2006-05-14, 15:45
Bannlyst
Hej, jag har ftt en uppgift att skriva ett tal om Moral och tnkte hra vad ni tycker och vet om moral?

Jag tnkte utg frn frgan "Vad r egentligen moral?" och "r det en frga om kultur och relgion?"

Vet inte riktigt om denna trd kom p rtt forum, annars fr en admin grna flytta den till rtt

Tack fr mig!
Citera
2006-05-14, 20:17
Medlem
Hej Brethren ( stavade ja ditt namn rtt? ). Du fr grna sno dom vsentliga bitarna av nedanstende tal ( om det duger ). Inflika lite "som Sokrates mycket vl visste", "som Platon skriver i Theaitehus" och snt s blir det bra. Lycka till.

Kra hrare! Ni har idag kommit fr att hra ett tal om moral. Nu frvntar ni Er att hra en predikan om vad som r rtt och fel. Visserligen - rtt och fel r vsentliga hrnstenar i moralen, men inledningsvis mste vi gra en distinktion. Talar vi om juridisk rtt eller moralisk rtt? Vi mste frst att juridisk rtt inte ndvndigtvis sammanfaller med moralisk rtt. Den juridiska rtten s som den kommer till uttryck i olika lagtexter r approximationer som dessutom tolkas av mnskliga varelser p ett formaliserat stt, medan jag vgar pst att den moraliska rtten r en form av visshet som vi alla br inom oss. Vi vet vad som r rtt och vad som r fel. Att ett exempel skulle belysa det rttas naturen r oss frmmande. Ibland kan samma handling vara rtt msom fel beroende p kontext. Hur kan vi d pst att vi vet det?

Fr att besvara den frgan mste vi ha klart fr oss vad kunskap r. Kunskap r ett inre eller yttre resonemang. Drav fljer att nr vi vet att ngot r moraliskt riktigt r detta fljden av ett inre resonemang av ngot slag. Vi har m a o kunskapen om det rtta inom oss. Det finns allts ingen yttre regel, ingen phyvlad plikt som kan tala om fr oss hur exakt handla fr att handla moraliskt riktigt, vi mste sjlv fundera ut det. Vi mste sjlva inom oss tnka efter vilken handling som uppfyller tv grundlggande krav; handlingen skall vara rtt och den skall befrmja egennyttan. Det finns allts inga oegennyttiga handlingar. Alla sdana handlingar r i bsta fall ett slags okunnigt famlande i luften.

Men eftersom frutsttningen fr ett riktigt tnkande r en sund kropp i en sund sjl blir det moraliskt riktiga i frsta hand att befrmja den egna hlsan och det egna vlstndet och gna sig t tnkande, d v s filosofi. Och det var ju det, kra hrare, ni kom hit fr att hra.
Citera
2006-05-14, 20:24
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRETHREN
Hej, jag har ftt en uppgift att skriva ett tal om Moral och tnkte hra vad ni tycker och vet om moral?

Jag tnkte utg frn frgan "Vad r egentligen moral?" och "r det en frga om kultur och relgion?"

Vet inte riktigt om denna trd kom p rtt forum, annars fr en admin grna flytta den till rtt

Tack fr mig!

Vad vi tycker om moral?

Moral r dels ngonting som vi fds med: att dda vr syster knns instinktivt fel, dels ngonting som vi lr oss: att ta min systers godis r fel, trots att jag vill ha det.

S man kan skilja p ptvingad moral, och naturlig moral. ven om moral r vldigt individuellt, s r ovanstende en generell sanning.

Spna vidare p det.
Citera
2006-05-14, 20:59
Medlem
Rtt forum har du definitivt postat i - moral r ett filosofiskt sprsml i allra hgsta grad.

De frgor du mnar stlla r meta-etiska eller om man s vill vrdeteoretiska. Vad moral r fr ngot finns oerhrt mnga frslag p inom etiken. Frgan r frsts intimt frknippad med frgan om vad som r moralens innehll.

r moralen objektivt sann? Eller r det en frga om kultur och religion?

Modern moralfilosofi brukar vara helt och hllet sekulr (dvs skiljd frn religionen). Betnk fljande argument:

1) Antag att en Gud av ngot slag - exempelvis den som kristna personer kallar Gud - befaller oss att gra det rtta. D r det antingen s att (a) rtta handlingar r rtta fr att han befaller dem, eller s att (b) han befaller dem fr att de r rtta.

2) Om vi vljer alternativ (a), s r Guds befallningar ur moralisk synvinkel godtyckliga - och till yttermera visso s blir den klassiska doktrinen om Guds godhet meningsls.

(Om vi accepterar tanken att Guds vilja r vad som bestmmer vad som r gott och ont, rtt och fel, s blir tanken p att Gud r god helt tom. Om "X r gott" betyder "X befalls av Gud" s skulle satsen "Guds befallningar r goda" komma att betyda detsamma som "Guds befallningar befalls av Gud" - en tom truism, eller en tautologi om man vill tala filosofiskt sprk. Det betyder inte mer n "Alla ungkarlar r ogifta"...)

3) Om vi vljer alternativ (b) s har vi pltsligt bestmt oss fr att det finns en av Gud helt oberoende sanning om vad som r gott och ont, rtt och fel. Vi har helt enkelt gett upp tanken p det teologiska begreppet om gott och ont, rtt och fel.

4) Drfr s mste vi antingen betrakta guds befallningar som godtyckliga p s vis att tortyr, massmord och vldtkt hade varit goda och rtta handlingar om Gud hade befallit dem och drigenom ge upp doktrinen om guds godhet eller s mste vi medge att det finns en av Gud fullstndigt oberoende standard (sanning, om man s vill) fr vad som r rtt och fel, gott och ont, och drigenom ge upp den religisa tanken om en teologisk grund fr moralen.

5) Frn en religis utgngspunkt - i alla fall i strre delen av den kristna kultursfren - r det helt oacceptabelt att betrakta guds befallningar som godtyckliga eller att ge upp doktrinen om guds godhet.

6) Drfr mste man, frn en religis utgngspunkt, acceptera att det finns en sanning om vad som r rtt och fel, gott och ont, som r oberoende av Guds existens eller vilja.

Den som r insatt i religisa mnniskors stt att tnka kan skert inse att ovanstende argumentation, som ingalunda r min egen, utgr ett mycket stort huvudbry fr dem som r tillrckligt skarptnkta fr att inse problemet... Mnga religisa anser att det vore ogudaktigt (ogudsfruktigt?) att inte acceptera den teologiska grunden fr moralen. Frnuftet och samvetet blir ju d de enda skiljedomarna i moraliska frgor - och Gud kan mjligen verka som sprkrr som berttar om vad moralen befaller. Men om Gud r god, s mste han vara en lydig gosse och snllt anpassa sig efter vad den nnu hgre makten "Moralen" sger...

Finns det d ngon moralisk sanning? Vad skulle i s fall en moralisk sanning innebra?

Jo, mnga tnker vl sig att om det fanns moralisk sanning s skulle detta vara detsamma som att frgor som "Br jag sknka pengar till fattiga?" eller "r det fel med tortyr?" har sanna svar. Det finns d vissa semantiska teorier fr hur man skall tolka vad man egentligen menar med sdana frgor!!!

Enligt "objektivismen" s refererar vrdeord som "br" eller "r fel" i satserna ovan till ngon slags metafysiska fakta, som skiljer sig p ngot avgrande vis frn vanliga "naturliga" fakta. Det finns helt enkelt ngon slags fakta i vrlden som p ngot odefinierat vis "sger" att det r fel med tortyr eller att man br sknka pengar till fattiga (kanske man kan tnka sig - detta r ju bara exempel). Dessa fakta i vrlden bestr allts INTE i att ngon vernaturlig makt sger ngot av detta slag. De bestr heller inte i ngra naturligt fakta av typen "tortyr ogillas av majoriteten av alla mnniskor" eller "att ge pengar till fattiga maximerar mngden lycka". Det finns ngon slags tvng eller ndvndighet inbyggda i dessa objektiva vrdefakta som objektivister frestller sig, men detta tvng r inte att frvxla med att ngon vill ngonting eller att ngonting skulle ha konsekvenser av det ena eller andra slaget. Det r ngonting betydligt mer underligt med detta tvng... Personligen begriper jag inte vari sdana vrdefakta skulle best!

Enligt naturalister s refererar vrdeord som "br" och "r fel" till naturliga fakta. "Du br sknka pengar till fattiga" skulle kunna betyda detsamma som "Att du sknker pengar till fattiga tillgodoser fler intressen n om du inte gr det" enligt en slags naturalism (ngon form av preferens-utilitaristisk vrdeteori) eller kanske detsamma som "Att sknka pengar till fattiga gillas av majoriteten i samhllet" enligt en annan sorts naturalism (ngon slags demokratisk kultur-relativistisk tanke). Enligt naturalismen har moraliska frgor sanna svar, fr de r frgor om empiriska (naturliga) frhllanden.

Men nu r vl frgan om detta gr oss s mycket klokare. Finns det ngon ndvndig koppling mellan att ngonting gillas av majoriteten i samhllet eller att det tillgodoser fler intressen n ngot annat alternativ och detta att man verkligen BR utfra handlingen? r det inte fullkomligt mjligt att stlla sig frgor av typen "br man gra det som gillas av majoriteten i samhllet?" och "br man handla s att man tillgodoser s mnga intressen som mjligt"? Om dessa frgor r genuint ppna frgor s verkar det orimligt att hvda att ordet "br" skulle betyda detsamma som ngot av dessa naturliga fakta...

Nej, det naturligaste r vl att helt enkelt hvda att det helt enkelt inte finns ngra goda skl att infra s metafysiskt konstiga saker som "br-fakta" i vr vrldsbild. De enda "br-fakta" vi begripligt kan tala om r sdana som ankommer p att ngon individ har en nskan om att ett sakernas tillstnd skall frndras eller best. D kan man tnka sig konstruktioner av typen "om du vill ligga bekvmt s br du skaffa en bra madrass" eller varfr inte "om du vill maximera mngden lycka i vrlden s br du sknka pengar till fattiga". Denna position kallas (vrde-ontologisk) nihilism. (I svensk litteratur frekommer en del begreppsfrvirring kring nihilism, eftersom man iblan anvnder den termen fr att beteckna kombinationen av vrde-ontologisk nihilism och vrde-semantisk emotivism.) Det r helt enkelt inte begripligt att tala om br-fakta som skulle vara oberoende av ett vilje-innehll p det viset som naturalister och objektivister tycks gra.

Enligt nihilismen finns helt enkelt inga moraliska sanningar. Eller snarare: Vi har tills vidare inga goda skl att anta att ngra moraliska sanningar finns, och drfr hller vi dem tills vidare utanfr vr vldsbild.

Hur man kommer vidare i sitt moraliska tnkande ifrn denna position verlter jag t nstkommande skribenter att utreda en stund.
Citera
2006-05-22, 22:40
Medlem
Hur gick det fr dig med anfrandet om moral, Brethren? Har du hllit det n, eller r det fortfarande under utveckling?
Citera
2006-05-23, 14:22
Bannlyst
Moratal

Jag hittade en annan trd om moral, tog lite dr ifrn... ska hlla talet p mndag. S om du vill att ja ska lgga till eller ta bort ngot, sg till eller var frevigt tyst!

Tack fr all hjlp btw, era trdar gjorde s att jag frstog helheten med moral.

----
Moraltal

Vad r egentligen moral?
Det som ganska snart uppenbarar sig r att definitionen av moral skiljer sig mycket beroende p frn vilken kultur och religion du har ursprung.

Man kan drmed bestmma sjlv vad begreppet moral r?
Fr moralen frndras med samhllets utveckling. Fr femtio r sedan var det helt oacceptabelt att vara homosexuell.
Det var fel men idag r det pltsligt rtt och helt naturligt.

Fr att frtydliga mitt resonemang om moralens ostadiga grund:
Ett samhlle ngonstans p jorden ter upp de fiender de ddat i strid detta kallas kannibalism. De flesta religioner och kulturer tar givetvis avstnd frn detta och anser det skerligen inte som moraliskt.

Samtidigt tar folket i detta samhlle avstnd frn all form av annat ktt eller djurprodukter och lever mestadels som veganer.

I ett annat samhlle ngonstans p jorden ser man kannibalism som totalt omoraliskt. Samtidigt slaktar samhllet otaliga kreatur fr att ta.
Sina fiender ter man dock inte, dremot tar man krigsfngar och torterar dem.

Vilket samhlle handlar moraliskt sett mer rtt n det andra? Omjligt att svara p, eftersom bda samhllena har olika syn p tillvaron.

Jag har ocks tnkt p moral i tv delar, den frsta varianten r ren verlevnads instinkt, den raka moralen som r styrd av vrt eget frnuft. Den djuriska instinkten att gra rtt fr att rdda sitt eget liv eller folk runt sig.

Sen finns det en annan variant av moral, en som styrs av vrt eget samhlle och familj. En mera inlrd moral, som t ex att abort r fel. Men denna moral skiljer sig ifrn vilken kultur och religion du har ursprung.

Det man kan dra som slutsats r att precis som samhllet frndras, s frndras ocks synen p moral.

Vad r eran syn p moral?

Tack fr mig!
-----
Citera
2006-05-23, 18:46
Medlem
L30s avatar
Nu vet jag ju inte p vilken niv du ska hlla talet, hur lnge det ska fortg eller vad som frvntas av dig, men min frsta uppfattning r att det r tunt.

Resonemangen behver utvidgas och det mesta tycks bara kretsa runt definitionen av moral. Det mste ju finnas fler aspekter att ta med, tex gemensamma drag i olika kulturers etiska vrderingar, varfr vi mnniskor har moral, betydelsen av moral osv.

Framfrallt mste du utveckla och styrka ditt resonemang med att ingen moral r bttre n ngon annan, fr det lter mycket tveksamt i mina ron. Det mynnar ju ut i en extrem subjektivism dr sjlva moralbegreppet blir ointressant eftersom ingen handling eller stllningstagande kan ses som bttre n ngon annan. Att fresprka att mnet man talar om r ointressant r vl inte bsta metoden fr att vcka hrarnas intresse.
Citera
2006-05-23, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L30
Nu vet jag ju inte p vilken niv du ska hlla talet, hur lnge det ska fortg eller vad som frvntas av dig, men min frsta uppfattning r att det r tunt.

Resonemangen behver utvidgas och det mesta tycks bara kretsa runt definitionen av moral. Det mste ju finnas fler aspekter att ta med, tex gemensamma drag i olika kulturers etiska vrderingar, varfr vi mnniskor har moral, betydelsen av moral osv.

Framfrallt mste du utveckla och styrka ditt resonemang med att ingen moral r bttre n ngon annan, fr det lter mycket tveksamt i mina ron. Det mynnar ju ut i en extrem subjektivism dr sjlva moralbegreppet blir ointressant eftersom ingen handling eller stllningstagande kan ses som bttre n ngon annan. Att fresprka att mnet man talar om r ointressant r vl inte bsta metoden fr att vcka hrarnas intresse.

Tack fr detta svar.. kan du utveckla dig lite. Frstr inte riktigt. Den ska bara fra p gymnasie niv, max 5min lng. Hur tycker du att jag ska utvidga mina resonemang? Och hur ska jag styrka mitt resonemang om att ingen moral r bttre n ngon annan? Jag sjlv tycker att det framgr ganska tydligt..
Citera
2006-05-23, 21:47
Medlem
L30s avatar
Citat:
Tack fr detta svar.. kan du utveckla dig lite. Frstr inte riktigt. Den ska bara fra p gymnasie niv, max 5min lng. Hur tycker du att jag ska utvidga mina resonemang? Och hur ska jag styrka mitt resonemang om att ingen moral r bttre n ngon annan? Jag sjlv tycker att det framgr ganska tydligt..
Ifall ingen moral r bttre n ngon annan leder det till att all moral r vrdels och mnet helt ointressant. Anser du verkligen att man inte kan vrdera moral som bra eller dlig? Om du frintar hela jordens befolkning p ett mycket plgsamt stt, kan inte det anses vara vrre n att hela sitt liv strva efter att hjlpa andra mnniskor? Det mste vl finnas vissa allmnna riktlinjer fr vad som r god moral. Det lter oerhrt cyniskt att sga att moral inte kan vrderas och om du saknar belgg fr det pstendet skulle jag nog ndra det.

Dessutom mste man vl kunna hitta moraliska vrderingar som gr igen i alla kulturer och som inte direkt r beroende av samhllet. Mord, vldtkt och stld anses vl vara fel i alla kulturer? Det finns allts en moralisk grundstomme som r mer eller mindre bestende. Detta tar du delvis upp i och med "den djuriska moralen" men varfr skulle det vara en djurisk instinkt att hjlpa mnniskorna omkring sig?

Ngot som r oerhrt intressant att diskutera r ocks moralens uppkomst. Varfr har vi moral?

Hoppas jag varit till ngon hjlp ven om jag bara stller mer frgor n svar.
Citera
2006-05-23, 22:30
Bannlyst
Hoppas jag varit till ngon hjlp ven om jag bara stller mer frgor n svar.[/quote]

Indeed.

Mord r ju inte alltid fel i vissa kulturer, och med det tnker jag p hedersmord.

Varfr tror du att vi har moral? var kommer det ifrn? Mycket bra frgor, kan du svara p dem? det kan inte jag iallafall...

Sjlvklart, s r det ju vrre att dda hela jordens befolkning n att hjlpa hela jordens befolkning. Men frgan r vll ocks syftet med det hela? Men om du syftar p stycket

"Ett samhlle ngonstans p jorden ter upp de fiender de ddat i strid detta kallas kannibalism. De flesta religioner och kulturer tar givetvis avstnd frn detta och anser det skerligen inte som moraliskt.

Samtidigt tar folket i detta samhlle avstnd frn all form av annat ktt eller djurprodukter och lever mestadels som veganer.

I ett annat samhlle ngonstans p jorden ser man kannibalism som totalt omoraliskt. Samtidigt slaktar samhllet otaliga kreatur fr att ta.

Vilket samhlle handlar moraliskt sett mer rtt n det andra? Omjligt att svara p, eftersom bda samhllena har olika syn p tillvaron."

Meningen med den r ju inte att ingen moral r mera vrd n ngon annan, meningen med de stycket r att man ska tnka p om det finns skillnader mellan kultur och relgion. Eftersom att jag utgr ifrn frgorna

Vad r egentligen moral?
r det en frga om kultur och religion?

Svara grna
Citera
2006-05-24, 14:12
Medlem
L30s avatar
Citat:
Indeed.

Mord r ju inte alltid fel i vissa kulturer, och med det tnker jag p hedersmord.

Varfr tror du att vi har moral? var kommer det ifrn? Mycket bra frgor, kan du svara p dem? det kan inte jag iallafall...

Sjlvklart, s r det ju vrre att dda hela jordens befolkning n att hjlpa hela jordens befolkning. Men frgan r vll ocks syftet med det hela? Men om du syftar p stycket

"Ett samhlle ngonstans p jorden ter upp de fiender de ddat i strid detta kallas kannibalism. De flesta religioner och kulturer tar givetvis avstnd frn detta och anser det skerligen inte som moraliskt.

Vilket samhlle handlar moraliskt sett mer rtt n det andra? Omjligt att svara p, eftersom bda samhllena har olika syn p tillvaron."

Meningen med den r ju inte att ingen moral r mera vrd n ngon annan, meningen med de stycket r att man ska tnka p om det finns skillnader mellan kultur och relgion. Eftersom att jag utgr ifrn frgorna

Vad r egentligen moral?
r det en frga om kultur och religion?

Svara grna

"Vilket samhlle handlar moraliskt sett mer rtt n det andra? Omjligt att svara p, eftersom bda samhllena har olika syn p tillvaron."
Efter det stycket skulle jag i sdana fall lgga till att det faktiskt r mjligt att vrdera moral, att det finns god och dlig moral. Sjlvklart r det svrt att definiera moralens godhet men en riktlinje brukar vara att en handling r god om den hjlper andra.

Moralens uppkomst r verkligen en svr frga. Sjlv anser jag att mnniskan som flockdjur har haft viss nytta av moral. Alla gynnas av att leva i flock istllet fr ensam och fr att flocklivet ska vara mjligt krvs det att alla individer fljer vissa regler. Den delen av moralen r allts en fljd av evolution.

Jag tror dock att samhllets skenande utvecklling inneburit en pbyggnad av moralen som inte beror p evolutionen. Vi fds med viss moral som gr att vi funkar i en stenldersgrupp men utver detta tror jag moralen r en del av den indokrinering samhllet utstter oss fr fr att vi ska fungera som medborgare. Moralen kan drfr sgas vara bde gentetiskt betingad och en miljanpassning. Pminner ganska mycket om den moralindelning du gjort och jag tycker att du borde g in p moralens uppkomst i samband med den uppdelningen.

Angende hedersmord s r det en form av bestraffning, kvinnan anses ha begtt ett brott och blir drfr straffad. Jag vet ingen kultur dr ett mord kan rttfrdigas annat n som straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in