• 8
  • 9
2021-01-04, 00:44
Medlem
Turkiska folks traditionella nationella och kulturella symboler inkluderar vargar i turkisk mytologi och tradition; liksom färgen blå, järn och eld. Turkosblått (ordet turkos kommer från det franska ordet som betyder "turkiskt") är färgen på den sten turkos som fortfarande används i smycken och som ett skydd mot det onda ögat .
Citera
2021-08-26, 06:01
Medlem
Har "blått" ljus hemma. Vilket egentligen för mig bara är "vitt" ljus och det som är mest likt solljus. Solen lyser med minst 5000 upp till 10000 kelvin även i Sverige. Ta en "kall" lampa och tänd innan solen lyser in någon dag och du kommer inte se så stor skillnad i färgsättning när solen börjar lysa. Men med en "gul" lampa ser du helt klart skillnad på vad som är solljus och konstgjort ljus.

Så själv förstår jag inte varför folk gillar att ha allt färgat i gult och upplever solljus som blått. Men klart om man blandar belysning så kan även jag uppleva det "blå" som lite väl för "kallt" men brukar försöka ha enhetlig färgtemperatur hemma. Sedan helt byta till svagare och gul belysning framåt kvällen då det inte är så aktiverande. Men gillar det "blå" på dagtid när det är vinter och mörkt, vilket det är 6 månader i Sverige. Det blå är som sagt mer som solljus och är mer aktiverande och kan motverka depression och trötthet på vintern.

Men jag tror det är främst kulturellt, för inte upplever svenskar att allt är "blått" en solig sommardag?
Senast redigerad av dcim2 2021-08-26 kl. 06:04.
Citera
2021-08-27, 15:17
Medlem
Här är slutsatserna sammanfattade:

Babbeluringarna associerar det blå ljuset med modernitet medan svensken associerar det med industri och kontror. Babbeluringarna associerar gult ljus med efterbliven omodernitet.

I hemlandet där babbeluringarna bor är det för det mesta varmt och det blå ljuset ger dem intryck av kyla. Svenskarna vill ha gult ljus som påminner dem om mysig värme istället för kyla.
Citera
2021-08-27, 15:25
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Om alla hade det kan jag inte svara på men det var i klar majoritet. Och som du säger, är det vad som finns att tillgå av olika anledningar så får man ju köra på det.

Men av vilken jävla anledning ska man ha det här? Vanesak kanske?

Är nog bara en ren vanesak!

Tror det skiljer sig också en hel del mellan olika individer/familjer. Hade en go vän förr som var invandrare men de hade inte alls det där blåa ljuset. Utan föredrog att ha dagsljus och sen tända lite små gula lampor när det blev mörkt. En iakttagelse är att de var ganska ”integrerade” och la bort sina slöjor osv så fort de kom till Sverige.

Kanske de som identifierar sig mer med Sverige, är mer benägna att använda det gula ljuset medan de som känner sig mer anknutna till sitt hemland, fortf har det blå ljuset i större utsträckning? Hobbypsykologi på hög nivå men kanske är så enkelt….
Citera
2021-08-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
I huset där jag bor har det flyttat in ganska många (typ 30% kanske?) invandrare. De kommer från lite olika ställen, främst Afrika och mellanöstern.

Jag och de flesta som är födda i Sverige väljer lågenergilampor som har ungefär samma gulaktiga sken som gamla glödlampor. Men när jag kollar in utifrån i de som inte har svenskt ursprung så väljer de i 9 fall av 10 lågenergilampor som har ett otroligt blått sken. Varför? Jag tycker det är otroligt mysko! Det blir ju liksom som om man kan se utifrån gatan vem som är invandrare liksom. Och blått ljus ser så otroligt kliniskt kallt och hemskt ut, varför vill någon att ens lägenhet ska se ut som en operationssal?

Har funderat på samma sak när det gäller Kina och tror att preferensen för vitare ljus beror på att solljuset är starkare och vitare i Afrika, mellanöstern, Kina.

https://i.stack.imgur.com/TaJU3.jpg
Citera
2023-05-13, 11:56
Medlem
OptimismPrimes avatar
Varmt ljus förstör den nordiska färgpaletten. Kallt ljus är nästan alltid rätt.
Citera
2023-10-17, 12:13
Medlem
Nykulas avatar
Stötte på detta på min arbetsplats ganska nyligen. Vi hade en ergonom på besök och frågade om övriga synpunkter. Då var det en man (med ursprung från Syrien)v som påpekade att han tyckte det var för mörkt. Ergonomen gjorde en mätning som visade att hans skrivbord var helt normalt och visade okej värden. Sedan kläcker han ur sig: Bättre med vitare ljus.

Man upplever kanske det varma, gulaktiga ljuset som mörkare om man är van med annat?
Citera
2025-05-29, 08:41
Medlem
Jag tror att det har att göra med ögonfärgen. De flesta i Sverige har blå ögon, som är mer känsliga för starkt ljus, medan de flesta som kommer från MENA-regionen, Afrika och Asien har bruna eller svarta ögon, som tål starkt ljus bättre.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in