2020-10-29, 20:13
Medlem
Noctones avatar
Är det någon som har mer information om Transtema, brukar de göra så här när de gräver ned fiber på landsbygden? De får betalt av Telia för att projektera och anlita underentreprenörer som sedan inte inte får betalt?

Ägaren i reportaget blir förbannad på utebliven betalning så han gräver sonika upp fibern. Enligt Transtema har han inte fått betalt pga av försening.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/lennart-gravde-upp-fiberkabeln-i-protest
Citera
2020-10-29, 20:27
Medlem
Telia är generellt skumma att ha att göra med i affärer så jag är inte förvånad.
Citera
2020-10-30, 07:43
Bannlyst
Telia är ett statlig skitbolag, dom spionera åt Kinesiska staten genom att installera spiomjukvara i dom telefoner som telia säljer.
Citera
2020-10-30, 07:55
Medlem
Vad snackar du om "Transtema" ditt mongo?
Citera
2020-10-30, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Vad snackar du om "Transtema" ditt mongo?

http://transtemagroup.se/
Citera
2020-10-30, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
http://transtemagroup.se/
Tack! Trodde TS brast på någon irrelevant pride-skit.

Konstigt att företaget inte nämns i artikeln om de är beställarna.
Citera
2020-10-30, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Tack! Trodde TS brast på någon irrelevant pride-skit.

Konstigt att företaget inte nämns i artikeln om de är beställarna.

Det står "Företaget som ledde projektet åt Telia" men de skriver inte namnet. Det är ju inget välkänt företag bland allmänheten och skribenten tyckte kanske likt du att det var ett konstigt namn och utelämnade det.
Citera
2020-10-30, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det står "Företaget som ledde projektet åt Telia" men de skriver inte namnet. Det är ju inget välkänt företag bland allmänheten och skribenten tyckte kanske likt du att det var ett konstigt namn och utelämnade det.
Nej, hade kanske blivit samma missuppfattning som jag för TS iof.
Citera
2020-10-30, 16:17
Medlem
rymdteleskops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Telia är ett statlig skitbolag, dom spionera åt Kinesiska staten genom att installera spiomjukvara i dom telefoner som telia säljer.
Har du läst Sven Arnérs böcker om palmemordet "och senare lisbet"? ("Mordets dunkel tätnar kring Lisbeth Palme" är en så jävla bra boktitel!...) ...han hade väl en livslång psykos eller liknande. Hävdade i vilket fall att telia avlyssnade hans telefoner åt säpo. Han körde runt på vischan i "mystiska mönster" för att skaka av sig skuggande säpoagenter, tills han hittat en telefonkiosk som inte kunde kopplas till honom.

Du påminner lite om honom

OnT: Har varit med om liknande situation där jag iofs inte tror just Telia varit inblandade, men att de som faktiskt utförde arbetet inte fått betalt av någon högre upp i kedjan, och bara lämnat verktyg och material där det stått och skitit i allt, sedan var det bråk med markägaren om "ta bort era jävla grejer" men det fanns ingen som ville kännas vid det under hyfsat lång tid. Jag har för mig att det var såhär alla husägare betalar till en stor pott men sedan räckte inte dom pengarna skulle det visa sig
Senast redigerad av rymdteleskop 2020-10-30 kl. 16:22.
Citera
2020-11-25, 22:44
Medlem
Jobbar själv i fiberbranschen. Det är många företag som satt i system att blåsa sina underentreprenörer och därmed öka sin egen vinst i projekten, t.ex. Transtema, Akea, Netel och Eltel. Så detta är inget unikt på något sätt tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in