2006-05-15, 21:53
Medlem
Mick_Marss avatar
Nationalistiska Kina låter onekligen svårt ja! Jo tyskarna har ju jävligt fina techteams! Jag måste bara fråga, eftersom jag inte har någon manual till spelet, hur fan fungerar det med IC? Hur får jag mer? Så jag kan sätta fler saker i produktion osv Låter ju jättenybörjaraktigt men med tex Rumänien så, även om jag erövra fler provinser så fick jag inte mer kapacitet att bygga saker med.
Och ja, jag har laddat hem spelet, men jag ska köpa det så fort lönen anländer
Citera
2006-05-15, 22:18
Medlem
Aleksanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick_Mars
Nationalistiska Kina låter onekligen svårt ja! Jo tyskarna har ju jävligt fina techteams! Jag måste bara fråga, eftersom jag inte har någon manual till spelet, hur fan fungerar det med IC? Hur får jag mer? Så jag kan sätta fler saker i produktion osv Låter ju jättenybörjaraktigt men med tex Rumänien så, även om jag erövra fler provinser så fick jag inte mer kapacitet att bygga saker med.
Och ja, jag har laddat hem spelet, men jag ska köpa det så fort lönen anländer

Du klickar på en provins sen i fönstret där du ser hur mycket fortifikationer, infrastruktur och industri provinsen har klickar du bara på industri symbolen så produceras industri i den provinsen.
Eftersom att jag mest spelar som tyskland brukar jag erövra mer IC istället, kör du en aggressiv, expansiv nation funkar det ju oftast bra att bara ockupera det du vill ha.
Citera
2006-05-15, 22:27
Medlem
Draugs Hargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksander
Du klickar på en provins sen i fönstret där du ser hur mycket fortifikationer, infrastruktur och industri provinsen har klickar du bara på industri symbolen så produceras industri i den provinsen.
Eftersom att jag mest spelar som tyskland brukar jag erövra mer IC istället, kör du en aggressiv, expansiv nation funkar det ju oftast bra att bara ockupera det du vill ha.

Förutom att de allierade har en tendens att vilja bomba Tyskland till stenåldern så fort man gör truppförflyttningar

Bygger man industrier får man - som sagt - mer IC samt ökar produktionen av förnödenheter (supplies).

Råder dig starkt att köpa Hoi2 (Doomsday givetvis ).

Måste få inflika att det är riktigt skoj att spela som Italien bara man får upp lite IC, det blir bra drag efter ett tag. Råder er stark att ockupera både Albanien och Grekland, i synnerlighet Grekland. Stationera en massa trupper där och transport, både sjö och flyg så du snabbt kan dra in och ta Suez-kanalen från britterna. Försöke även ta Gibraltar så är de allierade avskurna från medelhavet och alla deras trupper där självdör eller har noll i str/org.

Förresten, är det bara jag som har problem med fallskärmsjägare? När jag lastar dem i ett plan och ska köra iväg så kan jag helt enkelt inte släppa dem över den provins jag vill, jag kan inte släppa dem alls. Körde igenom tutorialen och där går det utmärkt, men inte annars
Citera
2006-05-15, 22:30
Medlem
Aleksanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draugs Harg
Förutom att de allierade har en tendens att vilja bomba Tyskland till stenåldern så fort man gör truppförflyttningar

Bygger man industrier får man - som sagt - mer IC samt ökar produktionen av förnödenheter (supplies).

Råder dig starkt att köpa Hoi2 (Doomsday givetvis ).

Måste få inflika att det är riktigt skoj att spela som Italien bara man får upp lite IC, det blir bra drag efter ett tag. Råder er stark att ockupera både Albanien och Grekland, i synnerlighet Grekland. Stationera en massa trupper där och transport, både sjö och flyg så du snabbt kan dra in och ta Suez-kanalen från britterna. Försöke även ta Gibraltar så är de allierade avskurna från medelhavet och alla deras trupper där självdör eller har noll i str/org.

Förresten, är det bara jag som har problem med fallskärmsjägare? När jag lastar dem i ett plan och ska köra iväg så kan jag helt enkelt inte släppa dem över den provins jag vill, jag kan inte släppa dem alls. Körde igenom tutorialen och där går det utmärkt, men inte annars

Det gäller att bygga upp ett ordentligt luftförsvar tidigt, brukar se till att ha 8 fighter och 12 interceptor skvadroner redo till krigsutbrottet och sen bygga på lagom till barbarossa.

Du måste ha 30% organisation på transportplanet för att droppa paras, planet förlorar massa org. när man lastar på paras, kan det vara problemet?
Citera
2006-05-15, 22:37
Medlem
Draugs Hargs avatar
Citat:
Det gäller att bygga upp ett ordentligt luftförsvar tidigt, brukar se till att ha 8 fighter och 12 interceptor skvadroner redo till krigsutbrottet och sen bygga på lagom till barbarossa.

Du måste ha 30% organisation på transportplanet för att droppa paras, planet förlorar massa org. när man lastar på paras, kan det vara problemet?

Man måste nästan ha fullt med luftvärn i hela nord-väst och norra delarna precis när kriget bryter ut, annars har man inga resurser kvar nästan.

Hm, det kan vara anledningen. Ska prova det lite senare och se hur det ter sig, tack. Kan dock tillägga att jag aldrig varit en riktig fään när det kommer sig till användning av flygvapen.
Citera
2006-05-15, 23:02
Medlem
Aleksanders avatar
Citat:
Man måste nästan ha fullt med luftvärn i hela nord-väst och norra delarna precis när kriget bryter ut, annars har man inga resurser kvar nästan.

Hm, det kan vara anledningen. Ska prova det lite senare och se hur det ter sig, tack. Kan dock tillägga att jag aldrig varit en riktig fään när det kommer sig till användning av flygvapen.

Först när jag började spela gillade jag inte eller flygvapen men efter att ha testat med att producera 16 CAS stuka skvadroner och använt dom till att bomba flynde polacker och ryssar till småbitar ändrade jag mig. CAS äs fruktansvärt effektiva. Jag spelade USA i ett multiplayer game och skulle landstiga i Japan med en flotta på över hundra fartyg, trodde det skulle bli relativt enkelt men Tyskland spelaren hade lånat ut ett tjugotal CAS till Japan spelaren. 80 av min flottas 100 fartyg blev sänkta utanför Tokyo på lite mer än ett dygn
Citera
2006-05-16, 00:04
Medlem
Mick_Marss avatar
Tack för svaren! Oh fan nu blir jag bara ännu mer sugen på multiplayer, måste försöka styra upp nånting där nån gång, aja godnatt, ska försöka sova nu och inte råka klicka igång HOI igen så man pallar av jobbet...
Citera
2006-05-16, 01:16
Medlem
Draugs Hargs avatar
Citat:
Först när jag började spela gillade jag inte eller flygvapen men efter att ha testat med att producera 16 CAS stuka skvadroner och använt dom till att bomba flynde polacker och ryssar till småbitar ändrade jag mig. CAS äs fruktansvärt effektiva. Jag spelade USA i ett multiplayer game och skulle landstiga i Japan med en flotta på över hundra fartyg, trodde det skulle bli relativt enkelt men Tyskland spelaren hade lånat ut ett tjugotal CAS till Japan spelaren. 80 av min flottas 100 fartyg blev sänkta utanför Tokyo på lite mer än ett dygn

Ow... Jag har däremot aldrig lyckats bombat fienden så pass mycket att det knappt blir något motstånd eller att deras str/org tagit slut Ska prova på det nu när jag kör som Italien, måste bomba britterna från Malta så jag kan ha en flygbas där
Citera
2006-05-16, 01:42
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:

Sjölejon eller jaktflyg. Tertium non datur.

Jag brukar alltid tröttna på de små staterna. Man blir beroende av andra för att kunna avsluta. Som stor kan man ta världen i egna händer.

De har ändrat reglerna för airborne så många ggr sen HOI 1.0 men det som brukar kuka ur nu är att man måste kryssa i både natt och dag i anfallsplaneringsrutan. Om man inte gör det och det är natt så står flygen bara där. I alla fall har jag inte haft några problem när jag gjorde på det viset. Innan jag kom på det var det jävligt. Satt med den stackars svaga tyska flottan fulllastad med pansar som skulle iland uppe i midlands och de jävla fallskärmstrupperna satt och glodde. Sen dök Royal Navy upp och det var fan inte kul.
Citera
2006-05-16, 01:46
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ow... Jag har däremot aldrig lyckats bombat fienden så pass mycket att det knappt blir något motstånd eller att deras str/org tagit slut Ska prova på det nu när jag kör som Italien, måste bomba britterna från Malta så jag kan ha en flygbas där
Det är främst i spelets senare skede som flyget blir starkt nog. Åtminstone om man som jag brukar fokusera på TAC snarare än CAS. Riktigt drag blir det när man har en fyra fem jetdrivna TAC-grupper och ett par STRAT att banka på med.
Citera
2006-05-16, 09:57
Medlem
Draugs Hargs avatar
Ah, tack så mycket

Om jag använder mig av flyg så blir det oftast TACs, de gör mest skada imho. Tycker dock det kan bli rörigt med en massa plan överallt, speciellt mitt i stridens hetta. Naturligtvis kan man ju pausa och ta allt i sin ordning och ge sitt flyg order.

Förresten, är det bara jag som brukar slå på "aerea map mode" när jag ska anfalla? Tycker det är mycket lättare om man koncentrerar sig på just de 3-5 provinserna i en färg och går efter dem även om det kan bli komplikationer ibland.

Om jag fattat rätt nu så kan man även använda "jägare" (mountaineers, låt oss kalla dem jägare nu) i dåligt väder och i träsk. Det var den uppfattning jag fick när jag läste igenom manualen, men kan det verkligen stämma? Blir lite skeptisk till deras förmåga att slåss på ryska slätterna.
Citera
2006-05-16, 12:33
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Om jag använder mig av flyg så blir det oftast TACs, de gör mest skada imho.
Jag började använda TAC på HOI1-tiden och då var det mer en mikrostyrningsfråga. CAS hade taskig räckvidd och man var tvungen att ombasera hela tiden när man ryckte fram (som man ju gör). Sen fortsatte det av bara farten i tvåan. Siffernördarna (detta ord använder jag ytterst kärleksfullt) på forumet som räknar på allt brukar väl mena att i början av den tekniska utvecklingen så är CAS att föredra framför TAC men senare så blir förhållandet omvänt. Således kör man CAS som Tyskland (som ju skall ut och kriga tidigt) och TAC som USA och möjligen som Sovjet (som ryss brukar jag inte bry mig så mycket om bombflyget, asiatiska infanterihorder är modellen).

En bra grej med TAC är att de är lite mer flexibla och kan vara hyfsat habila på strategisk bombning.
Citat:
Tycker dock det kan bli rörigt med en massa plan överallt, speciellt mitt i stridens hetta. Naturligtvis kan man ju pausa och ta allt i sin ordning och ge sitt flyg order.
När större offensiver drar igång brukar jag nästan pausa varje timme. När man kör typ 200 divisioner österut i Barbarossa och har grupperat dem i kårer om 3 div så blir det lätt lite "stökigt".
Citat:
Förresten, är det bara jag som brukar slå på "aerea map mode" när jag ska anfalla? Tycker det är mycket lättare om man koncentrerar sig på just de 3-5 provinserna i en färg och går efter dem även om det kan bli komplikationer ibland.
Inte för landstrider men oftast för luftstrider. Särskilt gäller det jaktflyget. Vill man hålla Winston borta från fabrikerna så får det inte finnas en massa hål i luftfronten. På östfronten brukar jag, beroende på läget, snarare beordra patrull över ryssens flygfält då det sällan finns jaktflyg både till atlantvallen och hela östfronten. Det räcker med neutral skies om armén är i ordning.
Citat:
Om jag fattat rätt nu så kan man även använda "jägare" (mountaineers, låt oss kalla dem jägare nu) i dåligt väder och i träsk. Det var den uppfattning jag fick när jag läste igenom manualen, men kan det verkligen stämma? Blir lite skeptisk till deras förmåga att slåss på ryska slätterna.

Skäms! Man läser inte manualer. Hur det är med de där bergstrupperna vet jag inte riktigt, jag bygger aldrig några och de man får av Österrike brukar endera göra gränsvakttjänst på balkan eller grotta sig igenom Kaukasus. Skit i dem. Dåligt väder (du menar den ryska gytjan vad?) brukar jag endera ta det lugnt i eller använda till strategiska omflyttningar. Träsken i öst brukar bli en utmärkt kessel och under tiden rumäner och annat böss tillsammans med en infanteriarmé eller två tar kål på de som fastnat omgrupperas de mekaniserade enheterna för anfall i nordöst för att ta Moskva och Leningrad.

AI:n är för övrigt kass på att försvara Leningrad så att ha Student klar på ett flygfält och några divisioner Inf väntande i båtar i Finska viken kan vara en bra idé när fronten rycker nära. Ibland kan man även knipa Moskva med fallskärmsjägare men oftast behövs det inte om man bara har slagit sig igenom fronten vid Smolensk och ryckt fram mot Moskva snabbt nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in