• 1
  • 2
2020-10-26, 20:31
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonfil
Goder afton
Fick en tanke här nu på kvällskvisten, funkar det att köra "gammalt" kaffe i bryggaren så det blir helt okej på nytt?
Vilken metod föredras?

- Blanda det tidigare bryggda i vattenbehållaren, tillsammans med vatten? Och givetvis göra en bryggning av det, med lika många skopor (+1) som vatten.
- Brygga nytt som vanligt, men ha det "gamla" i kannan under som det nya får droppa ner i?

Anledning: Känns trist att bara hälla ut det man hade med sig i byggtermosen, för att göra nytt dagen därpå.

Fördelar och nackdelar mottages.

Sparsamhet är en dygd, bra så. Greta och hennes gretiner hade varit stolta över dig.
Som bekant avsätts exempelvis kalk i värmardelen i bryggaren vid vanlig användning. Du riskerar att försämra värmeöverföringen samt orsaka en akut trombos genom att köra färdigt kaffe genom bryggaren. Bryggaren kommer att dö!
Jag liksom andra i tråden rekommenderar att värma kaffet i en mikrovågsugn. Det är inget dumt råd. Jag vet en man (anekdotisk bevisföring) som mikrovärmde helggammalt (fre em till mån fm) kaffe och drack. Hur hans kropp reagerade vet jag dock inte.
Citera
2020-10-26, 20:45
Medlem
Qusimotos avatar
Fattiglapp? 30 spänn till kaffe lär du ju ha,annars köp en sån kaffe för 5kr i spelbutiken om suget är mycke
Citera
2020-10-26, 21:42
Medlem
dengamleDs avatar
Lite uppfriskande är det att mitt i rådande snobberi kring kaffe och dess beredning att det fortfarande finns de som på allvar funderar på bästa sättet att återanvända överblivet kaffe.
Micron är nog din bästa vän här. Kör du det i bryggaren kläggar du nog igen den ganska snabbt.
Men även jag måste nog stämma in i kören som säger "släng och brygg nytt" Garvsyran och oxidation gör det inget roligt med gammalt kaffe.
Citera
2020-10-26, 23:09
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Varför inte låta dasspappret lufttorka och använda en gång till, när du ändå tänker i de banorna......
Citera
2020-10-27, 07:15
Medlem
borrizs avatar
Som andra har sagt, använd micron till att värma upp kaffet. Ställ micron på högsta effekt och prova dig fram hur länge du behöver köra kaffet, för lång tid och kaffet blir jobbigt överkokt.

Förvärmer du din termos med hett vatten innan du tar i kaffet på morgonen?
Senast redigerad av borriz 2020-10-27 kl. 07:41.
Citera
2020-10-27, 07:23
Medlem
Om du läser din manual så får du bara hälla rent vatten i vattenbehållaren. Det är också därför den heter så.
Citera
2020-10-27, 07:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonfil
Goder afton
Fick en tanke här nu på kvällskvisten, funkar det att köra "gammalt" kaffe i bryggaren så det blir helt okej på nytt?
Vilken metod föredras?

- Blanda det tidigare bryggda i vattenbehållaren, tillsammans med vatten? Och givetvis göra en bryggning av det, med lika många skopor (+1) som vatten.
- Brygga nytt som vanligt, men ha det "gamla" i kannan under som det nya får droppa ner i?

Anledning: Känns trist att bara hälla ut det man hade med sig i byggtermosen, för att göra nytt dagen därpå.

Fördelar och nackdelar mottages.

Nej, det fungerar inte att "brygga om" gammalt kaffe och varför ska man det? Det är ju bara att värma i micron.

Uppvärmt kaffe är ju aldrig lika gott, men vill du inte slänga det så är det en smäll du får ta.
Citera
2020-10-27, 09:22
Medlem
Kallt / svalt kaffe går utmärkt att dricka.

Betydligt godare än micrat kaffe är det också.
Senast redigerad av vlkmslf 2020-10-27 kl. 09:26.
Citera
2020-10-27, 11:29
Medlem
Hallå hallå!
Tog del av visheten här och körde nytt i morses.
Angående att förvärma termosen med hett vatten var ju minsann smart, skall börja göras.
Citera
2020-10-27, 15:25
Medlem
Jag tycker att TS får gå till botten med det här empiriskt. Köp en gammal begagnad bryggare på loppmarknad eller second hand-butik. Köp avkalkning på ICA/Coop/Willys/Hemköp. Kalka av bryggaren. Sen är det bara att köra igång. Brygg hur fan du vill, drick kaffet, protokollför alla smak och doft sensorik, för nogranna protokoll över bryggningen, sammanställ en rapport, spara som PDF, lägg upp på nätet, och länka rapporten här i tråden.
Citera
2020-10-27, 15:42
Medlem
salvelinuss avatar
Att mikra kaffet har alltid givit ett undermåligt resultat för mig.

Temperaturskiktningarna i koppen blir extrema. från 80 grader i topp ned till 47 i botten innan omrörning.
Dessutom verkar mikrovågorna väcka liv i de sämsta syrorna och fetterna i kaffet.

Vid "nödsituation" placera istället glaspannan med det mossbelupna kaffet på vanliga spisplattan i stället!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in