2020-10-28, 12:29
Medlem
Vilken är det här? Vart hände det? Hittar ingen tråd och kommer inte ihåg händelsen.

Citat:
Per från Västernorrland dömdes 2019 till sex års fängelse för mordförsök.
Tingsrätt och hovrätt fann honom skyldig till ett brott han själv inte har något minne av.
Nu börjar kampen för att få till en resning.

Det har gått två år sedan allt hände. Per dömdes för att i oktober 2018 med en kudde försökt kväva sin dåvarande sambo till döds – själv minns han ingenting. Men det står klart att han samma dag satte sig bakom ratten och körde av vägen. Efter olyckan fördes Per till IVA där det konstaterades att han fått en hjärnblödning. Själv tror han att han kan ha somnat bakom ratten.

– Det här fallet handlar om trovärdighet. Det finns ingen kriminalteknisk bevisning som binder honom till brottet. Däremot finns det många frågetecken, säger han.

– Det känns otroligt skönt att någon nu tittar på fallet med kritiska ögon. Jag har tappat all tillit till rättssystemet. I nuläget vet jag hur kommande år kommer att se ut för mig, skulle saker förändras får jag ta det som det kommer, säger han.

Per kommer snart att träffa Björn Hurtig och gå igenom allt med honom.

Björn Hurtig bedömer att det finns en stor chans att få en prövning till stånd.

Målsägande framförde att hon låg i sängen när Per försökte kväva henne med en plastinklädd kudde. I förhör har hon berättat att hon har kämpat för sitt liv och lyckats ta sig fri.

Per har hela tiden nekat till anklagelserna om att han ska ha försökt kväva sin sambo och hävdar att han aldrig haft någon anledning att döda henne.

Försvarets sida poängterade under förhandlingarna att den skadebild som kvinnan uppvisade inte överensstämde med att någon skulle ha försökt kväva henne. Rätten fann dock inte att avsaknaden av en skadebild uteslöt det händelseförlopp som kvinnan beskrivit.

https://www.st.nu/artikel/han-domdes-for-mordforsok-nu-jobbar-en-av-sveriges-framsta-advokater-med-en-resningsansokan
2020-10-28, 12:51
Medlem
diseuses avatar
Detaljerna låter väldigt likt detta fall:

(FB) Misstänkt mordförsök i Örnsköldsvik

Osäker på om det är samma.
2020-10-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Detaljerna låter väldigt likt detta fall:

(FB) Misstänkt mordförsök i Örnsköldsvik