Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2020-12-15, 16:44
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannaIsik
Hej!

Undrar hur illa det är i min situation. Är 26 år och skuldsatt med 470k ungefär och det tickar uppåt. Skulderna kommer ifrån lyxkonsumtion. Jag jobbar som servitris och får ut ca 18k netto. Jag har aldrig haft problem med kronofogden eller inkasso. Inga betalningsanmärkningar. Största räntan ligger på 17%
Som servitris får du dricks som du glömde nämna. Det brukar bli några tusen i månaden beroende på om var och vilka tider du jobbar. Så jag tror det här är en trolltråd.
Citera
2020-12-16, 11:36
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Det är väl bara lägga undan pengar innan han flyr. Och jag skämtar ju bara.
Hur ska man lägga undan pengarna som man inte har. Hon har slösat alla ju.
Citera
2020-12-16, 14:51
Medlem
Bara 26 år så är ju ingen fara idag. Problemet med att låna pengar för att leva ett bättre liv slår ju alltid tillbaka förr eller senare och med tanke på ditt yrke i dessa tider så har det kanske redan gjort det?

Bästa för dig är nog att hitta dig ett arbete som du tjänar lite mer på samtidigt som du fortsätter servera ett par helger i månaden. Mycket jobb förstås men är dyrt att vara fattig så är ju bara bita i.

Ser du hyfsat bra ut så är det ju bara börja flörta tunt med kategorin dum grabb och vara tillsammans med han några år. Se till att välja en med bra inkomst bara så kommer du kunna betala skulderna under tiden ni är tillsammans. Den perfekta flickvännen är inget omöjligt spel och betydligt enklare än att slita 50-60/h veckor några år.
Citera
2020-12-16, 22:02
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Som servitris får du dricks som du glömde nämna. Det brukar bli några tusen i månaden beroende på om var och vilka tider du jobbar. Så jag tror det här är en trolltråd.

Hört talas om timanställning?

Sedan är privatägda restauranger inte direkt kända för att betala ut hög lön till anställda, så TS månadslön inklusive OB låter ändå rätt rimlig skulle jag säga.
Citera
2020-12-16, 23:16
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannaIsik
Hej!

Undrar hur illa det är i min situation. Är 26 år och skuldsatt med 470k ungefär och det tickar uppåt. Skulderna kommer ifrån lyxkonsumtion. Jag jobbar som servitris och får ut ca 18k netto. Jag har aldrig haft problem med kronofogden eller inkasso. Inga betalningsanmärkningar. Största räntan ligger på 17%

Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Vad är lyxkonsumtion för dig?

Undrade det samma, den som dragit kola för allt har nog ett jobbigt decennium framöver, är det möbler, bil, kläder och andra tillgångar så går det väl att ta tillbaka en tillräckligt stor del genom att sälja av det för att studsa tillbaka på ett par år.
Citera
2020-12-17, 09:46
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Hört talas om timanställning?

Sedan är privatägda restauranger inte direkt kända för att betala ut hög lön till anställda, så TS månadslön inklusive OB låter ändå rätt rimlig skulle jag säga.
Har du hört talas om dricks? Något som serveringspersonal får och det är svarta pengar och varför lönen är så låg.
Citera
2020-12-17, 15:18
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Har du hört talas om dricks? Något som serveringspersonal får och det är svarta pengar och varför lönen är så låg.

Dricks är inte särskilt vanligt i Sverige.
Citera
2020-12-17, 15:24
Medlem
Citat:

Alla betalar med kort numera och det blir ingen dricks.

Mitt tips till alla är att skaffa ett Tiny House och skaffa solceller. Gör dig självförsörjande. DU behöver inte mer. Ingen behöver 4 badrum. - Människor programmeras till att äga saker. Se på världens rikaste man Elon Musk. Han är en rebell och äger ingenting. Ägande distraherar honom från att genomföra sin dröm. - Verklig frihet är att inte äga nånting. - Tänk själva. Alla som har ett stort hus tex. Vilket jävla bry de har med underhåll och skit. Ha ingen hyra tex. - Bättre att köpa aktier i Tesla och ha ett Tiny House.

Bankerna vill att du skall vara intresserad av ting, nya prylar och ha skulder. "Judisk kultur" som Karl Marx sa i sitt manifest. - Allt som blänker äger banken. vad som behövs
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-12-17 kl. 15:32.
Citera
2020-12-17, 17:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Klassisk idiottråd där TS startar tråden för att sedan aldrig skriva i den mer.
Citera
2020-12-18, 12:32
Medlem
15minFames avatar
Herregud bor ni under en sten??
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Dricks är inte särskilt vanligt i Sverige.
Det är det visst det. Men inte lika mycket som i utlandet.
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Alla betalar med kort numera och det blir ingen dricks.
Man ger dricks på kortet. Man knappar in sin kod och en ny total summa när de kommer fram med dosan till bordet.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in