specifik gala eller en specifik match. I den tråden kan man naturligtvis diskutera, såväl före som efter. Men inte på ett "matchpratigt" sätt under pågående match - sådana inlägg ska tas i matchprat.

Det finns ingen som helst anledning att skriva "matchpratiga" inlägg mer än några timmar i förväg (sex timmar är gränsen, men den skulle lika gärna kunna vara fyra eller åtta). Inte heller finns det någon anledning att skriva sådana inlägg långt efter matcherna. Därför låses matchtrådarna rätt snabbt. Diskussionen kan därefter fortsätta i huvudforumet, i valfri relevant tråd (förslagsvis en galaspecifik tråd om det är någon specifik galamatch du vill diskutera. För senaste UFC-galan tror jag dock inte att någon ens skapade en sådan tråd).
Citat:
Jag läser det mesta i fotbollsforumet och jag har svårt att se hur de olika säsongstrådarna (eller turneringstrådarna) skulle bli sämre av att folk från och till diskuterade specifika matcher mer ingående.
Citera
2020-10-30, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Du behöver inte känna dig låst till mastodonttrådarna.

Man kan starta trådar i t ex kampsportforumet (ej matchprat) om en specifik gala eller en specifik match. I den tråden kan man naturligtvis diskutera, såväl före som efter. Men inte på ett "matchpratigt" sätt under pågående match - sådana inlägg ska tas i matchprat.

Verkar inte direkt vara kutym, och hade jag startat en tråd om "US Open" som inte låg i matchprat när det redan låg en där tror jag risken är hög den hade raderats. Men ok, jag litar på dig att det kanske går. Men det verkar omständligt.

Citat:
Det finns ingen som helst anledning att skriva "matchpratiga" inlägg mer än några timmar i förväg (sex timmar är gränsen, men den skulle lika gärna kunna vara fyra eller åtta). Inte heller finns det någon anledning att skriva sådana inlägg långt efter matcherna.

Antar att "matchpratigt" innebär "vilken jävla balja!". Och det kan jag hålla med om. Men det finns massor av analyser, prognoser och försenade reaktioner som kan skrivas både långt före och långt efter en match (vill dock inte plädera för att trådar ska kunnas öppnas tidigare, då de blir svårare att hitta då; möjligtvis med undantag för riktigt feta matcher). Varför ska man inte kunna skriva en analys eller en reaktion några timmar eller nån dag efter matchens/turneringens/eventets slut?

Kan också vara att man vill svara nån tjomme som skrivit något. Blir omöjligt så fort matchpratstråden stängs.

Ett ytterligare skäl är historiskt: kan vara rätt coolt att kolla in i tråden om Sverige-Tyskland i VM eller Italien-Sverige i VM-playoffet. Oerhört stora matcher. Men Tysklandmatchen stängdes 23:00 (vad jag kan anta), när avspark varit 20:00. Inte särskilt mycket tid då för att kommentera intervjuer och analyser i TV osv. Dessa är sedan närmast omöjliga att finna i generella VM-trådar, där diskussionerna kan vara om allt möjligt. Italienmatchen däremot var öppen till morgonen efter, och fylldes med najsa kommentarer ända till slutet.

Citat:
Jag läser det mesta i fotbollsforumet och jag har svårt att se hur de olika säsongstrådarna (eller turneringstrådarna) skulle bli sämre av att folk från och till diskuterade specifika matcher mer ingående.

En grej här är att matchtrådar når ut till många fler. Många som sitter och slökollar på nån Champions League-match, ser att matchtråden är högt på "aktuella ämnen" och hoppar in och snackar lite skit. När tråden sen stängs försvinner alla dessa, och man har ingen lust att hänga med töntarna som revirpissat in sig i säsongs- och "calcio"-trådar och där som småbarn snackar om "vi" när de menar Liverpool eller Bayern München.

Att ha matchtrådarna öppna längre skulle främja ett öppnare samtalsklimat och verka inbjudande till många fler postare.
Senast redigerad av fryskyl 2020-10-30 kl. 21:48.
Citera
2020-10-30, 21:45
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Verkar inte direkt vara kutym, och hade jag startat en tråd om "US Open" som inte låg i matchprat när det redan låg en där tror jag risken är hög den hade raderats. Men ok, jag litar på dig att det kanske går. Men det verkar omständligt.

Inte raderats, mer sannolikt sammanfogats om det fanns en tråd redan. Trådar raderar vi bara om trådstarten innehåller ett regelbrott (vilket sällan är fallet i sportforumen)
Citera
2020-10-30, 22:39
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Jag borde kanske förtydliga att just den delen av mitt inlägg framför allt gäller kampsportsforumet. De övriga forumen modererar jag inte och med undantag för även fotbollsforumet har jag för dålig kännedom för att veta om det jag skriver nedan gäller för andra forum än Kampsport & Fotboll. Men inte i något av forumen lär en sådan tråd raderas i och med att den inte innehåller ett regelbrott, utan förmodligen sammanfogas eller möjligen låsas/papperskorgas.
Citat:
Antar att "matchpratigt" innebär "vilken jävla balja!". Och det kan jag hålla med om. Men det finns massor av analyser, prognoser och försenade reaktioner som kan skrivas både långt före och långt efter en match (vill dock inte plädera för att trådar ska kunnas öppnas tidigare, då de blir svårare att hitta då; möjligtvis med undantag för riktigt feta matcher). Varför ska man inte kunna skriva en analys eller en reaktion några timmar eller nån dag efter matchens/turneringens/eventets slut?

Kan också vara att man vill svara nån tjomme som skrivit något. Blir omöjligt så fort matchpratstråden stängs.
Exakt sådana inlägg. "Ja!" är ett helt OK inlägg i en matchpratstråd, men fullständigt meningslöst i huvudforumet.

Det finns inget som förhindrar dig från att skriva en analys eller (en försenad) reaktion (jag förutsätter att reaktionen inte är något i stil med "Fan också!") några timmar eller någon dag efter matchen. Det går utmärkt att göra det i huvudforumet, i någon relevant tråd. Eller citera någons matchpratstrådsinlägg och besvara det i huvudforumet i relevant tråd (på ett ickematchpratigt sätt, naturligtvis, i och med att matchen är slut).
Citat:
Ett ytterligare skäl är historiskt: kan vara rätt att kolla in i tråden om Sverige-Tyskland i VM eller Italien-Sverige i VM-playoffet. Oerhört stora matcher. Men Tysklandmatchen stängdes 23:00 (vad jag kan anta), när avspark varit 20:00. Inte särskilt mycket tid då för att kommentera intervjuer och analyser i TV osv. Dessa är sedan närmast omöjliga att finna i generella VM-trådar, där diskussionerna kan vara om allt möjligt. Italienmatchen däremot var öppen till morgonen efter, och fylldes med najsa kommentarer ända till slutet.
Matchtråden för Tyskland-Sverige 4-4 stängdes 01:11, alltså ett par timmar efter att matchen slutade. Då finns det inte längre någon anledning att tillåta matchprat. Vill man analysera, diskutera eller skriva av sig (med högre krav än t ex "Wow!" så klart) kan man göra det i huvudforumet. Nu vet jag inte hur det såg ut för åtta år sedan när den matchen spelades, och det finns ju en stor tråd om det svenska fotbollslandslaget, men jag ser egentligen inga problem med att parallellt ha en mer specifik tråd för t ex Sveriges VM-kvalinsatser/vägen till VM, eller liknande.

Väldigt sällan som matchtrådar (detta är för fotboll, har för lite erfarenhet av de övriga sportforumen) låses direkt efter matchslut. Många behöver inte ens låsas, för folk flyttar diskussionen till huvudforumet på egen hand så att matchtråden dör ut.
Citat:
En grej här är att matchtrådar når ut till många fler. Många som sitter och slökollar på nån Champions League-match, ser att matchtråden är högt på "aktuella ämnen" och hoppar in och snackar lite skit. När tråden sen stängs försvinner alla dessa, och man har ingen lust att hänga med töntarna som revirpissat in sig i säsongs- och "calcio"-trådar och där som småbarn snackar om "vi" när de menar Liverpool eller Bayern München.

Att ha matchtrådarna öppna längre skulle främja ett öppnare samtalsklimat och verka inbjudande till många fler postare.
Tråkigt om du upplever det som revirpissande. Med undantag för Calcio-tråden (som i stort sett är en enmansföreställning i nuläget) så handlar det väl snarare om att antalet användare som skriver inlägg är få, än att det skulle röra sig om faktiskt revirpissande (eller ens försök till det). Knappast så att folk får en utskällning eller skräms iväg om de försöker skriva något.

Att folk skriver "vi" om sin klubb är rätt naturligt. Dessutom sker det även i matchpratstrådarna så det argumentet köper jag inte riktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in