Citat:
Ursprungligen postat av
Hallonfil
Goder afton
Fick en tanke här nu på kvällskvisten, funkar det att köra "gammalt" kaffe i bryggaren så det blir helt okej på nytt?
Vilken metod föredras?
- Blanda det tidigare bryggda i vattenbehållaren, tillsammans med vatten? Och givetvis göra en bryggning av det, med lika många skopor (+1) som vatten.
- Brygga nytt som vanligt, men ha det "gamla" i kannan under som det nya får droppa ner i?
Anledning: Känns trist att bara hälla ut det man hade med sig i byggtermosen, för att göra nytt dagen därpå.
Fördelar och nackdelar mottages.
Sparsamhet är en dygd, bra så. Greta och hennes gretiner hade varit stolta över dig.
Som bekant avsätts exempelvis kalk i värmardelen i bryggaren vid vanlig användning. Du riskerar att försämra värmeöverföringen samt orsaka en akut trombos genom att köra färdigt kaffe genom bryggaren. Bryggaren kommer att dö!
Jag liksom andra i tråden rekommenderar att värma kaffet i en mikrovågsugn. Det är inget dumt råd. Jag vet en man (anekdotisk bevisföring) som mikrovärmde helggammalt (fre em till mån fm) kaffe och drack. Hur hans kropp reagerade vet jag dock inte.