• 1
  • 2
2020-10-26, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Mycket enkelt, Därför att 11 år gammalt operativsystem inte är värt att underhålla, vare sig rent tekniskt eller ekonomist. :-)

Hur gör man då om man har de nyaste processorerna och vill ha windows 7 ändå?
Citera
2020-10-26, 14:59
Medlem
Jämförligt med varför förbättrar man inte Volvo PV ?
Citera
2020-10-26, 15:24
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spidersweb

Kör in VMware vSphere i botten
Citera
2020-10-26, 16:42
Medlem
salxars avatar
Citat:
Windows 7 är ju relativt ny, kom ut 2009, varför förbättrar man inte det operativsystemet? Windows 10 är mer osäkert, med virus och trojaner.
Tycker snarare det låter som att din utbildning borde förbättras om du går på fake news.
Citera
2020-10-26, 23:51
Medlem
kl4sseKocks avatar
Himla synd att de inte behöll areo gränssnittet för det var både snyggt och coolt, nä men istället kör de på platt tema likt inspiration från ett tablet läge.

Skulle vara kul om de släppte en typ av remaster av win 7, fast anpassa de efter dagens hårdvara.
Citera
2020-10-27, 08:58
Medlem
Citat:
Windows 7 är ju relativt ny, kom ut 2009, varför förbättrar man inte det operativsystemet? Windows 10 är mer osäkert, med virus och trojaner.
...
Jag förstår inte riktigt på microsoft.
Det är nog inte många som förstår sig på Microsoft, mer än det är ett företag som är till för att tjäna pengar till ägarna. Då rimmar det dåligt med att underhålla äldre programvara.

Ang. Windows 10, så är det både Microsofts bästa och sämsta OS enligt mig. Mycket beroende på exakt vilken version du kör. Sedan Windows 10 släpptes, så har Microsoft släppt 10 stycken "feature releases".

https://support.microsoft.com/en-us/...update-history

Beroende på vilken release du kör, så kan din upplevelse vara antingen pest, kolera eller alldeles alldeles underbar.

Är du ute efter en stabil version av Windows 10, så är LTSB/LTSC rätt väg att gå. Dvs deras "long-term"-releaser. Då dessa inte säljs till privatpersoner, så är Windows 10 Version 1809 ett bra alternativ. Det är även just den versionen jag har på min jobbdator i Enterprise-utgåva och på min privata laptop kör jag Professional-utgåvan.

Så här ser Task Managern ut i Windows 10 för mig:
https://i.imgur.com/cFTC3b0.png

För mig är faktiskt Windows 10 mer resursnålt än Windows 7, men då har jag stängt av onödiga services i båda systemen. 52 processer efter uppstart är inte mycket, även om jag lyckats komma ned i 35 processer på en Windows 10-platta. Du får gärna försöka få Windows 7 lika effektivt

Ang. Windows 10 Version 2004/20H2...

Att använda sig av exempelvis Windows 10 2004 eller 20H2 idag är att be om problem, då Microsoft nyligen börjat betatesta dessa releaser på allmänheten. För 99% av användarna med standardsystem, så fungerar det säkert felfritt, men för de med mer udda hårdvara så kan senaste versionen av Windows bli en mardröm.

Mitt tips till dig är helt enkelt att testa dig fram till rätt utgåva av Windows 10 och sedan lära dig att optimera systemet Att hålla kvar i Windows 7 känns bara dumt, såvida du inte har mjukvara som vägrar starta i 10:an.
Citera
2020-10-27, 10:49
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Det är lite det som är grejen. en 11 år gammal kernel kan helt enkelt inte utnyttja hårdvaran till max i alla i evighet.

Du kan köra Windows 7 ett bra tag till även på en nyare processor, men kerneln är helt enkelt inte optimerad för att köra på så pass ny hårdvara och få ut max av den, detta gäller även grafikkortet, du kan fortsätta att köra Windows 7 på en ny maskin sålänge det finns drivrutiner, men förr eller senare hamnar du i samma dilemma igen, ditt splitternya grafikkort stödjer låt oss säga Dirext X13 och Windows 7 bara stödjer upp till Direct X 12 står du inför samma dilemma återigen.

Tipset är istället att tweaka Windows 10, (du kan få samma startmeny i Windows 10 som du har i Windows 7, telemetrin går att stänga av och begränsa en hel del den med.,även Windows update går att "tämja")
Citera
2020-11-15, 01:24
Medlem
Brolarens avatar
Det kommer väl inga fler uppdateringar till Windows 7 då Microsoft har slutat att supporta det operativsystemet?

https://support.microsoft.com/en-us/...c-1466d9a53962
Citera
2020-11-16, 15:13
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Om microsoft förbättrar windows 7 så får dom säkerligen mer kunder. Förstår inte riktigt varför dom inte vill ha kvar aero temat med windows 7 operativsystem.

Varför vill man inte ha det mer stilrent och cleant för?

Varför kan man inte ändra en massa i utseende på Windows utan ta till våld mot systemet ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in