Citat:
Ursprungligen postat av BRETHREN
Indeed.
Mord r ju inte alltid fel i vissa kulturer, och med det tnker jag p hedersmord.
Varfr tror du att vi har moral? var kommer det ifrn? Mycket bra frgor, kan du svara p dem? det kan inte jag iallafall...
Sjlvklart, s r det ju vrre att dda hela jordens befolkning n att hjlpa hela jordens befolkning. Men frgan r vll ocks syftet med det hela? Men om du syftar p stycket
"Ett samhlle ngonstans p jorden ter upp de fiender de ddat i strid detta kallas kannibalism. De flesta religioner och kulturer tar givetvis avstnd frn detta och anser det skerligen inte som moraliskt.
Samtidigt tar folket i detta samhlle avstnd frn all form av annat ktt eller djurprodukter och lever mestadels som veganer.
I ett annat samhlle ngonstans p jorden ser man kannibalism som totalt omoraliskt. Samtidigt slaktar samhllet otaliga kreatur fr att ta.
Sina fiender ter man dock inte, dremot tar man krigsfngar och torterar dem.
Vilket samhlle handlar moraliskt sett mer rtt n det andra? Omjligt att svara p, eftersom bda samhllena har olika syn p tillvaron."
Meningen med den r ju inte att ingen moral r mera vrd n ngon annan, meningen med de stycket r att man ska tnka p om det finns skillnader mellan kultur och relgion. Eftersom att jag utgr ifrn frgorna
Vad r egentligen moral?
r det en frga om kultur och religion?
Svara grna
"Vilket samhlle handlar moraliskt sett mer rtt n det andra? Omjligt att svara p, eftersom bda samhllena har olika syn p tillvaron."
Efter det stycket skulle jag i sdana fall lgga till att det faktiskt r mjligt att vrdera moral, att det finns god och dlig moral. Sjlvklart r det svrt att definiera moralens godhet men en riktlinje brukar vara att en handling r god om den hjlper andra.
Moralens uppkomst r verkligen en svr frga. Sjlv anser jag att mnniskan som flockdjur har haft viss nytta av moral. Alla gynnas av att leva i flock istllet fr ensam och fr att flocklivet ska vara mjligt krvs det att alla individer fljer vissa regler. Den delen av moralen r allts en fljd av evolution.
Jag tror dock att samhllets skenande utvecklling inneburit en pbyggnad av moralen som inte beror p evolutionen. Vi fds med viss moral som gr att vi funkar i en stenldersgrupp men utver detta tror jag moralen r en del av den indokrinering samhllet utstter oss fr fr att vi ska fungera som medborgare. Moralen kan drfr sgas vara bde gentetiskt betingad och en miljanpassning. Pminner ganska mycket om den moralindelning du gjort och jag tycker att du borde g in p moralens uppkomst i samband med den uppdelningen.
Angende hedersmord s r det en form av bestraffning, kvinnan anses ha begtt ett brott och blir drfr straffad. Jag vet ingen kultur dr ett mord kan rttfrdigas annat n som straff.