Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-27, 16:05
Medlem
Hej!

Min Ekonomi -
För ca 4 månader sedan så ansökte jag om lånelöfte hos SBAB (preliminärt lånelöfte då det handlar om ny-produktion), det gick som väntat helt okej...
Det dom kunde erbjuda att låna ut var:
Månadslönen 26138 * 12 * 4.5 = 1.411m. Resterande av bostaden får jag stå för vilket var 684K = en total summa på 2.095m.

Min situation -
Jag signade med bygg-härren och betalade 100K i handpenning för ca 3 månader sedan... Förra veckan så hände det lite grejer vilket gjorde att jag fick lite oförutsedda utgifter vilket gör att jag i dagsläget bara har 565k kvar (det fattas 19K) och det är in-flytt i April.

Detta fick mig att tänka, vad skulle hända nu om jag inte har dessa 19K tills April? (dvs om något oförutsett skulle hända igen).

Min Fråga -
Är det någon som har någon erfarenhet om SBAB åtminstone är liiite flexibla när det kommer till själva belåningssumman? Kan dom slänga in en 20-30K extra när man ändå går in med +30% i kontantinsats?
Har ringt och frågat för ca 4 månader sedan, svaret var ett otydligt nej. - Därav detta inlägg.

Tack på förhand och trevlig kväll!
Senast redigerad av MannenMedKepsen 2020-10-27 kl. 16:08.
Citera
2020-10-27, 16:11
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenMedKepsen
Hej!

Min Ekonomi -
För ca 4 månader sedan så ansökte jag om lånelöfte hos SBAB (preliminärt lånelöfte då det handlar om ny-produktion), det gick som väntat helt okej...
Det dom kunde erbjuda att låna ut var:
Månadslönen 26138 * 12 * 4.5 = 1.411m. Resterande av bostaden får jag stå för vilket var 684K = en total summa på 2.095m.

Min situation -
Jag signade med bygg-härren och betalade 100K i handpenning för ca 3 månader sedan... Förra veckan så hände det lite grejer vilket gjorde att jag fick lite oförutsedda utgifter vilket gör att jag i dagsläget bara har 565k kvar (det fattas 19K) och det är in-flytt i April.

Detta fick mig att tänka, vad skulle hända nu om jag inte har dessa 19K tills April? (dvs om något oförutsett skulle hända igen).

Min Fråga -
Är det någon som har någon erfarenhet om SBAB åtminstone är liiite flexibla när det kommer till själva belåningssumman? Kan dom slänga in en 20-30K extra när man ändå går in med +30% i kontantinsats?
Har ringt och frågat för ca 4 månader sedan, svaret var ett otydligt nej. - Därav detta inlägg.

Tack på förhand och trevlig kväll!

4,5 gånger årsinkomsten säger att man ska amortera 2% om man har en belåningsgrad över 70%, med högre lån än så så ska man amortera ytterligare 1%.

https://www.swedbank.se/privat/boend...ringskrav.html
Citera
2020-10-27, 16:12
Medlem
Det är väl bäst att du får det klargjort med SBAB.
Citera
2020-10-27, 16:35
Medlem
De brukar kunna vara förstående, om de nu skulle säga blankt nej kan du ju leta efter någon annan bank som går med på det.
Dock bör det väl inte vara något problem att kunna spara ihop den summan fram tills April?
I värsta fall får du väl ta topplån/blancolån och betala tillbaka det snarast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in