2020-10-29, 13:00
Medlem
baldersballe1s avatar
Jag har upplevt samma med Granit, Knox och till viss del Kaliber. Väldigt märkligt! Flera har nämnt att det kanske är lägre nikotinhalt i dessa budgetsorter men jag upplever inte någon nikotinabstinens alls faktiskt. Handlar nog snarare om billig, hårt besprutad B-tobak vars avskyvärda smak endast kan döljas (nåväl) med kemikalier och annar jox.
Citera
2020-10-29, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Kronan, LD och Granit är lika med ångest!

Min själ förespråkar general portion.

Jo tack, har kört General sen Tonåren, sällan jag prövar nytt då det med all sannolikhet blir att jag slänger den.
Citera
2020-10-29, 14:50
Medlem
Storslaeggans avatar
Kan bara instämma i klagosången. Viss skitsnus får man ont i huvudet av, men det som är konstigt är att det inte gäller alla. Åtminstone inte för mig.

Kan snusa LD salmiak (vit och vanlig) men aldrig LD vit portion. Kaliber brukar vara problem med. Aldrig haft problem med Knox dock. Och ALDRIG någonsin med General.

Eftersom jag försökt sluta i tid och otid genom att snusa svagare och svagare samt mindre och mindre prillor så tror jag inte att det är nikotinhalten som spökar. Man kan ju bli lite trött eller känna att det känns svagt när halten är lägre, men inte den här grejen med huvudvärk. Så jag får nog tillstyrka det många skriver om att kvaliteten är det som styr.
Citera
2020-10-29, 15:46
Medlem
nilsjurgens avatar
Joråsåatt eftersom kunskapsnivån här inne är så låg får jag väl styra upp det och köra en vända Herrklären.

Tobaksnivån i snuset bestäms av två saker - mängden nikotin i råtobaken och mängden soda (kaliumkarbonat eller natriumkarbonat) som snuset inehåller. De stora bladen i mitten av tobaksplantan innehåller mest nikotin medan småskott och stjälkdelar innehåller minst. För att kompensera för lägre nikotinhalt i stjälk/småskott/etc tillsätter tillverkare av dylika produkter ofta mer soda för att öka mängden nikotin som tas upp av kroppen. Detta kan t.ex. märkas när man upplever att ett visst snus fräter mer på läppen än andra.

Så, problemet med billigt snus är, rent killgissningsvis, förutom undermåliga smaktillsatser som säkert kan bidra till illamående och annat, att kroppen med största sannorlikhet tar upp nikotinet på ett annorlunda sätt ju mer soda som snuset innehåller. För en billig tobaksprodukt innehåller väl knappast några ...ehrm, tobaksprimörer, får vi anta.

För att knyta ihop säcken så har jag absolut, i snusdandet av diverse produkter, precis som TS upplevt diverse bieffekter. I relationen smak/pris fastnade jag för Kapten Vit som i lågprissegmentet mest påminner om en premiumsnusprodukt.

Detta är dock passé helt och hållet sedan jag börjat odla egen tobak och sedemera även tillverkar eget portionssnus så tycker jag att i princip allt köpesnus smakar bäver.

Har dock beställt råtobaksspill (råtobak som någon nämnde innan beskattas sedan alldeles nyss kraftigt genom en EU-lag vilket gör det i princip 100% ovärt att köpa) för att testa att genom egen svettning och tillsättning se hur det blir med en "kommersiell" produkt i botten. Nej, i år har jag inte tillräckligt med tobaksplantor för att bli självförsörjande på snus - men jag räknar med att vara det nästa år.
Citera
2020-10-29, 15:48
Medlem
hockexs avatar
Samma här, blir illamående med billigt snus,.Största misstaget jag gjort var att köpa en stock vit kapten, blev att jag slängde skiten, fy fan.

Snusar också alltid general och gjort i x antal år som så många andra här. Svårt att gå ifrån general till annat märke, för hög kvalité?
Citera
2020-10-29, 15:55
Medlem
de blandar väl i nåt billigt skit i de billigare sorterna. eller kanske köper billigare tobak som besprutas mer där det odlas.
känner en kille som också mådde dåligt när han testade billighetssnus som knox. han bytte tillbaks veckan efter.
Citera
2020-10-29, 16:16
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Vad är det för skit i lågbudgetsnus som inte dyrare märken har som general, grov, rapé osv?`
Tänkte spara pengar och köpte en stock knox white .. Förut när jag använt det har jag blivit extremt trött, men ser inte sambandet förrän nu...
Va så in i helvete trött så jag fick gå hem från jobbet igår .. sen har jag sovit 20 timmar ... Bara gått upp för att dricka vatten .. inte klarat hålla mig vaken mer än en halvtimme .. .. Släpade mig till affären och köpte en grov lös .. Några timmar senare mår jag bra igen, nu är jag inte trött längre. Både migränhuvudvärken och den extrema tröttheten är som bortblåst.
Samma skit har hänt med brukssnus(framkallar extrem trötthet), kronan(skapar kräkreflexer) och knox lös(vänder sig i magen av den skiten så jag spyr på riktigt).. Har snusat mer än 30 år nu...

Just detta snus har jag för länge sen lagt ner. Kände samma symtom som du. Bytt nu till permium märken och det har blivit lite bättre. Men vissa butiker som jag ibland köper från kan jag få den känslan igen även om det är premium märken.

Jag misstänker att det florerar EXTREMT mycket svart/fejk snus i omlopp. Kan vara nästintill livsfarligt då man inte vet vad det innehåller.

Staten borde införa kontroller på snus som finns ute i butiker. Speciellt borde de se till att större kedjor ändast kan köpa från validerade leverantör.
Citera
2020-10-29, 16:26
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Har diskuterat detta ämne även förut, att man blir illamående av vissa snussorter.
För min del är den värsta snusen Knox, alla olika varianter. Mått riktigt jävla illa varje gång jag testat.

Jävligt märkligt kan tyckas men det ligger något i det som sägs i tråden, snusar man bör man unna sig kvalitet och priset kommer därefter.
Knox är lite speciellt. Säregen smak.Smakar lite annorlunda jämfört med "standardsnusen" så det förstår jag att vissa inte gillar. Jag själv gillar dock knox och har en blå inne nu. Tycker ettan portion har en lite säregen smak med som jag har lite svårt för, trots att ettan lös är en av mina favoritsnus.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Då får man väl reda ut vad det är folk som skriver i tråden använder och vilka sorter som innehåller mindre respektive mer nikotin.
Det håller jag med om.

Har polare som snusat lika länge som mig som tycker ONE är för starkt. Jag känner typ ingen skillnad. Tar jag en Siberia känner jag lite skillnad men många klarar ju inte av den trots att de snusat länge. Jag hade det som "morgonprilla" förut men är lite för dyrt.

Skulle snusa betydligt mer lös om det inte var så jäkla dyrt. Jävla skatt.
Citera
2020-10-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Just detta snus har jag för länge sen lagt ner. Kände samma symtom som du. Bytt nu till permium märken och det har blivit lite bättre. Men vissa butiker som jag ibland köper från kan jag få den känslan igen även om det är premium märken.

Jag misstänker att det florerar EXTREMT mycket svart/fejk snus i omlopp. Kan vara nästintill livsfarligt då man inte vet vad det innehåller.

Staten borde införa kontroller på snus som finns ute i butiker. Speciellt borde de se till att större kedjor ändast kan köpa från validerade leverantör.

Håller med.

Denna tråd får mig ändå att bli taggad på att sluta med snuset. Vilken befrielse det skulle vara.

Köpte en stock Knox i förrgår, men tappade suget helt på den nu. Drar hellre ner på konsumtionen och köper kvalitet alternativt slutar.
Citera
2020-10-29, 17:55
Medlem
Röda Lacket först, sedan Ettan i lumpen 1979, följt av General i cirka 20 år.

Kom att rejält tröttna på de dåliga dosorna Swedish Match tillhandahåller.

Gick sedan över till Granit för att nu göra åt en 2,5 dosor Knox lös om dagen.

Är Knox lös så jävla kass som en del skriver här?

Vad föreslår ni för lössnus till mig som har snus inne 17 h om dygnet om inte Knox?
Citera
2020-10-29, 18:37
Medlem
Kaninbebiss avatar
Har känt mig trött och haft mycket huvudvärk de senaste månaderna. Jag ger mig fan på att det är snuset. Jag slänger allt nu.
Citera
2020-10-29, 18:55
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninbebis
Har känt mig trött och haft mycket huvudvärk de senaste månaderna. Jag ger mig fan på att det är snuset. Jag slänger allt nu.

Du har typ fått kärlkramp o högtblodtryck av snuset , huvudvärk orsakas av högt blodtryck b.la
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in