2020-10-26, 21:50
Medlem
Hej!
Jag är usel på matte och ränta och rörliga räntor osv, skulle någon kunna hjälpa mig komma i hamn med ett bra beslut?
Man ser just nu överallt i tunnelbanan affischer för att samla ihop sina lån/avbetalningar till bättre ränta och dessutom allt till samma ställe...

Jag tycker just nu att det skulle vara verkligen jättevärt men samtidigt är jag väldigt skeptisk till hur mycket jag får betala om det är mer eller mindre än vad mina utbetalningar kommer bli om jag inte skulle ta något samlat lån.

Så här ser mina nuvarande avbetalningar ut;
Webbhallen:

Komplett:

Företag som samlar lån är ju t.ex Sambla, Zmarta och typ alla banker.
Har ingen jättekoll, någon som skulle våga hjälpa mig med detta? Vet att det inte är så stora summor men skulle underlätta om jag betalade en faktura och dessutom så känns webbhallens ränta skyhög då jag i princip sänker beloppet endast med ca 200kr varje månad även om jag betalar in 469kr

Tack på förhand!
Citera
2020-10-26, 22:00
Medlem
Kan du inte betala av lånen i snabbare takt istället? Och sluta köp saker på avbetalning då räntesatserna ofta är vansinnigt ofördelaktiga.
Citera
2020-10-27, 12:58
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xparn
Hej!
Jag är usel på matte och ränta och rörliga räntor osv, skulle någon kunna hjälpa mig komma i hamn med ett bra beslut?
Man ser just nu överallt i tunnelbanan affischer för att samla ihop sina lån/avbetalningar till bättre ränta och dessutom allt till samma ställe...

Jag tycker just nu att det skulle vara verkligen jättevärt men samtidigt är jag väldigt skeptisk till hur mycket jag får betala om det är mer eller mindre än vad mina utbetalningar kommer bli om jag inte skulle ta något samlat lån.

Så här ser mina nuvarande avbetalningar ut;
Webbhallen:

Komplett:

Företag som samlar lån är ju t.ex Sambla, Zmarta och typ alla banker.
Har ingen jättekoll, någon som skulle våga hjälpa mig med detta? Vet att det inte är så stora summor men skulle underlätta om jag betalade en faktura och dessutom så känns webbhallens ränta skyhög då jag i princip sänker beloppet endast med ca 200kr varje månad även om jag betalar in 469kr

Tack på förhand!

Är det räntedebitering per månad får jag det till att effektiv ränta (d.v.s inklusive fakturaavgiften) är ca 16,8 resp 26,8 %.

Kan du inte betala av lånen på ett par månader? Eller har du inget jobb..? Det är ju inga jättebelopp.
Citera
2020-10-27, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Är det räntedebitering per månad får jag det till att effektiv ränta (d.v.s inklusive fakturaavgiften) är ca 16,8 resp 26,8 %.

Kan du inte betala av lånen på ett par månader? Eller har du inget jobb..? Det är ju inga jättebelopp.

Hur ser jag det? Så skulle det vara värt att ta och samla avbetalningarna istället?

Lever på CSN, tänker bara ifall det skulle vara värt då jag vill helst ha allt på en faktura eller autogiro som dras skulle vara enkelt + att man kanske gynnar med tanke på räntan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in