2020-10-27, 16:16
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Funkar ett propellerplan på månen?
Funkar det i ren koldioxid?
Andra gasblandningar?

Jag menar inte om motorn funkar, utan om propeller+form.
Citera
2020-10-27, 16:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Funkar ett propellerplan på månen?
Funkar det i ren koldioxid?
Andra gasblandningar?

Jag menar inte om motorn funkar, utan om propeller+form.

Nej, ett flygplan kan inte flyga på månen eftersom månen bara har en mycket tunn exosfär och ett flygplanets vingar behöver lyftkraft från något (d.v.s ex luften på jorden).
Citera
2020-10-27, 16:42
Medlem
Lyftkraften (och luftmotståndet) för en vinge eller dragkraften för en propeller (egentligen en roterande vinge) är proportionell med densiteten på den gas eller vätska som den arbetar i. (Ljudhastigheten i gasen har även viss betydelse, då en propeller bara fungerar under ljudhastigheten)

I en tunnare atmosfär måste flygplanet flyga snabbare eller ha större vingar, eller vara lättare.

Jetflyg kan flyga högt upp i jordens atmosfär (lägre densitet) tack vare hög hastighet.

Denna helikopter ska flyga på Mars:
https://youtu.be/GhsZUZmJvaM

Jag är osäker på om månen har tillräcklig atmosfär, men gravitationen är lägre, och det är ju en fördel.
Citera
2020-10-27, 20:22
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej, ett flygplan kan inte flyga på månen eftersom månen bara har en mycket tunn exosfär och ett flygplanets vingar behöver lyftkraft från något (d.v.s ex luften på jorden).

Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Lyftkraften (och luftmotståndet) för en vinge eller dragkraften för en propeller (egentligen en roterande vinge) är proportionell med densiteten på den gas eller vätska som den arbetar i. (Ljudhastigheten i gasen har även viss betydelse, då en propeller bara fungerar under ljudhastigheten)

I en tunnare atmosfär måste flygplanet flyga snabbare eller ha större vingar, eller vara lättare.

Jetflyg kan flyga högt upp i jordens atmosfär (lägre densitet) tack vare hög hastighet.

Denna helikopter ska flyga på Mars:
https://youtu.be/GhsZUZmJvaM

Jag är osäker på om månen har tillräcklig atmosfär, men gravitationen är lägre, och det är ju en fördel.

Tack
Citera
2020-10-29, 13:20
Bannlyst
Nope
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in